A zene iskolái (Húsz éves az intézményes állami zeneoktatás)
Húsz évvel ezelőtt. 1959-ben kezdődött meg Hajdú-Bihar megye vidéki településein az intézményesített állami zeneoktatás. Az évforduló jó alapot és indokot szolgáltat ahhoz, hogy áttekintsük a zene tanítására hivatott iskolák múltját és jelenét.
Az akkori idők tanúi közül ma már kevesen dolgoznak aktívan, de a dokumentumok a vidéki zeneiskolák felállítását tudatos művelődéspolitikai törekvésként, a közművelődési hálózat kialakítása egyik állomásaként tartják számon. Ami ma már természetesnek tűnik, az két évtizede korántsem volt az, hiszen ha nem is a semmiből – magánoktatás azelőtt is folyt – született meg az új iskolatípus, de rendkívül nehéz személyi és anyagi feltételek között kezdődött meg a szervezett tanítás, amelynek központja Hajdúböszörmény lett 200 növendékkel, 8 zenepedagógussal. E központ hatáskörébe tartoztak a hajdúszoboszlói, hajdúnánási, berettyóújfalui, püspökladányi fiókiskolák.
A kezdeményezést olyan fellendülés követte, hogy 1963-ra a növendékek száma elérte a hétszázat, s így megteremtődtek a feltételek ahhoz, hogy a fiókiskolák önállókká váljanak. Ma a nádudvari és balmazújvárosi fiókiskolákkal együtt ez a hét intézmény fogja át a vidéki zeneoktatás irányítását. S ha már a számoknál tartunk, akkor a fejlődés érzékeltetésére idézzünk újabb adatokat: a megye zeneiskoláiban 73 tanár vezetésével jelenleg 1690 növendék ismerkedik a zene rejtelmeivel.
Sokat mondóak az arányok is: a diákok közül 77 óvodás, 1375 általános iskolás, 53 középiskolás, 110 zenei tagozatú általános iskolás, 11 szakmunkásképző intézetis. Az oktatók közül 52 kinevezett, 18 szerződéses; a végzettség szerint művésztanári képesítést ketten, zeneiskolai tanári képesítést ötvenhármán szereztek, tizenhármán pedig zeneművészeti szakközépiskolát végeztek.
Nem ilyen kedvező a kép, ha a mérleget az oktatási körülmények alapján kívánnák megvonni. A zeneiskolák gazdái a helyi tanácsok, de hathatós támogatásuk ellenére mindössze két helyen, Hajdúböszörményben és Püspökladányban folyik viszonylag korszerű körülmények között a tanítás. A sokrétű igényéknek – kis és nagy termek, hangszigetelés, hangversenyterem – az iskolák többsége nem felel meg, noha az idén a balmazújvárosi és a berettyóújfalui iskolát is felújítják. A fenntartó szervek igen sokat költenek a hangszer-utánpótlásra és -javításra – az elmúlt két évben például a megyei tanács 300 ezer forintot fordított erre a célra –, ennek ellenére még mindig komoly hiányosságok vannak hangszerekből, ami természetszerűleg döntően befolyásolja az oktatás eredményességét.
Számarányokról és körülményekről szóltunk eddig, amelyek a zeneiskolák tartalmi munkájának feltételei és mutatói. Noha ezek az intézmények tevékenységüket iskolarendszerben végzik, mégis a közművelődési szerepük az elsődleges. Funkciójuk kettős: egyrészt zenei ismeretek nyújtása, zeneileg művelt diákok képzése; másrészt a szakmai utánpótlás biztosítása. A megye zeneiskoláiban pillanatnyilag hatvan ketten készülnek zenei pályára – szakközépiskolába vagy főiskolára –, így érthetően túlsúlyban van a közművelődési funkció.
A zeneiskolákkal szemben többféle elvárás jelentkezik. Kívánatos, hogy az iskolák a helyi zenei élet irányítói és orientálói legyenek, zenekarokat szervezzenek, s a különböző ünnepségeken műsort szolgáltassanak. Mindemellett az sem mellékes, hogy oktató-nevelő feladataiknak hogyan tesznek eleget.
Ennek megállapítására többféle lehetőség kínálkozik, az egyik ilyen a szakfelügyelet. Túlzás nélkül állítható, hogy ennek hiánya a megyei zeneoktatás fájó pontja. A zeneiskolákban ugyanis A és B tagozaton tanulnak a diákok, az előbbiek szakfelügyeletét a megyei tanács, az utóbbiakét a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola lenne hivatott ellátni. Az utóbbi több-kevesebb rendszerességgel még működik is, de a megyei tanácsnak mindössze egy szakfelügyelője van, aki képtelen valamennyi iskola és tanszék munkáját felülvizsgálni. Égető szükség lenne zongora, szolfézs és fúvós szakfelügyelőre; újabb státusokban azonban egyelőre aligha lehet reménykedni. Addig is megpróbálják a szakközépiskola felügyeletét az A tagozatokra is kiterjeszteni, ami viszont a túlterheltség miatt nemigen járhat kellő hatékonysággal.
A megyei tanács mégis arra törekszik, hogy egységes színvonalú oktatást és zenei közéletet alakítson ki. Másfél évvel ezelőtt megalakult a zeneiskolai igazgatók munkaközössége, amelyet egyre inkább a közös nevezők keresése jellemez. A Pedagógus Továbbképző Intézet tanszakonként szakmailag hasznos kurzusokat szervez. A Zeneművészeti Főiskolán is működik intenzív önkéntes tanfolyam, ahol a tanárok felkészültségüket fejleszthetik tovább. A közelmúltban rendezett közös tanári hangverseny sikere a folytatásra buzdít. Ezeken kívül a zeneiskolák tanárai és tanulói országos továbbképzéseken, zenei táborokban is részt vesznek; jövőre megyei szinten is terveznek ilyet.
A zeneiskolák az általános iskolákkal, művelődési házakkal, könyvtárakkal szemben nem alapintézmények, viszont a zenei nevelésben kizárólagos szerepük van. Ezért létfontosságú a közművelődési feladatokban a kooperáció erősítése a művelődési intézményekkel. Alapvető gond az általános iskolák és a zeneiskolák időbeosztásának egyeztetése; ezen a téren az utóbbi időben erőteljes javulás tapasztalható.
Az igények a zeneiskolákkal szemben is magasabbak, mint a lehetőségek. A megyében vannak ellátatlan körzetek – Polgár, Biharkeresztes, Derecske, Hajdúdorog, a Nyírség –, ezért szükségesnek látszik újabb zeneiskolák létrehozása, hogy minden községtől elérhető távolságra legyen ilyen zenei intézmény. A meglevő iskolák növendéklétszámán is emelni kellene, ehhez azonban újabb tanári státusok szükségesek. (Újabb adalék, hogy megyénkben a 6-14 éves korosztálynak alig 3 százaléka jut be zeneiskolákba, szemben a budapesti 11 százalékkal.)
A kívánalmakkal az elmondottak összhatásának ellentmondásossága még hangsúlyosabb. Áttekintésünket mégis azzal kell zárnunk, hogy a hiányosságok ellenére szakmailag és a körülményekben is komoly, javuló színvonalú oktató munka folyik a megye zeneiskoláiban. Nincs olyan országos verseny, ahol megyénk növendékei ne szerepelnének, s legtöbbször szép sikerrel. Ezek az eredmények is zálogai a továbblépésnek, a remélhető fejlődésnek.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)