Vendégünk volt Marosán György
A nyugalmazott politikus neve azok előtt is ismerősen cseng, akik kevésbé tájékozottak hazánk felszabadulás utáni történetének első két évtizedében. Marosán György könyveivel, nyilatkozataival, cikkeivel ma is aktív részese a közéletnek.
Legutóbb Debrecenben, a Bartók Béla nemzetközi kórusversenyen találkoztunk vele. Hetvenéves kora ellenére is fiatalos mozgásával ahol csak megjelent, magára vonta a figyelmet. A verseny utolsó napján kértük beszélgetésre.
- Miért jött Marosán elvtárs Debrecenbe?
– Két okból. Az egyik, hogy gyermekkoromban és viharos politikai életemben a város jelentőségre tett szert. A másik, hogy július 1-3.-án Szombathelyen, 10-15.-én Debrecenben nagyszabású kórustalálkozást rendeztek. A szombathelyi találkozón – amely az 1938-as évi negyvenedik évfordulója volt – munkáskórusok vettek részt. Nem versenyszerűen, hanem egy hagyomány kialakításának, a munkáskórusok megerősítése érdekében. El kell mondanom, hogy én 52 éve munkásdalos vagyok, és ma is énekelek az ÉDOSZ férfikarában. Szombathelyről éppen azért jöttem Debrecenbe, hogy felmérjem: saját kóruskultúrám mennyiben azonos, és mennyiben különbözik attól, amit Debrecen képviselni akar, mennyire tart ezzel lépést? Az egy hét alatt alkalmam nyílt a szembesítésre.
- Milyen eredménnyel?
– Előre kell bocsátanom, hogy mi, munkás kórustagok soha nem voltunk a versenyzés hívei. Azért, mert féltünk attól, hogy a verseny eltorzítja az alap mondanivalót. Inkább azt várjuk, hogy az esztéták, kritikusok véleményt alkossanak rólunk. A nemzetközi életben azonban nem lehet verseny nélkül részt venni, ezt tudomásul kell vennünk. Debrecen is a versenyre állt rá úgy, hogy szembesíti a magyar kóruskultúrát, zeneéletet a nyugati és keleti világ zenei és kulturális életével. Véleményem szerint ezt sikerrel teszi, amit az is bizonyít, hogy a tizenhét év alatt előkelő helyet vívott ki magának Európában. Ez adja jelentőségét – de egyben veszélyeit is.
- Amennyiben?
– Nézze, pesti karnagy- és zenészismerőseim közül sokan ellenezték, hogy én ide eljövök. Ők azért nem jöttek, mert szerintük az amatőr kórusok nyolcvan százaléka nincs arra felkészülve, hogy a XX. század zenéjében versenyezzen. Én ezzel szemben a külföldi kórusokra hivatkozom, akik úgy érkeztek ide, hogy eleve számoltak a feltételekkel: XX. század, modern zene – ami Bartók és Kodály kikapcsolásával nem megy. Tehát vállalkoztak arra, hogy a kötelező műveket magyarul betanulják. S ez óriási dolog. Azért vállalták, mert itt akartak lenni, reprezentálni országuk zenei életét. Amiből az következik, hogy a XX. század zenéjének napirendre tűzése kockázatos, de elkerülhetetlen. Századunk zenéiével Debrecen Magyarország legolcsóbb kulturális propagandáját végzi.
- Miért tartja ön ezt kockázatosnak?
– Nem akarok beleszólni a tanács munkájába, mert örülök annak, hogy a verseny a tanács kezében van. Én nemcsak az ipar és a gazdasági élet, hanem a kultúra és a művelődés decentralizálásának is híve vagyok. Annak, hogy a magyar kultúrát ne Budapest-centrikussággal mérjük. Ez azt jelenti, lehetővé kell tenni, hogy a vidéki városok is szabad kezet kapjanak. Debrecen él is ezzel a lehetőséggel: a maga iparával, kereskedelmével, építkezéseivel intellektuális nagyvárossá fejlődött. A pestiek azért irigykednek rá, mert ezt a versenyt nekik kellett volna kitalálniuk. S mivel ezt Debrecen konok következetességgel kialakította, ki van téve annak, hogy mindenfelől támadják. S mi történik akkor, ha azok a megszállottak, akik ezt végigvitték, már nem lesznek? Ez a verseny ma már Európa-rangú és -hírű, komoly feltételekkel, komoly elbírálással. Ha viszont így van, akkor adódik a kérdés: hogyan lehet ezt tovább vinni, hogy az amatőr jelleg tisztaságát megőrizzük, és közben állandóan új színekkel gazdagítsuk a palettát? Engem természetszerűleg – az amatőr kórusmozgalom egészén belül – különösen a férfikarok érdekelnek. Megdöbbentem, amikor hallottam, hogy a hat férfikarból kettő lemondta a versenyt. A gyermekeket figyelve pedig azt kellett látnom, hogy 90 százalékuk lány, s csak tíz százalékuk fiú. Elnőiesednek a kórusok? A fiúk nem akarnak énekelni? Akkor mi, férfikórusok, honnan szerezzük az utánpótlást?
- Tudomásom szerint az ÉDOSZ-kórust is meghívták a versenyre.
