Pornó a zenekari árokban
(Gondolatok zenei világképünkről)
Interjút olvasok. A lap a Varsóban angol nyelven megjelenő és az egész világon forgalmazott Jazz Forum. A nyilatkozó: Mathias Rüegg, a Vienna Art Orchestra vezetője, karmestere, zeneszerzője. Többek között ezt mondja: „Figyelje csak meg, egy zenekar muzsikusai mit csinálnak a háttérben mondjuk a Máté Passió előadása közben. Nem mondhatunk mást, mint hogy hamis és megjátszott az egész. Olyannal még nem találkoztam, hogy egy komoly jazz-zenekar tagjai pornó magazinokat lapozgattak volna egy koncerten. A klasszikus zenekaroknál ez mindennapos. Egy csomó vicc szól a zenekari muzsikusokról. Néha valóban hihetetlen dolgok játszódnak le a hangversenyeken."
Nem tudom, Magyarországon hány embernek van fogalma arról, hogy kicsoda Mathias Rüegg és mi a Vienna Art Orchestra. Igaz, nem is lehet: a hét évvel ezelőtt Bécsben szerveződött művészeti csoportosulás lemezei, hangfelvételei nincsenek forgalomban nálunk. És ha volnának is: néhány száz jazzkedvelőn kívül a kutya sem venne tudomást róluk. Míg viszont a Máté Passió a hanglemezboltok alapkínálatába tartozó, a rádióban rendszeresen felhangzó alkotás: zenei tudatunk egyik építőköve.
De nehogy azt higgye bárki is a példából, hogy párhuzamot akarok vonni Mathias Rüegg és Johann Sebastian Bach zenetörténeti jelentősége között. Ez érdemtelen és oktalan kísérlet volna. Pusztán csak azt akarom érzékeltetni: kanonizált zenei értékrendszerünkben talán mégsem minden olyan egyértelmű. Ha a dolgok mélyére nézünk, talán fölfedezzük azt, hogy a huszadik század végére komoly rések keletkeztek azon a zenei világképen, amely Európában évszázadok alatt kikristályosodott. S talán az eseményeket mindig lépéshátrányban követő rendszerező tudatunk is be kell, hogy lássa: hovatovább elengedhetetlen a zene nagy világtérképének átrendezése, a birodalmak újrafelosztása.
Komolyzene? Könnyűzene? Nagy zene? Kis zene? Homályos, nehezen körülírható kategóriák ma már. Mintha csak Wagner műveit lehetne komolyan játszani, s Thelonious Monk szerzeményei eleve kizárnák a komoly interpretálás lehetőségeit. Csak azért, mert a jazz nyelvén fogalmazódtak. Természetesen logikus és szerves volt az a folyamat, amely az európai műzene esztétikai jegyeinek és jelenlegi infrastruktúrájának kialakulásához vezetett. De nem félek kimondani: a tömegkommunikációs forradalom korában, akkor, amikor a világ valamely pontján történt eseményekről a világ bármely más pontján perceken belül értesülhetnek, vészesen egyoldalú gondolkodás uralja zenei felfogásunkat. S ez bennünket, két világ határán élő magyarokat különösen töprengésre kell, hogy késztessen.
Ismét Matthias Rüegget idézem: „Feltétlenül különbséget kell tenni komoly komolyság és a nyugati-patetikus komolyság között." Igen, azt hiszem, ez lehet a kiindulópont zenei tudatunk átrendeződésében. S ez nemcsak zenei kérdés, hanem a világlátás függvénye is. Be kell látnunk, hogy az európai műzene előállítását, forgalmazását ma már jelentős mértékben öncélúság vezérli. Megszilárdult, sőt megrögzült szokásrendszer és gondolkodási mechanizmus, amely tárgyát eszményített magaslatokba emelve alábecsüli a személyiségjegyeket, és gátat gördít a kreativitás elé. Ez a zene – s ismét csak nem értékéről van szó! – mai formájában meglehetősen antidemokratikus jelenség: a privilegizált kisebbség nagy mecenatúrával támogatott ízlésterrorja a többség felett. A minősítés talán túlzónak tűnik, de szándékosan fogalmaztam erősebben, hogy a kontrasztok világosabban tűnjenek elő.
Nem tudom, mi történne akkor egy komoly zenei hangversenyen, ha a közönség nem a szent teheneknek kijáró néma áhítattal figyelné a műsort, hanem – mint például a jazzkoncerteken szokás – történetesen távozásával fejezné ki elégedetlenségét a produkció elégtelensége miatt. Indokolja a megmerevedett szokásokon kívül valami is azt, hogy ugyanolyan elmélyült figyelem illessen egy csapnivaló előadást, mint egy zseniális tolmácsolást? Mert gyakorlatilag ez történik. S ha már az előadói-befogadói viszony egyoldalúságáról esett szó: mi magyarázza azt, hogy a koncerteken 98 százalékban európai szerzők művei hangzanak fel? Glóbuszunk ma már egyetlen nagy egység: nem volnának érdemes zeneszerzők Latin-Amerikától Ausztráliáig, Japántól Izlandig? (Főiskolai tanárral beszélgettem a minap: nem tudta, kicsoda Philip Glass.)
