Spirituálék a Missouritól
A Missouri név ezúttal nem az amerikai folyót jelöli: egy kilenctagú, énektanárokból alakult debreceni együttes mutatkozott be ezzel az elnevezéssel augusztus 25-én este a városi tanács hangulatos falai között, a „Zenélő udvar" sorozat zárásaként.
Spirituálék – hirdette a plakát, s úgy látszik, ez a fogalom vonzza a közönséget, mert a hűvös idő ellenére is megteltek a széksorok. Aligha hihető, hogy az együttes neve és múltja lenne ekkora varázserő, hiszen fiatal, műkedvelő társulásról van szó, amelynek ez volt az első nagy, nyilvános bemutatkozása.
Érdekes, rokonszenves kísérletnek tűnik, hogy előadók itt, Debrecenben próbálkoznak spirituálé-énekléssel. Ez legalább akkora merészség, mintha valaki történetesen indiai népzenét akarna játszani. Hiszen mindkettő sajátságos, a magyartól, s általában az európaitól alapvetően elütő kulturális és zenei talajról fakadó előadási gyakorlat. S mint ahogy nehezen elképzelhető, hogy egy amerikai néger díszítéseivel együtt hitelesen skandáljon egy pentaton csángó dallamot, úgy nekünk is hasonló nehézséget okoz a spirituálék – jóllehet szintén pentaton – heterofonikus, lüktetőén ritmusos előadási módjának pontos elsajátítása. Vagy ha igen, rendkívül fáradságos gyakorlások által.
Nos, a Missouri együttes ennek a vállalkozásnak még csak az elején tart. Műsorukon nemcsak spirituálék szerepeltek, hanem skót népdalok, indián énekek, amerikai folkszámok, sőt popszerzemények is. Ez a sokféleség lehetne erény is, de a megvalósulás arra enged következtetni, hogy az együttes nincs pontosan tisztában ezeknek az – ugyan egyként az angolszász kultúrkörébe tartozó, egymástól mégis eltérő – énekeknek a stílusbeli különbözőségeivel. Talán ennek tulajdonítható, hogy estjük furcsa keveréket eredményezett: a spirituálé népdalosodott, a népdal spirituálésodott, ami arra mutat, hogy felkészülésüket nem előzte meg a választott anyag intonációjának kellő mélységű elemzése, elkülönítése.
Kérdés persze, hogy mi a törekvésük. Ha az autentikusság elérése, akkor ez a műsoruk igen hosszadalmas csiszolásra szorul. Ha ezeket a dallamokat a spirituálé-éneklés technikáját érvényesítve akarják színpadi produkcióvá formálni, akkor nem sok közük lesz az eredeti anyaghoz: „quasi" műsor kerekedik belőle. Ezek persze mindeddig csak technikai kérdések, hiszen még nem beszéltünk arról az érzületről, érzelmi kötődésről, ami a spirituálé-énekeseket zenéjükhöz kapcsolja. Pedig ez vízválasztó, mert spirituálét hatásosan – mondhatni művészi fokon – csak az énekelhet, aki átéli, belső hitével és meggyőződésével tolmácsolja tartalmukat. Miként a zsoltárokat.
Lehet, hogy ezek túlzott követelmények egy debreceni amatőr énekegyüttessel szemben, de nem mi támasztottuk őket. A Missouri csak dicsérhető bátorságáért, s noha a műsoruknak ez idő tájt körülbelül negyedét érezzük színpadképesnek, ez is sejtetni engedi, hogy az együttes tagjainak van érzékük a műfajhoz, s további gyakorlással eredményesen tökéletesíthetik stílusukat.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)