– Igen. Ehhez tudni kell, hogy a kórus hatvan százaléka pék – én is az voltam valamikor. Mi vállalkozhattunk Szombathelyre, de nem vállalkozhattunk közvetlenül utána Debrecenre, mert csak bizonyos időközönként tudjuk kivonni az embereket a termelésből. Két ilyen megterhelés nem megy egyszerre. Mi a húsz országos amatőr kórus egyike vagyunk, akiket a kormány, a párt támogat abban, hogy szerepeljenek. Ahhoz, hogy erre a versenyre kellőképpen felkészüljünk, két évre lett volna szükségünk, s ezt mi nem tudjuk csinálni. Lendvai: Dózsa siratóját a HVDSZ kórusa például 15 éve műsoron tartja, s itt mégsem tudott labdába rúgni. Akárhogy is, tény, hogy velünk együtt hiányoztak innen a férfikórusok.
- Mi ennek az oka?
– Az egyik az, hogy a férfikarok kezdenek elöregedni, nincs utánpótlás. A másik kérdés: a fiatal munkások a gyárakban miért nem keresik az alkalmat a találkozásra a kórussal, s a kórus miért nem keresi meg őket, hogy utánpótlást szerezzen? Ez lenne pedig az egyetlen demokratikus művelődési lehetőség. Magyarországon munkaerőhiány van. Szerencsére. De ennek van negatív vonása is: a nem 44, nem 48, hanem sokszor 60 órás munkahét után nem lehet egy munkásnőt arra ösztönözni, hogy zenéljen, táncoljon, színjátsszon. Márpedig ez a feltétel. Hiába van nekem meghatározott szabadidőm, ha azt nem tudom egészségesen felhasználni: ugyanakkor viszont nem emelhetjük ki a termelésből az embereket. Akkor pedig lehet, hogy mi anyagilag, műszakilag a jóléti állam szintjére jutunk el, de a kultúrában és a művelödésben – ami nélkül az élet szürke és elidegenedett – nem adunk értéket és értelmet.
- Hogyan lehet ezt az ellentmondást feloldani?
– Öt évvel ezelőtt 11 nyugati országban jártam, és a szakszervezet-munkásegység kérdésének tanulmányozása mellett arra is kíváncsi voltam, milyen a kulturális élet a „jóléti" államokban. Meg kellett állapítanom, hogy az elidegenedés igazi oka a műveletlenség és a kulturálatlanság. Merem kimondani, hogy ez nemcsak a kapitalista világ velejárója; bennünket is elérhet, ha csak az anyagi érdekeltség vezet.
- Miért érdekli Önt ez a kérdés annyira?
– Mert nem hiszek az anyagi érdekeltség abszolútumában. Hiszek abban, hogy több, jobb, színvonalasabb termelésre ösztönzi a dolgozókat, de teljes életet nem adhat. Ahhoz valami más is kell; az anyagi rész nem oldja meg a problémákat. Ha mi azt akarjuk, hogy az emberek szabad idejét kitöltsük, akkor vagy a kultúrával nyerünk, vagy a kulturálatlansággal veszítünk – még akkor is, ha jól fogunk élni. Magyarországot nyugatról gazdaságilag, politikailag, társadalmilag és intellektuálisan is figyelik; nem véletlen, hogy ennyi külföldi kórus volt itt Debrecenben. Máshová nem mennek el ennyien. Arra kíváncsiak, hogy milyen szintű nálunk a művelődés, mert tudják, hogy az elidegenedés elleni csatának ez a feltétele. És ebben van Debrecen nemzetközi jelentősége: a kórus, a zene eszköz és fegyver, amely az emberekben a feszültséget levezeti. Ha engem vissza akarnak tartani, hogy idejöjjek, akkor ezzel szemben én azt állítom, ezen a tanulmányúton annyi tapasztalatot szereztem a nyugat-kelet közötti kulturális viszonylatban, hogy Pesten kevesen emelhetnek szót Debrecen és a XX. századi muzsika ellen.
- Még mindig ennyire kellene védelmezni?
– Én azok közé tartozom, akik nem hisznek a harmadik világháborúban, mert az csak nukleáris lehet. Abban hiszek, hogy a két póluson tudják, a gomb megnyomása mivel jár; a világ nem akarja önmagát elpusztítani. Akkor pedig marad az enyhülés, a békés egymás mellett élés. A legnehezebb ezt visszavonhatatlanná tenni. Debrecen kultúrpolitikailag, művészetileg szinte reprezentálja ezt a nemzetek találkozásával és barátkozásával. Akkor, amikor nem mindenki a béke híve. Ezt persze nem lehet csak a napi politika szemszögéből nézni. Az a baj, hogy könnyebb megoldani két nemzet között a megegyezést, mint az irigyeket kikapcsolni ebből a játékból. Azokat a gáncsoskodókat, akik nem veszik észre, hogy a világ perspektivikusan milyen irányba halad. El lehet-e mondani, hogy Debrecen egy hétre a művelődés, az ízlés, az értelem, a szenvedély, az elkötelezettség érzéseit koncentrálta? Igen. Ezt megtartani a következő évtizedekben úgy, hogy kisugározzon Európára: a legfontosabb, amit tehetnek. Lehet, hogy én elfogult vagyok Debrecennel, de ez nem szubjektív kérdés, ez egy ügy képviselete. Hetvenéves vagyok, már nem az én asztalom. Egyszerűen szeretek énekelni; kitölti, színessé, elevenné teszi az életemet, próbáljuk meg ezt másokra is átvinni. Ha ez sikerül – higgye el: az árvaházban itt nevelkedett Marosán Gyurka mondja magának –, igen boldog leszek. Látni, hogy Debrecen kitűzi az európai kórusmozgalom zászlaját.
(Hajdú-bihari Napló, 1978)