A rend mint esztétikai élmény (Beszélgetés Matuz István fuvolaművésszel)
Matuz István fuvolaművész, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának tanára még nincs 32 éves, de máris jelentős hazai és külföldi pályafutás áll mögötte.
A budapesti Zeneművészeti Főiskolát 1970-ben végezte el, majd tanulmányait a brüsszeli konzervatóriumban folytatta, ahol később tanársegédként dolgozott tovább. Ezután három évig a belga Opera de Wallonie-Liege zenekarban játszott, majd 1975-től a debreceni főiskola tanára lett. 1978-ban Pierre Boulez meghívására fél évet ösztöndíjjal a párizsi akusztikai kutatóintézetben töltött. Több külföldi verseny díjnyertese, Európa számos országában koncertezett. Magyarországon eddig két önálló lemeze jelent meg.
- Matuz István nevét szakmai körökben a fuvolajáték új technikájának kidolgozása tette ismertté. Bár már erről sokfelé nyilatkozott, megkérhetném arra, hogy lapunk olvasói számára is összefoglalja az új technika legfontosabb ismertetőjegyeit?
– Lényege, hogy segítségével a fuvolahangot összetettebben lehet megszólaltatni, mint eddig, ugyanis a billentyűket nemcsak sorban, a kromatikus skálának megfelelően, hanem egymással kombinálva is lehet használni, s e kombinációk permutációja eredményezi a különböző akkordokat. Tizenhét billentyű kétféle fedésmódját figyelembe véve annyi változat képzelhető el, amennyi a kettőnek a 17. hatványa, vagyis 131 072. Ez a technika továbbfejleszti azt a fajta hangzásideált, mit jó ideig folytattak fuvolán, úgy, hogy kitágítja a hangszer kifejezési lehetőségeit: nagyobb szélsőségek érhetők el, több információ adható át.
- Ez az ön felfedezése?
– Inkább tendencia, tehát egymástól függetlenül többen jöttünk rá. Számomra ez igazolja a felfedezés objektív létét: egy megismerési folyamatot jelöl.
- Az új technika rendszere elvben érthető. De vajon az emberi fül képes-e felfogni a megannyi változatot?
– Pontosan ezek a kételyeink, amire még nem tudjuk a választ. Adva van egy összetett jelenségkomplexum, aminek esetleg az a veszélye, hogy percepciósan nem fog információt hordozni, mert képtelenség differenciálni köztük. Létét zenetörténetileg és esztétikailag csak a jó művek igazolhatják, amelyek figyelembe veszik az emberi fül befogadóképességét. Egyelőre kevés ilyen mű született.
- De született: legújabb lemezén ön eljátssza Dubrovay László Matuziáda című sorozatának egy darabját, amely már erre a technikára épül.
– Ez inkább a kivételek közé tartozik; külföldön is komponálnak ilyen műveket, de nem nagyon szeretem őket, mert koncepciótlan, üres daraboknak tűnnek.
- Ön milyen szempontok szerint minősít egy művet koncepciózusnak és értékesnek?
– Elsősorban a szerkezet alapján, tehát bizonyos statikai törvényeknek jelen kell lenniük. Nem hiába mondják, hogy a zene az építészethez hasonló, amelyben minden téglának megvan a maga szerepe. Én azokat a modern műveket rossznak tartom, amelyekben a hallgató nem érzi az építkezés logikai rendjét.
- Eltér-e a modern művek logikája a hagyományos szerkezetűekétől?
– Azt hiszem, nem. Abból kell kiindulni, hogy amikor zenét játszunk és hallgatunk, egy pszichológiai történés részesei vagyunk, ahol feszültségek és oldások, várakozások és kielégülések váltják egymást. Ilyen értelemben nincs és nem is lehet alapvető különbség. Az ember mindig ezt a pszichológiai mozgást fejezte ki a zenében, csak más és más rendszerben és eszközökkel kezelte a hangokat.
- Beszélgetésünk szükségszerűen terelődött a kortárs zenére, hiszen ennek ön az egyik első számú hazai tolmácsolója. Mi kell ahhoz, hogy valaki felvállalja a modern zenét?
