Ütőhangszerek vonzásában (Debreceni Ütőhangszeres Együttes)

 

Kontinensünk zenéjét soha­sem a ritmus hegemóniája jellemezte. A melódia és a harmónia év­szá­zadokat át­ívelő uralma után kísérletező kedvű zeneszerzők száza­dunkban fedezték fel az ütő­hangszerek ritmikai és hangszíngazdagságában rejlő lehe­tőségeket, s felismerésük új dimen­zi­ókat nyitott a zene bi­rodal­má­ban.

Újat? Ha újnak lehet nevez­ni azt, ami a zene őseredetéig nyúlik vissza s ma is a világ nép­zenéinek döntő hányadát alkotja, akkor Stravinsky, Bartók, Varese, Xenakis, Reich valóban új elemekkel gyarapította az európai mu­zsika kifejezőkészletét. Ám hiába vezethető vissza az ütő­hangszerek használata a zene gyökeréig, megjelenésük nap­jaink hangversenygyakorlatá­ban Is inkább rendhagyó ér­dekességek, mint természetes részvételnek számít. Az pe­dig valósággal ritka alkalom, hogy egy koncert kizárólag ütőhangszerek játékára épül­jön.

Hangversenyzenekarok emlí­tésekor az átlag zenehallgató­nak aligha jutna eszébe ütős­együt­tesek neve. E hangszer­park foglalkoztatása időt, fá­radságot, költségeket nem kí­mélő vállalkozás; nem csoda, ha néhány megszállott cso­porton kívül nincsenek köve­tői e zenei ágnak. Pedig a hangszercsalád gyarapodó iro­dalma és az alkalmanként pódiumra kerülő együttesek nagy érdek­lődéssel kísért be­mutatkozásai meggyőzően bi­zonyítják, hogy értő, avatott előadásban az ütő­hangszerek is teljes értékű élményt ké­pesek nyújtani, sőt színeik­kel, dinamikai árnyalataikkal, ritmusvariációikkal szuverén zenei minőség létrehozására alkalmasak.

A kevés számú magyar zene­kar közül talán a legnagyobb múltra a jó tíz évvel ezelőtt, 1974-ben a Liszt Ferenc Ze­neművészeti Főiskola debre­ceni tagozatának akkori nö­vendékeiből – Vrana József tanár vezetésével – alakult Debreceni Ütőhangszeres Együttes tekinthet vissza. „Van összehasonlítási alapom, hiszen közvetlenül ismerem Európa jelentősebb ütőhang­szeres cent­rumait, s így bát­ran állíthatom, hogy ütős szempontból Debrecen köz­ponti helyet foglal el a ma­gyar zeneéletben; fontosabbat a fővárosnál" – mondta az együttessel kapcsolatban Siegfried Fink, a jeles kortárs ütőhangszeres zeneszerző, a würzburgi főiskola professzo­ra, aki több művet komponált a debreceni csoport számára. „Itt vannak ezek a rendkívül tehetséges gyerekek" – te­hetnénk hozzá Patachich Iván autentikus véleményét –, „s a környezetükön kívül alig ismeri őket valaki: csak azért, mert nem a főváros­ban élnek. Sajnos, ez a hátrá­nyos megkülönböztetés ma is munkál, hiába ők a legjobbak kategóriájukban."

A Budapest-centrikusság sok szépreményű vidéki zenekar sorsát pecsételte már meg, de a Debreceni Ütőhangszeres Együttes szívós kitartással halad tovább a maga válasz­totta úton. Az ismeretter­jesztés tudatos vállalásán túl jó néhány ősbemutató, önálló nemzeti est fűződik a Kovács János, Angyal Zsuzsa, Ábrá­nyi Tibor, Siklósi Gábor, Sza­kál Petra, Szabó István és Törő Ferenc alkotta együttes nevéhez. Repertoárjukon 32 szerző 46 műve szerepel; több hangversenyre való, a világ sok országának ütős zene­szerzését reprezentáló anyag. Először adták elő Magyaror­szágon Varese, Chavez, Ba­lassa alkotásait, és külön összeállításokat készítettek fran­cia, magyar és latin-amerikai szerzők műveiből. Japán da­rabokból válogatott műsoruk mindannyiszor óriási sikert arat, kortárs zenéhez képest szokatlan módon. Előadásaik nemcsak rendkívüli ese­ménynek számítanak, de kü­lönleges látványt is nyújta­nak. Az utóbbi időben több hazai és külföldi fesztiválon mutatták be programjukat, s balettest aktív részesei voltak a Csokonai Színházban.

Nem méltányolható eléggé az az áldozatos erőfeszítés, amit a Debreceni Ütőhangszeres Együttes a zenei világkép tá­gításáért, az ütőhangszerek családjának megismertetéséért fennállása egy évtizede alatt kifejtett. A zenehallgatók nyernének vele, ha eredmé­nyeik szűkebb pátriájukon túlra is kisugározhatnának.

(Magyar Ifjúság, 1985)