Amatőr beatzenekarok fesztiválja (Orosháza)
Az amatőr beat helyzete, a mozgalom egy évtizedes múltját és a jelent is tekintve eléggé tisztázatlan. A közel 2500 kedvtelésiből zenélő-zenélgető együttes a fiatalok több százezres táborával együtt imponáló számnak tetszik; a kifogások inkább a minőség oldaláról jeleznek. Az okokat nem kell sokáig keresgetnünk.
Más amatőr mozgalmakhoz (néptánc-, színjátszó, kórusmozgalom) képest ez az ág meglehetősen magára hagyott. Hiába fogalmazták meg a központi közművelődési szervek és a beat „ideológusai” az amatőr beatzenélés jelentőségét, a támogatás szükségét, ezek az elvek csak elvétve realizálódnak a gyakorlatban: fennakadnak a megyei művelődési központok és az egyes kultúrházak érdektelenségén. A legtöbb kulturális intézményben az időnkénti fellépési tetőségek biztosításával elintézettnek vélik a beat ügyét. A zenekarokat csupán bevételi forrásként, s sem alkotó igénnyel használják föl. Kevés ma még az olyan hely, ahol zene színvonalát akarják és hozzáértéssel tudják is befolyásolni. És elenyészően kevés azoknak a szakembereknek a száma, akik szívügyüknek tekintenék a lakóhelyükön, intézményükben működő zenekarok gondjait, s akik felkészültségük alapján rendszeres szakmai segítséget tudnának nyújtani nekik.
A közművelődés mindeddig keveset tett azért, hogy a beatzene ne csak kielégíthető szórakozási igény, hanem a művelődés folyamatában szerepet játszó lehetőség legyen. A hazai beatzenei életet továbbra is bizonyos fokú zártság, immobilitás jellemzi. A legtöbb hivatásos zenekar számára a beatzene már nem önkifejezés, hanem pénzkereset kérdése. Az amatőr zenekarok helyzetükből adódóan inkább megőrizték az önkifejezés, az alkotás igényét, kibontakozásukhoz azonban igén kevés lehetőség adott. Amellett, hogy ritkán juthatnak tehetségüket megillető fórumok elé, legnagyobb problémájuk a tanulási illetőségek, a továbbképzési formák hiánya.
A beatzenében ma csak a fesztiválok élednek újjá. Pangó könnyűzenei világunkban már ennek a ténynek is örülnünk kell, s csak dicséret illeti azokat a szerveket, melyek egyáltalán vállalkoznak az ilyen seregszemlék rendezésére. Így az orosházi Petőfi Művelődési Központ fiatal munkatársai is, akik immár másodízben adtak otthont a kelet-magyarországi amatőr beatzenekarok területi vetélkedőjének. Lelkesedésükkel példát mutattak: ha mindenütt hasonló hozzáállással viszonyulnának e műfajhoz, jóval előrébb tarthatna az amatőr beatzenei mozgalom ügye.
Résztvevők, eredmények
A II. Orosházi Beatfesztivált, mint ismeretes, megyei válogatók előzték meg. Ezek alapján az orosházi döntőben Kelet-Magyarország hét megyéjének legjobb amatőr beategyüttesei szerepeltek. Három kategóriában összesen 22 együttes (12 beat, 4 jazz-rock és 6 folk-beat) versengett a fesztivál első helyezését jelentő arany diplomáért. A Magyar Rádió, a Hanglemezgyártó Vállalat és a Népművelési Intézet szakembereiből álló zsűri az elődöntőkből 9 együttest juttatott a döntőbe: a Panta Rhei, Lux (Debrecen), Zenit (Nyíregyháza), Háromszög (Békéscsaba), Narancs Rock (Jászberény), Victoria (Tököl), Dzsuvox (Orosháza), Esőleső (Hódmezővásárhely), Kántor (Budapest) együtteseket. Végül az ünnepélyes eredményhirdetésen 4 zenekar kapott arany diplomát: Panta Rhei (jazz-rock), Lux, Zenit (beat), Kántor (folk-beat). Ez a négy együttes jutott tovább az október 2-5. között Győrött megrendezendő országos pop-jazz-rock napokra, és kapott meghívást augusztus végére a nyíregyházi könnyűzenei táborba. Kiemelkedő teljesítményéért a zsűri különdíjban részesítette Tikász Sándort, a Lux együttes szólógitárosát, Matolcsy Kálmánt, a Panta Rhei orgonistáját, Zboray Károlyt, a Zenit énekesét és Szamosi Viktort, a Háromszög dobosát. A döntőről a rádió helyszíni felvételt készített, a legjobbak produkcióját így az egész ország beatkedvelő fiataljai is megismerhetik majd.