– Mindenekelőtt kíváncsi alkat, érdeklődés és mélyebb közlésre való törekvés, amire a modern zenei irodalom ad lehetőséget. Ezzel persze nem azt mondom, hogy a régi zene alacsonyabb rendű, de akkor még egyszerűen nem ismerték a fuvolajátéknak azt a technikáját, amit ma figyelembe vesznek a művek írásakor.
- Más viszony fűzi-e az előadót egy Bach-szonátához és egy Boulez-műhöz? Ön hogyan közelít a modern darabokhoz?
– A pszichológiai oldal – a feszültségteremtés és -oldás, amitől él és közlésképes a zene – minden muzsikában közös. Én nem a mondanivaló, hanem a strukturáltság szerint elemzem inkább a műveket, nekem a zenei jelentés elsősorban abból áll. A fogalmi mondanivalóval nem is törődöm, mert az szubjektív, és belemagyarázásra ad alkalmat.
- Milyennek látja a kortárs zene helyzetét?
– Úgy érzem, a közönség még ma is a romantikus értelemben vett zenét várja; azt fogadja be elsősorban, amelynek hallgatásakor azt hiszi, hogy érzelmileg kapott valamit. Tehát érzelmi szinten próbálja megragadni, nem intellektuálisan. Ez azonban leredukált percepció, s nem a mű megértése: nem vesz tudomást arról, hogy egy kompozíciónak van szerkezete, építkezése stb.
- Ez egyúttal sejteti az ön előadói koncepcióját is.
– Általában kétféle előadótípust tartanak számon. A romantikus, lobbanékony alkat minden lehetőséget kiaknáz a poénok kijátszására. Az elemző alkat a mű szerkezetét, rendszerét és belső mozgását akarja bemutatni. A pregnánsság és pontosság az elképzelésem mindenféle zenéről, tehát hogy minden abban a pillanatban felismerhető legyen, ne maradjanak amorf megoldások. Valójában klasszikus elvű előadásra törekszem.
- Mi lehet az oka a neoklasszicista törekvéseknek? Talán valami tendenciát kell benne keresnünk?
– Ma, amikor ilyen hatalmas technológiai fejlődésen megy át a világ – és ez határozza meg a gondolkodásunkat más téren – nem tarthatjuk többé a zenét sem misztikus, romantikus, tekintélyelvű valaminek. Amikor minden egzakttá, számokkal mérhetővé válik, a zene mint jelenség is objektivizálódik.
- Tudom, hogy nehéz pár mondatban kifejteni, de nem vész-e el az ember a maga, érzelmeivel, képzeteivel, gondolataival ebben az objektivizálódásban?
– Ma már olyan bonyolult a zene, annyi tudományággal van kapcsolata – ismerni kell az embert, az agy fiziológiáját, a pszichológiát, a hallást, a hangok rendszerét, a fizikát, a történeti részt –, hogy szinte lehetetlen átlátni minden összefüggést. Másrészt a tudományos megismerés nem zárja ki az ember érzelmeit és egyéniségét; a tehetséggel párosult nagyfokú tudatosság vezethet el a teljességhez.
- Pedagógiai munkájában hogyan tudja érvényesíteni a zene értelmezéséről vallott nézeteit?
– Ha valaki hangszeren kezd tanulni, a hagyományos gondolkodással nem tud eljutni a modern zenéhez. A tanításban is az a probléma, hogyan tegyük ezt egységes folyamattá. Ehhez az kellene, hogy kezdettől fogva más szemlélettel nevelkedjenek azok, akik a főiskolára kerülnek. Én megpróbálom ezt a fajta gondolkodási módot alkalmazni velük a régi zenétől kezdve. Azt várom, hogy amikor olyan ponthoz érkeznek, amit „ösztönösen" nem tudnak felfogni, akkor elemezzék a művet, ismerjék meg törvényszerűségeit. Nekem nagyon rokonszenves a tudományos szemlélet, a tudományos élet. Ott valóban meg kell küzdeni azért, hogy valaki elfogadtassa az igazát. Ami nem is az övé, hanem egy törvényszerűség, amit ő ismert fel. A zenében is vannak ilyen törvényszerűségek, s ezeket kell tanítanunk. A jó előadás és a jó mű ezeken alapul; a hallgatók számára ezek – akár öntudatlan – felismerése az igazi esztétikai élmény.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)