Miért szép századunk operája? (Egy könyv sugallatai)
Ha valaki az opera és a gazdaság között párhuzamot akarna keresni, találna egy olyan meghatározást, amit e két, egymástól meglehetősen távol álló fogalommal kapcsolatban egy idő óta gyakran emlegetnek. Az operáról szólva szinte azonnal a „válság" jelző ugrik tudatunkba; s ez a minősítés a gazdasági életet is egyre általánosabban illeti.
Válságban az opera? Vélemények és ellenvélemények, nyilatkozatok és cáfolatok hangzanak el a műfajról – miközben az operaházak zsúfolt nézőterek előtt tartják előadásaikat, s alig múlik el óra a rádióban, hogy valamelyik adón ne csendülnének fel az opera irodalom remekei. Ugyanakkor kétségtelen, hogy a zenedráma körül kibontakozott viták nem légből kapottak. Alaposabb vizsgálódás kiderítené, hogy az operaházak repertoárján döntő többségben a romantikus korszak művei szerepelnek, s jóval kevesebb hely jut századunk termésének, különösen a kortárs alkotásoknak.
Bonyolult, ellentmondásos helyzet jellemzi ma az opera műfaját mind az alkotók, mind a közönség szemszögéből. Az opera 1637., az első nyilvános operaház megnyitásától kezdve tömegműfajnak számít, ezért a közönség befogadói magatartásában mindig is meghatározó szerepet játszott a megszokás, a ragaszkodás a már ismert és bevált formákhoz. Ugyanakkor a zenei életben a századforduló környékén végbement radikális változások, a zenei eszköztár átértékelésére irányuló törekvések az operát sem hagyták érintetlenül. Természetesen, ahogy nőtt a szakadék a századi muzsika és a közönség befogadói ízlése között, úgy távolodtak el az opera műfajának kedvelői is a kortárs operáktól. Akármennyire fájdalmasan érinti ez a jelenkor szerzőit, az opera és közönsége között a századforduló táján keletkezett feszültségek mára sem enyhültek lényegesen. Verdi Aidájának előadása mindenkor biztos sikerre számíthat, de igen vegyes fogadtatás övezné, mondjuk, századunk egyik meghatározó művét, Alban Berg Wozzeckjét.
Mivel magyarázható az alkotói és közönségízlés ilyen különbözősége? Az okok közül itt csak néhányat említünk. A 19. századi operában már megfigyelhető az ária és a recitatívo közötti különbség eltűnése, s századunkra gyökeresen átértékelődött a dallam fogalma: jószerével nem egyéb, mint hangok tetszőleges sora. A közönség viszont változatlanul ragaszkodik a dallamosság képzetéhez, a „tiszta, szép hangok" harmonikus sorrendjéhez. A dallam mellett megváltozott a ritmus is; szabályosságát elvesztve mindinkább az élőbeszéd lejtéséhez igazodott. Szembetűnően átalakult a harmóniavilág, birodalma kiterjedt a dodekafóniára is.
De talán az említetteknél is fontosabb az opera dramaturgiájának átalakulása. A szövegkönyvek irodalmi értékűek lettek, építkezésük technikájában megjelent a filmszerűség. A szerzők a zenedramaturgiai eszközök között előszeretettel alkalmazzák a hangszeres formákat, és kiaknázzák az emberi hangképzés megannyi lehetőségét az énekbeszédtől a ritmikus prózáig.
Ezek a változások olykor kétségtelenül sokkoló hatással érték az érzelemdús, melodikus áriákhoz szokott közönséget. Ahhoz, hogy az új zenét és az új operát meghallgassák, hogy századunk muzsikája eljusson azokhoz, akiknek végül is íródik, új befogadói magatartásnak kellett s kell kialakulnia. Olyan szemléletnek, amely képes szakítani a zene tradicionális értelmezésével, s igyekszik megkeresni az új zenében is a szépet, a hozzá szóló komoly üzenetet.