A változtatás szükségességének lényege azonban nem a műzene Európa-világ átrendeződésében fogalmazható meg, hanem a műzene (klasszikus, kortárs), és a létező egyéb zenei formák egészségesebb arányainak megteremtésében. Hogy ne lehessenek olyan zenei műveltségű emberek, akik tudják, ki volt Liszt Ferenc, de soha nem hallottak még John Coltrane-ről, a gamelán zenéről, az inkák muzsikájáról, a rock klasszikus, műfajteremtő művészeiről vagy éppen Richárd Klaydermannról. Holott ők is az emberiség zenekultúrájának részesei; a zenei világkép csak velük együtt lehet teljes. Ismereteink a kozmikus korról nélkülük szükségképpen provinciálisak, vagy maximum Európa határáig terjednek. S ez ma már kevés. A kérdés az: fönn akarjuk-e tartani az abszolút értékek csak kevesek számára kiterjeszthető hegemóniáját, vagy szélesebb tömegek előtt is kitárva a kapukat, beemeljük az értékek demokratikus birodalmába mindazt, ami az egyéb zenei formákban komoly és méltánylandó emberi tartalmakat hordoz? Mert a komoly zene-szórakoztató zene alternatívája (ami szerint zenei világképünk ma polarizálódik) nem alternatíva, hanem zsákutca; ami nem vezet sehová.
Igaz, magyar szimfonikus zenekaroknál én még nem láttam, hogy pornómagazinokat olvastak volna. Csak Népsportot.
(Hajdú-bihari Napló, 1984)
Ami a zenekari árokból kimaradt
Pornó a zenekari árokban (Gondolatok zenei világképünkről) címmel jelent meg írásom lapunk november 2-i számában, ami több olvasónkat hozzászólásra késztetett. Válaszaik a következő sorrendben követték egymást: 6-án Szatmári Endre A különvélemény jogán; 12-én Straky Tibor Hogyan is állunk a zenei világképpen?; 18-án Vetési János: Mi van a zenekari árokban?; 23-án Kőszeghy Attila Zene-kultúra-világkép; 28-án Balogh József A szent tehén és egyebek; december 5-én Pálos Zoltán Különvélemény a különvéleményről címmel fejtette ki véleményét a témáról, illetve az azt követő megjegyzésekről. A visszajelzésekből ítélve a vitát élénk érdeklődés kísérte; ezért is látszik szükségesnek összefoglaló lezárása.
Cikkemben – amit a jelek szerint kevesebben olvastak, mint a hozzászólásokat – három gépelt oldalon azt fejtegettem, hogy szükségesnek látom az európai klasszikus zene bizonyos évszázadain alapuló, azt kanonizált értékrendként képviselő zenei tudatunk átrendeződését. A világ kulturális rendjében bekövetkezett változásokon túl azért tartom ezt indokoltnak, mert úgy gondolom, hogy az; értékek tartományában a klasszikus zene kétségbe nem vonható erényeinek szinte kizárólagos uralma elzárja az: utat a világ más tájain, más kulturális szférákban keletkező zenei megnyilvánulások integrálásának lehetősége elől.
Ezek a nézetek vitára ingerelték a megtámadottnak vélt fél, a klasszikus zenei szakma képviselőit: várható volt, hogy megszólalnak azok, akik érdekeiket, szuverenitásuk körét sértve érzik. Ez így természetes. Magyarázatot csak arra nehéz találni, hogy a mundér védelmének miért kell gúnyolódó, mindenfajta más felfogást lekezelően elutasító mentalitásban megnyilvánulnia. Óhatatlanul adódik a kérdés: valóban annyira fenyegetve érzik magukat a komolyzenei tábor egyes tagjai, hogy ez kiöli belőlük a tolerancia legcsekélyebb képességét is? Ha ugyanis nem a szakmai felsőbbrendűség gőgjével, hanem az újfajta jelenségek iránti nyitottsággal olvasták volna soraimat (mint Straky Tibor), rájöhettek volna arra, hogy azok nem a klasszikus zene vitán felül álló magasrendű értékei ellen irányultak, hanem egy megkövült előállítási forgalmazási-befogadási mechanizmus hegemóniáját kérdőjelezték meg. Egy tágabb, egyetemesebb, korszerűbb zenei világkép megteremtésének jegyében; olyan világképében, amely technikai-kozmikus korunk sajátosságaihoz arányosabban igazodó, azokat természetszerűbben tükröző zenei tudatban ölt testet. S ami elengedhetetlenné teszi az ismeretek átrendeződését, köreinek bővítését.
