Hol vannak a magyar jazzlemezek?
Mostoha műfaj hazánkban a jazz. E megállapítás sajnos egyáltalán nem új, s különösebb bizonyításra sem szorul. Ha tovább lépünk, a miért?-re is azonnal kéznél a válasz: mert nincsenek hagyományai. Idegen lenne tőlünk ez a zene? Úgy véljük, egyáltalán nem. Az okokat máshol kell keresni.
Az ötvenes évek kultúrpolitikájának torz vonásai – amelyek a jazzt közvetlenül is érintették, kikiáltván a műfajt a kapitalizmus egyik válságtermékének – éreztetik még ma is hatásukat. Nem a kultúrpolitikában, hanem a jazzel szembeni türelmetlen szemlélet kialakításában. A teoretikusok azóta bebizonyították – zöld lámpát villantva fel ezzel a műfaj előtt –, hogy a jazz eredendően a kollektivitásban gyökerezik, és mindig is az elnyomott osztályok életérzéseire adott hangot. A hivatalos sorompó feloldása kétségtelenül nagyon lendített előre a jazz kerekén. De ahhoz, hogy egy műfaj felvirágozzék és elfoglalja méltó helyét a kultúra gépezetében, igen bonyolult mechanizmusokon keresztül vezet az út.
A jazz alapvetően pódiumműfaj. Szervesen és alkotó módon igényli a publikum jelenlétét (kollektivitásának ez az egyik összetevője). Számára a közönség a mindenható: termőtalaj, ahonnan a mag kisarjad, s ahová az érett gyümölcs visszahullik, újból megtermékenyítve azt. Közönség nélkül nincsen jazz – a közönség viszont egyelőre igen jól megvan a jazz nélkül. E látszólagos paradoxon valós helyzetet takar: Magyarországon még ma sincs számottevő jazzszerető és -értő közönség. Kialakult ugyan egyfajta koncertközönség, de a szélesebb tömegeket még mindig a közömbösség, a passzív befogadás jellemzi.
Ha ezt a tényt önmaga adottságában tudomásul vesszük, a jazz ügyét egyszer s mindenkorra elparentáltnak tekinthetjük Magyarországon. Csakhogy a mennyiségi mutatók nem minden esetben jelzik objektíven egy műfaj életképességét. Mert a jazzre is érvényes a tétel, amely minden zenei műfaj esetében mérvadó: a zenére fogékony fül csak sok-sok hallgatás, hosszú fejlődés során csiszolódik ki. A passzív befogadás tehát aktívvá formálható, az igény ügyes politikával felkelthető. Ebben a folyamatban óriási szerepük van a tömegkommunikációs eszközök közvetítő erejének.
Magyarországon ma háromféle formában létezik jazz a közönség számára: koncerteken, a rádióban és lemezeken. A három szorosan összefügg; kölcsönösen befolyásolják és jelzik a műfaj határait. Legkevesebb kifogás az első kettőt érheti, a lemezekért perlekedünk mi most. Koncertek, rádióműsorok még csak akadnak, de hol vannak a magyar jazzlemezek? Ha néhány évre visszamenőleg átlapozzuk a megjelent lemezek listáját, egy kezünk is elegendő a számvetéshez: a Modern Jazz Antológiája néhány darabjával, a Montreux Inventions és a Benkó-dixieland Band lemezével ki is merül a névsor. S ez bizony, akárhogy is nézzük, nagyon kevés. (Különösen, ha a lengyel Polish Jazz negyvenes szériájára gondolunk.) Ha a hazai jazzélet megítélésénél a megjelent nagylemezekből indulnánk ki. igen szomorú képet kannánk. Ez a kép azonban egyáltalán nem fedné a valóságot. A hatvanas évek vége és a hetvenes évek eleje a hazai jazz számára közismerten a felfelé ívelés időszakát jelentette. Fiatal tehetséges zenészek generációja lépett a pódiumra, határozottan előre mozdítva és megújítva az addig stagnáló jazzéletet. Ezzel a fejlődéssel hanglemezgyártásunk nem tartott lépést. Pedig a zenészek számára a hanglemez jelenti az „utat az örökkévalósághoz'': rögzíti és megőrzi teljesítményüket, célt és értelmet ad tevékenységüknek – és egyáltalán: létüknek. Hogy a művészetszociológia egyszeregyéig menjünk vissza: kiadott könyv nélkül nem író az író; s ugyanez érvényes a jazz-zenészekre is.
Persze, sorjáznak a racionális ellenérvek: nincs kereslet, néhány lemez így is évek óta az üzletekben porosodik; a hanglemezgyártó vállalat anyagi fedezete és kapacitása kicsi; komolyzenei lemezben is nagy a lemaradás, s elsősorban azt kell behozni. Ezekkel az érvekkel – ha el kell fogadnunk is őket – ki nem békülhetünk. Azt is tudjuk, hogy hamarosan megjelenik a Benkó- és Szabados-együttes új lemeze, s Dorogon már épül az új hanglemezgyár, amely alapvetően új fejezetet nyit majd a hazai hanglemezgyártás történetében. Reménykedünk hát. egyelőre mást nem igen tehetünk. Kérdésünk is inkább szónoki volt, s csupán jelezni kívánta, hogy a fiatal, beaten nevelkedett nemzedékből kitermelődött már egy olyan, fogékony füllel és érzékkel rendelkező réteg, amely egyaránt bázisát jelenthetné a hazai jazzélet további föllendülésének és a hanglemezgyártás számszerű növelésének.
Ehhez azonban előbb, a keresletkínálat ősi közgazdasági tétele alapján, megfelelő kínálatot kellene teremteni. El kell vetni a magot ahhoz, hogy be tudjuk takarítani a termést. Mielőtt végképp elsorvadna ez az amúgy is mostohán kezelt műfaj.
(Hajdú-bihari Napló, 1975)