De lehet-e századunk muzsikáját szépnek nevezni egyáltalán? Akinek ízlése mondjuk, Csajkovszkij világában talál önmagára, az Schönberg tizenkét fokúsága hallatán riadtan kapcsolja ki a rádiót. De vannak megfigyelések arról, hogy kétéves gyerekek egyaránt fogékonyan hallgatták az említett szerzőket; tehát a nyitott, a manipulatív hatásoktól még érintetlen fül számára mindkét szerző művei – mint hangzó anyagok – érdekesnek, s talán szépnek tűnnek. És utalhatunk arra az ismert folyamatra, amely az egész zenetörténeten végigvonult, s amelyet ma a zenei alapfogalmak átértékeléseként tartunk számon. Sok – ma már korszakalkotónak tartott – művész pályafutását kísérte a kortársak értetlenkedése – miért lenne ez ma másképp?
Akárhogy is, a kortárs alkotók és hallgatók igényei közti szakadék nagymértékben nehezíti az új zeneművek és operák érvényesülését, az igazi értékek kiválasztódását. Bizonyosnak látszik az a megállapítás, hogy a „miért szép századunk operája?" kérdés helyett adekvátabb a „miért igaz századunk operája?" – amint azt a napokban megjelent, s az előző kérdést címként választó magyar tanulmánykötet előszavának írója, Várnai Péter találóan megjegyzi.
Adekvátabb, mert ezekre a művekre valóban nem alkalmazható a „szép" esztétikai kategóriájának hagyományos értelmezése. Századunk operái olykor kifejezetten „csúnyák", ha a „szép” klasszikus értelmében közelítjük meg őket. És szépek, ha a ránk rakódott zenei előítéletektől mentesen, az új zenei eszközök befogadására készen hallgatjuk őket úgy, hogy a huszadik század emberének problémáit keressük bennük. Az olyan művekben, mint Schönberg: Mózes és Áron, Dallapiccola: Éjszakai repülés, Sztravinszkij: Az aranyifjú útja vagy Petrovics: C'est la guerre című alkotásai, korunk problémái fogalmazódnak meg egy komplex műfaj nyelvén, nagy művészi erővel.
Ezek a művek kétségtelenül problematikusabbak, mint a korábbi évszázadok alkotásai: témájuk, szerkesztésük, zenei formájuk bonyolultsága nehezebben átélhetővé teszi őket. De a ma emberéhez szólnak, s ha úgy közelítünk hozzájuk, hogy a modern kor kérdéseire keresünk választ bennük, igaz válaszokat kaphatunk. A hallgatónak alaposan meg kell dolgoznia a felismerésért, de ha eljut addig a pontig, akkor már bizonyára nem fogja sajnálni a fáradságot.
Ezek a gondolatok a Miért szép századunk operája? című könyv lapozgatása közben, annak sugallatára fogalmazódtak meg. Eredetileg recenzióként indultak, de aztán önmaguktól eltértek a tárgytól. Mert végül is rendkívül hasznosak az ilyen kiadványok, amelyek közérthetően, mégis tudományos igénnyel kívánják közelebb hozni olvasóikhoz századunk zenéjét – de maguk a tanulmányok szerzői is tisztában vannak azzal, hogy semmilyen avatott magyarázat nem pótolhatja a zenehallgatást, a személyes találkozást az idézett művekkel.
A zenei ízlés általános fejlődése számtalan tényező függvénye. A legfontosabb közülük azonban talán a motiváció, az egyéni indíték, a megismerés vágya, amely állandóan hajtja az embert, hogy újabb és újabb területeket hódítson meg a maga számára egyre bonyolultabbá és áttekinthetetlenné váló világunkból. Ehhez kínálkoznak eszközül többek között századunk operái is.
(Miért szép századunk operája? Gondolat kiadó, 1979. Szerkesztette Várnai Péter. A kötetben elemzett operák szerzői: Debussy, Ravel, Richárd Strauss, Prokofjev, Berg, Janácek, Puccini, Schönberg, Sosztakovics, Gershwin, Dallapiccola, Britten, Menotti, Sztravinszkij, Petrovics, Szokolay.)
(Hajdú-bihari Napló, 1979)