A hang (Maria Callas)

 

Maria Callast nálunk a század legjelentősebb operaénekesei között tartják számon, ám a mun­kássága keresztmetszetét nyújtó, kétlemezes új CD kísérőfüzetében Tony Locantro úgy fogal­maz, hogy nagyságát a világ csak most kezdi elismerni.

Vajon mi az oka a kettős megíté­lés­nek? Talán a legendás szoprán legendásan beteljesületlen magánélete, amely árnyékot vetett énekesi pályájára?

A bevándorolt görög szülőktől 1923-ban New York-ban született, tizennégy évvel később anyjával Görögországba visszatért drámai szoprán a veronai arénában 1947-ben debütált. Az igazi áttörést Verdi Puritánok című operájában Elvira szerepe hozta számára: a milanói Scala sztárja, az operaszínpadok ünnepelt vendége lett, repertoárjában egyre nagyobb helyet fog­laltak el Rossini, Donizetti és Bellini operái. Az Onassis görög hajómágnással 1957-ben kez­dődött, első házasságának felbomlásához vezető kapcsolata azonban véget vetett színpadi kar­rierjének: Callas fokozatosan visszavonult, és a nemzetközi hírességek csillogó életét élte. Bár a hatvanas évek közepén újra vállalt fellépéseket, egészsége megrendült, s amikor kap­cso­la­tukból kilépve Onassis 1968-ban feleségül vette Jacquelin Kennedy-t, az énekesnő össze­om­lott. Depressziósán, teljes magányban 1977-ben Párizsban érte a halál.

Halálának 20. évfordulójára kiadója, amelyhez 1953 óta köti szerződés, reprezentatív so­rozatban megjelentette összes operafelvételét. A rendkívüli vállalkozás zárásaként pedig Az évszázad hangja című albumban Callas 1954-1964 között rögzített legnépszerűbb áriáit ve­hetjük kézbe. A közönségközpontú összeállítás első (olasz) lemezén a már említett bel canto-szerzőkön kívül Verdi, Puccini, Catalani és Giordano híres műveinek részletei hang­zanak fel különböző zenekarok kíséretével, többnyire Tullip Serafin vezényletével. A máso­dik (francia) lemezen Callas másik arcát láthatjuk: Gluck, Meyerbeer, Gounod, Delibes, Saint Saens, Bizet, Massenet és Charpentier művei szólalnak meg Georges Pretre dirigálásával. Az áriák közül jó néhány (Pillangókisasszony búcsúja, Csengettyű ária) a rádióállomások bevett darabja.

Hogy valóban Callas volt-e az évszázad énekese, az vitatható, művészeten kívüli kérdés; de hogy ez a földöntúli szépséget és drámaiságot sugárzó, méltóságteljes hang csak az övé le­hetett, az bizonyos. (EMI)

(Hajdú-bihari Napló, 1997)