Hoffmann mesél (A Royal Opera House felvétele)

 

A londoniak nagyon boldogok lennének, ha fele olyan szép operaházuk volna, mint a buda­pesti; a Magyar Állami Operaházban meg örülnének, ha negyedannyi költségvetésből gazdál­kodhatnának, mint a Royal Opera House.

Így esik meg, hogy a videofelvételek forgalma­zá­sában érdekelt cégek nem budapesti, hanem a londoni Covent Gardenben készült felvételeket kínálnak a világ operakedvelőinek. Ott, ahol egy szereposztásban hirdetik Placido Domingo (Hoffmann), Luciana Serra (Olympia), Ágnes Baltsa (Giulietta) és lleana Cotrubas (Antónia) nevét, a belépő hajlamos elfeledkezni a nagyvonalúnak távolról sem nevezhető főbejáratról és a pompázatosnak jóindulattal sem minősíthető nézőtérről. Különösen, miután felmegy a függöny, és eléje tárul a lenyűgöző gazdagságú díszlet. Ehhez most már nem kell Londonba utaznia a magyar operabarátnak sem, elég, ha egy hazai üzletben megvásárolja a Bohémélet, a Denevér, a Rózsalovag vagy a szóban forgó Hoffmann meséi videokazettáját.

A Covent Garden-sorozat régebbi felvételeket tartalmaz, a Hoffmann meséi például az 198l-es előadást rögzíti. Nem mai videotechnikai minőségben, az viszont, ami a szalagon van, világszínvonalú. Domingo tizenhét évvel fiatalabban, férfiassága és hanganyaga teljes bir­tokában egymaga záloga a sikernek. Aki csak a „Három tenor" című üzleti vállalkozásból is­meri, képet kaphat arról, milyen volt akkor, amikor még operaénekesként ünnepelték őt a vi­lág nagy teátrumaiban. Talán nem meglepetés, hogy nemcsak a hangja kitűnő, hanem szerep­formálása is meggyőző. Egyáltalán, ez az előadás nem ismeri a „lefúrt lábú színészeket". A hölgyek, akik sorrendben egymást múlják felül, nemcsak énekelnek, hanem játszanak is: tökéletes kidolgozottsággal és – következésképpen – nagy művészi erővel. Olyannyira, hogy a harmadik felvonásban Cotrubas drámai jelenete elhalványítja Domingo sugárzását.

A hagyományos felfogásban rendezett, pazarul kivitelezett előadásnak egyetlen hiá­nyos­sága van csak: hogy nem a nézőtérről lehetünk részesei. (Warner Music)

(Hajdú-bihari Napló, 1997)