A hangsúly itt a zene természetes jelenlétén van. A zene mint az emberi lélek eredendően ösztönös igénye és megnyilvánulása ugyanis soha nem önmagáért való: mindig meghatározott szükségleteket fejez ki. A különféle zenék esztétikai és használati értékét az adja meg, hogy e szükségletek kifejezésének a teljesség milyen igényével tesznek eleget. A zene története arra példa, hogy á kétféle érték nem szükségszerűen fedi egymást: esztétikailag kevésbé jelentős esetenként nagy használati értékre tehet szert és fordítva. Az elérhetetlen tökéletesség természetesen az volna, ha a kettő szinkronban lehetne egymással.
Ha most őszintén akarunk szembenézni a jelenlegi helyzettel, akkor határozott válaszok helyett tapogatózó kérdések sokaságát látjuk sorakozni. „Legyen a zene mindenkié!" – olvashatjuk sűrűn Kodály Zoltán szállóigévé vált óhajtását. De tisztázódott-e valaha is egyértelműen, hogy milyen zene legyen mindenkié? S mi legyen azokkal, akiké nem lehet a klasszikus zene? Egy mai kamasz életében egy ötperces rockszám hasonló szerepet tölthet be, mint a régi, zárt faluközösségekben a népdalok. Elegendő lehet-e huszadik századi önismeretünk, életfelfogásunk, világszemléletünk számára, hogy zenei műveltségünk jószerivel kizárólag az európai műzenék barokk klasszikus-romantikus periódusának örökségére épüljön? (Csak zárójelben: vajon jelentős mértékben nem éppen ezeknek a maguk idején kortárs zenéknek a változatlan előnyben részesítése zárja el &z utakat napjaink kortárs zenéinek érvényesülése elől?) Mennyiben tekinthető érvényesnek az a kategóriarendszer, amely képtelen magába illeszteni a különböző zenék jegyeit szintetizáló kísérleteket? Vajon kultúránk mai szerkezete mennyiben képes oldani az ellentmondást esztétikai és használati érték, elit- és tömegkultúra sokszor mesterségesen táplált elkülönülése között?
Tovább lépve: a klasszikus zene formatana kétségtelenül kulcs a legtöbb ismert és gyakorolt zene megközelítéséhez. De lehet-e kizárólag klasszikus formajegyek alapján megérteni például a huszadik századi tömegzenei mozgalmak ritmusközpontú, erősen szociális töltésű tartalmait? Nem segíthetné-e jobban, élményszerűbben a zenei képzést, nem úgy lehetne-e hatékonyabban eljutni a klasszikus értékekig is, ha például a tananyagokban helyet kapnának a huszadik századi táncstílusokat kísérő zenék jellegzetességei? Hiszen a klasszikus zenék jó része egykor szintén tánczenéül szolgált! Lehet-e el (vissza) jutni a zene lényegéhez (aktív, alkotó műveléséhez) olyan oktatási metódus révén, amely döntően a reprodukálás passzív igényén alapszik, s tulajdonkeppen figyelmen kívül hagyja a zene birtokbavételének személyes, kreatív feltételeit?
Magam a jazzt a huszadik század talán legígéretesebb zenei kalandjának tartom, de sajnálnám, ha a vita a klasszikus zene, illetve a jazz és a tömegzenék ellentétére szűkült volna le. A lényeg ugyanis nem itt van. A lényeg – mint azt a nagy komponista, Duke Ellington is vallotta – valójában igen egyszerű: nincsen nagy és kis zene, „könnyű" és „komoly" zene, hanem csak jó és rossz zene van. Mindenfajta zenében vannak értékes és értéktelen produktumok, s az üzlet és a manipuláció hatása alól egyetlen műfaj, ágazat sem vonhatja ki magát. A nyitott, szelektív értékrendnek éppen az a tulajdonsága, hogy a zenét egy és oszthatatlan egésznek tekintve mindenben keresi és felmutatja a jót, a minőséget. Számomra – s ezt erősítette meg a zenei végzettségű építész, Kőszeghy Attila hozzászólása is – a jazz két alapvető ismérve (a ritmikusság és az egyéniség kibontakoztatását igénylő rögtönzéses kreativitás) minden más eszköznél alkalmasabbnak tűnik korunk jellegének, lelkületének kifejezésére és megragadására – de csak módszert, s nem végső megoldást adhat az alapkérdés megválaszolásához, S ez a kérdés megítélésem szerint a vita után sem más, mint hogy fenn akarjuk-e tartani az abszolút értékek csak kevesek számára kiterjeszthető hegemóniáját, vagy a szélesebb tömegek fogékonysága előtt is kitárva a kapukat beemeljük az értékek demokratikus(abb) birodalmába mindazt, ami az egyéb zenei formákban komoly és méltánylandó emberi tartalmakat hordoz.
Talán, ha zenei világképünk ilyen értékrend szerint szerveződne, harmonikusabban érvényesülhetne a zene négy legfontosabb funkciója: a megújítás, az önkifejeződés, az élénkítés és a menekvés igénye is. S akkor a komolyzene hivatásos híveinek sem kellene attól tartaniuk, hogy a klasszikus értékeket megszünteti, kiszorítja a másodrendű tucatáruk dömpingszerű áradása.
(Hajdú-bihari Napló, 1984)