Nehezen nyíló ajtók (Tízéves a Debreceni Fúvósötös)
Részlet a Hajdú-bihari Napló 1971. június 13-i zenekritikájából: „Úgy érzem, nemcsak a Hazafia Népfront Kossuth utcai klubját zsúfolásig megtöltő zenebarátoknak jelentett komoly művészi élményt a Debreceni Fúvósötös bemutatkozó hangversenye. Szélesebb körben is jó volna ezt az együttest megismertetni, ifjúsági hangversenyektől a felnőttek bérleti koncertjeiig. A nagyzenekartól a kamarazenekaron át eljutottunk a fúvósötös kisebb együtteséig úgy, hogy a művészek mind debreceniek. A hangszeres zene különböző ágainak egymás mellett, a megfelelő arányokban való propagálása nagyban hozzásegíti a zene iránt érdeklődőket a széles körű tájékozódáshoz, zenei műveltségük differenciálódásához."
Straky Tibor tíz évvel ezelőtti köszöntő sorai tele vannak feltételes módban fogalmazott mondatokkal. Mintha írójuk a bemutatkozás feletti öröme ellenére sem bízott volna abban, hogy a körülmények hosszabb távon is az együttes működését segítik majd. Szerencsére aggodalma nem volt megalapozott – de sajnos, valamit mégis megsejtett a jövőből. Abból tudniillik, hogy a Debreceni fúvósötös tíz év múlva is fennáll és létezik, de az eltelt évtized nem hozta el számára a várható kiteljesedést.
Talán ünneprontásnak tűnik ez a megállapítás a jubileum kapcsán, hiszen ilyenkor általában az eredményeket, a sikereket szokás számba venni. Kétségtelenül kellemesebb feladat lenne ez most is, de akkor távol kerülnénk az együttes jelenének és lehetőségeinek tárgyilagos megítélésétől. Ezzel pedig senkinek sem használnánk. Hiányérzetünk ugyanis nem az együttes játéktudásának, képességeinek, törekvéseinek értékelésekor támad. Hanem az eddig megtett útnak, a fellépések mennyiségének és minőségének mérlegelésekor. Véleményünk szerint ugyanis a tíz év alatt a Debreceni fúvósötös nem jutott felkészültségének, tehetségének megfelelő számú és rangú játéklehetőséghez; többre, jobbra lenne képes, mint ahol jelenleg tart.
Hogy miért nem? A kérdés nem kerülhető meg, pedig a válasz meghaladja e cikk lehetőségének határait. Ezért csak néhány okot érinthetünk. Például azt, hogy amióta az otthoni társasági kamarazenéléseket a gépzene hallgatása váltotta fel, azóta – mert nem elég látványosak – nincs kellő vonzereje a kis létszámú előadócsoportoknak, s így a fúvósötösöknek sem. Pedig rugalmasabban, könnyebben és olcsóbban mozgathatók, mint a nagyzenekarok, tehát a hangversenyrendező szerveknek is érdemes volna jobban figyelni rájuk. A másik ok a koncertszervezés sajátos magyar mechanizmusa. Magyarországon ugyanis nincsenek menedzserek, impresszáriók; ha egy önkéntes társulás be akar kerülni a zenei érkeringésbe, akkor mindent magának kell intéznie: szervezni, közvetíteni, levelezni, ajánlkozni – márpedig a zenész mégiscsak zenész, akinek elsődlegesen nem ez volna a feladata. Ráadásul, ha az illető vidéki zenész, akkor ötszörösen nehéz a dolga, ismerve a magyar kulturális élet Budapest-centrikusságát. Nem a fellépés lenne a gond a Zeneakadémián – mondják erről a Debreceni Fúvósötös tagjai –, hanem a meghívás. El sem jutnak addig a lehetőségig, hogy képességeik megmérettessenek e legrangosabb zenei bemutatkozó fórumon. Rádió? Televízió? Hanglemezgyár? Filharmóniai országos program? Túl messze vannak a tűztől ahhoz, hogy ilyesmire gondolhassanak.
Ha most úgy tűnik, hogy afféle provinciális panasznapot akarunk tartani a fúvósötös jubileuma ürügyén, akkor magunkat kell okolnunk a cikk szándékunktól eltérő menetéért. Tényeket akartunk közölni csupán, úgy, ahogyan az együttes mindenféle önsajnálat nélkül tudomásul veszi őket. Talán kissé túlságosan is természetesnek tartva a helyzetet. Hobbi, kiegészítő, felüdítő ténykedés tudniillik az egyébként hivatásként a Debreceni MÁV Filharmonikusok Zenekarában muzsikáló tagoknak a kamarazenélés, de például olyan körülmények között, amikor nem tudni előre, hogy mikor lesz a következő fellépés, nagyon nehéz összetartani bármilyen társulást.
Nem mondják, nem mondhatják persze azt, hogy a tíz év nyomtalanul telt el. Az Országos Filharmónia helyi kirendeltsége és a Kölcsey Művelődési Központ jóvoltából a megyében már ismerik nevüket, sőt cserekapcsolatok révén Szovjet-Litvániába és Romániába is eljutottak. Sok ifjúsági koncertet adtak, rendszeresen járnak rendhagyó énekórákra, tehát kiveszik részüket a zenei ismeretterjesztésből. Szerepeltek nagyzenekari bérleti hangversenyeken is, s a következő évadra minden eddiginél több, 21 ifjúsági bérleti hangversenyre szerződtette őket a Filharmónia.
Nem kevés ez sem, de ők úgy érzik, hogy sokkal többre lennének képesek. Való igaz, ha eddig valahol kopogtattak, nem találtak zárt ajtókra, de az is az igazsághoz tartozik, hogy ezek az ajtók maguktól nem nyíltak ki. Kopogtatnak hát, hiszen együtt voltak eddig is, akkor is, ha volt fellépés, és akkor is, ha nem. A Debreceni Fúvósötös – Gömöri Attila (klarinét), Gellén László (oboa), Koós Gábor (fagott), Maruzsa János (kürt), Fodor Gábor (fuvola) és a koncertjeiken közreműködő Halász Ildikó zongoraművész – május végén az újabb tíz évnek szóló optimizmussal és kedvvel adott jubileumi házi hangversenyt a barátok, kollégák, támogatók örömére a MÁV Filharmonikusok székházában. Műsorukat, amelyen a fúvósirodalom klasszikus és modern darabjai mellett saját átirataik szerepeltek, ősszel a nagyközönségnek is szeretnék bemutatni, s ezzel a lendülettel kezdeni az újabb, tizenegyedik évadot.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)