Színvonal, tanulságok
Könnyelműséget követnénk el, ha a fesztiválon látottak alapján az amatőr beatzenéi mozgalom egészére jellemző általános következtetéseket próbálnánk levonni. Tény azonban, hogy a fesztivál átlagszínvonala nem kimondottan pozitívan igazolta azt a tételt, miszerint a magyarországi beatzene kátyúba jutott szekerét csak az amatőrök mozdíthatják ki a holtpontról. Ezt a kérdést – az amatőr könnyűzene helyzetét – lett volna ugyanis hivatott megvitatni az a szakkonzultáció, amelyet a fesztivál versenynapjára hirdettek. Különböző, itt nem részletezendő okok miatt azonban ez a beszélgetés véget ért, mielőtt az érdemleges sarkpontokhoz elérkezett volna. Mint adalék az egészhez, kicsit ezt is tipikusnak tekinthetjük a mozgalom megítélésekor.
Ami a színvonalat illeti, azt Szentkuthy Pál, a zsűri elnöke tömören így jellemezte: előrelépés a tavalyihoz, de még mindig visszalépés az öt év előtti szinthez képest. Valóban: az együttesek többségének zenei világa tartalmában nem sokban különbözött a hagyományos tánczenétő. Az alapvető technikai fogyatékosságokon (akkordizáció, harmonizálatlanság, megkomponálatlanság) túl szembetűnő volt a diszkrepancia a vokális és a hangszeres részek harmóniavilága között. Az érzelmes, közhelyekkel zsúfolt szövegekkel és a szirupos melódiákkal szemben némileg progresszívebb vonásokat mutattak a zenekari részek. Ez jelezheti azt, hogy van ugyan 2500 amatőr zenekar, de koránt sincs ennyi zeneszerző és szövegíró –, de jelezheti azt is, hogy a beat haladó törekvései a hangszeres kifejezés felé mutatnak. A jelenlegi helyzetben, amikor több stílus, irányzat él egymás mellett, sőt az együttesek felkészültségi fokában is óriási különbségek vannak, nem lehet a színvonal emelésére általános érvényű receptet adni. A kevésbé képzett zenekaroknak szakmai tudásuk állandó tökéletesítése mellett még elsősorban az intelligens reprodukálásra, feldolgozásra kellene törekedniük. Adott esetben ez többet jelenthet, mint egy saját számnak kinevezett zenei közhelygyűjtemény előadása. Minden zenekarnak fel kellene mérnie saját lehetőségeit, képességeit, s ennek megfelelő műsort összeállítani. Természetesen a mozgalom egyik alapvető célja az önkifejezési lehetőségek megteremtése, a saját mondanivalóval rendelkező fiatalok felkutatása. Az azonban nem kétséges, hogy ez a kívánatos szint csak hosszú gyakorlás, a „szakma” alapjainak elsajátítása után valósulhat meg. A legjobbak, legtehetségesebbek már saját stílust, hangzásvilágot kell, hogy kialakítsanak, önálló, eredeti zenei ötletekkel.
Debreceni együttesek sikere
Utoljára hagytuk a debreceni zenekarok produkciójának méltatását. A Lux és a Panta Rhei műsorának elbírálásánál – ritka alkalom! – szerencsésen találkozott a zsűri és a közönség véleménye; sikerük teljesen egyértelmű volt. Két aranydiploma, két különdíj: a debreceni zenekarok „hengereltek” ezen a fesztiválon.
A Lux együttes ugyanazzal a műsorral szerepelt, mint a megyei versenyen. Játékukon most is a jó értelemben vett rutin, az összeszokottság, a kiforrott pontosság érződött: Északi szél, A néptanító és Az ólomlepke című számaikat a közönség vastapssal fogadta. Nagyszerű érzékük van a hard-rock iránt; felállásuk (3 gitár, dob) is erre determinálja őket. Zenéjük mindvégig a közérthetőség határain belül marad, azon belül viszont a műfaj legjobb pillanatait idézi.
A Panta Rhei a jazz-rock kategóriában indult Stílusuk, zenei világuk – elmondtuk már róluk – a beatzene legprogresszívebb ágához kapcsolódik. Orgona, fuvola, basszus, dob felállásban egy saját szerzeményt és két Bartók-feldolgozást adtak elő. Törekvéseik igényességét már a témaválasztás is jelzi, ezek megvalósítása pedig a jelenlévők számára a reveláció erejével hatott. A progresszív zenekarokban nem túlzottan bővelkedő magyarországi beat-életben még nagy lehetőségek várnak rájuk.
A döntőbe nem került Speakers együttes nem a tehetség vagy a felkészültség hiányának, sokkal inkább taktikai hibának „köszönheti” viszonylagos sikertelenségét. Kifogás elsősorban számaik felépítését érte, átgondoltabb szerkesztéssel, a felesleges improvizatív részek elhagyásával reális esélyük lett volna a döntőbe kerülésre.
Összességében úgy véljük, nem csalatkoztak azok, akik végigülték a fesztivál valamennyi programját. A zenekarok hasznos viszonyítási alapot szerezhettek, a (sajnos) kisszámú közönség pedig jó néhány kiemelkedő teljesítmény részese lehetett.
Várjuk a győri folytatást.
(Társszerző: Szűcs József)
(Hajdú-bihari Napló, 1975)