Amatőr beatzenekarok országos vetélkedője (Győr)
A városi, megyei, területi döntők után a magyarországi amatőr mozgalom jelenlegi helyzetének summázásaként október 3-5. között a győri Petőfi Sándor ifjúsági házban került sor az ország legjobb amatőr beatzenekarainak találkozójára.
Az I. országos pop-dzsessznapok rendezvényein 18 együttes mintegy 90 zenésze versengett a különböző minősítésekért, az arany, ezüst bronz oklevelekért. A számszerű adatokat nézve nem eredménytelenül: a Magyar Rádió, a Hanglemezgyártó Vállalat és a Népművelési Intézet szakembereiből álló zsűri 13 együttes produkcióját érdemesítette díjazásra. E szerint az országos verseny nagydíját a budapesti Kis Rákfogo együttes nyerte el az arany oklevél mellett. Arany oklevéllel és a társadalmi szervek díjaival jutalmazták a debreceni Panta Rhei és a budapesti Médium együttest. Ezüst oklevelet kapott az orosházi Dzsuvox, a soproni Roller, a budapesti Küllőrojt, a tatabányai ÉS, a komlói 5-let, és a veszprémi Nyitray együttes. Bronz oklevelet nyert a budapesti Kerék, a bonyhádi Animato, a budapesti Kántor és a székesfehérvári Elkon együttes.
A zsűri a legjobb egyéni teljesítményeket is értékelte, így különdíjban részesült a Kis Rákfogó együttesből Lakatos László dobos és Balogh Gábor zongorista; Nyitrai Endre bőgős; Tiborc András, az 5-let basszusgitárosa; valamint az ÉS együttes szólógitárosa, Csasznyi László.
--------------------
A figyelmes beatkedvelők eddig is tapasztalhatták, hogy a Napló hasábjain rendszeresen foglalkozunk az amatőr beatmozgalom kérdéseivel; így beszámoltunk a megyei és az orosházi területi vetélkedőkről. Most, a versenysorozatot lezáró országos fesztivál után arra is lehetőségünk nyílik, hogy a mozgalom egészéről kíséreljünk meg képet formálni.
Ismeretes, hogy az amatőrizmus minden művészeti ágban – számtalan hátránya mellett – egy nem elhanyagolható előnnyel rendelkezik a profizmussal szemben: a szabad kezdeményezés lehetőségével.
A hatvanas évek elején különösen elemi erővel jelentkezett ez a beatzenében azzal a többlettel, hogy kezdeti és tiszta formájában a beat mint generációs önkifejező művészet lépett a porondra, saját szubkultúrát teremtve ezáltal. A hagyományos tánczenére jellemző és a szórakoztatóipar manipulatív gépezete által kreált hamis életérzése helyett a beat legjobb képviselőinek zenéjében a modern kor társadalmi viszonyai között élő ember, mindenekelőtt az ifjúság érzelmi, gondolati kifejezésének igényével lépett fel. Adott lehetőségei között ez volt a legtöbb, amit a beat mint populáris műfaj magára vállalhatott – ám ugyanez okozta megtorpanását, megszelídülését is. A fogyasztói kultúra végül is asszimilálta a beatzenét, a szórakoztatás aspektusában összemosva értékest és értéktelent, spontaneitást és mesterkéltséget, elkötelezettséget és üzletet. A hetvenes évek már kevés kivétellel nem a műfaj öntörvényű fejlődésének produktumait hozták, hanem azt, amit számára popularizmusából eredően a kultúra mechanizmusának követelményei előírtak.
Nem történt ez másként a magyar beatben sem, azzal a különbséggel, hogy nálunk a „lázadás” nem a társadalmi forma egésze, hanem a torz kinövések, elmaradott tudatformák ellen irányult. De mivel a beat a szocializmusban is üzlet, sorsát itt sem kerülhette el: a piac függvénye lett. A profi zenész mindig is csak abból tud megélni, amit a közönség befogad. A beat fejlődésének kezdeti szakaszában megalkuvások nélkül haladhatott együtt a kettő. De ahogy egyre jobban előtérbe kerültek az üzleti szempontok (a naprakész felszerelésbe invesztált pénzen kívül a megélhetési költségeknek is meg kell térülniük), úgy sínylette ezt meg a vállalt program, a közlés minősége. Manapság már ott tartunk. hogy egy beatzenekarnak sokkal rentábilisabb a „boldogságtól búcsút venni”, mint tartalmában is nívós zenét produkálni. S egy műfaj akkor veszti el önmagát, ha igényeit arra a szintre szállítja le, ahol már kielégíthetőek.
--------------------
Mindezeket csupán a pólusok jelzésére szorítkozva azért tartottuk szükségesnek előrebocsátani, hogy világosabban eligazodhassunk az amatőr beat útvesztőiben is.
Magyarországon ma körülbelül 2500 beatzenekar működik. Ezeknek csak elenyésző része profi. A többiek amatőrök, akik kedvtelésből, saját maguk és alkalmi közönségük szórakoztatására zenélgetnek, többnyire rendszertelenül. Az utóbbi néhány év alapvető változásokat hozott a mozgalom megítélésében: a teoretikusok felismerésének eredményeképpen az amatőr beat kérdése is közművelődési ügy lett, hivatalosan legalizálva ezzel a műfajban rejlő lehetőségeket. A Népművelési Intézet bekapcsolódásával most már központi irányító szervvel is rendelkezik a mozgalom, egyelőre annak negatív vonásai nélkül. Különösen a szervezettség dolgában jelentős tehát az előrelépés, ami, ha falrengetőnek nem mondható is, mindenképpen tágabb teret kínál a fejlődésnek. A korábbi gondok (felszerelés, támogatás, próbahelyiségek hiánya) valamelyest enyhültek, gyakrabban jutnak pódiumra az együttesek.
E változások első léptékmérője volt a győri I. országos pop-dzsessz napok. Amely, tegyük hozzá, mindjárt egy sereg kérdést vetett fel a mozgalom céljaival, perspektívájával kapcsolatban. Az országos verseny ugyanis nem kimondottan arra engedett következtetni, hogy az amatőr együttesek zenélőkéjéből mint „tiszta forrásból” csordogálnak a műfaj számára megváltást hozó gyógynedvek. A fesztiválon minden együttes csak saját szerzeményével szerepelhetett. Ez a követelmény a zenekarok alkotókészségének, önálló kezdeményezésének kibontakoztatását célozta. Anélkül, hogy egy kalap alá akarnánk venni a látottakat, meg kell állapítanunk: sok jó zenekar volt, de egy sem akadt, amelyet fenntartás nélkül dicsérni lehetne, amelyik sajátosan egyéni mondanivalóval és stíluseszközökkel lepte volna meg a hallgatóságot. Újra beigazolódott az alaptétel: az önkifejezés még a beatzenében is meglehetős nehézségekbe ütközik az „ön” nélkül. Ez különösen a pop kategóriában induló együttesekre érvényes. Ezeknél az együtteseknél éreztük leginkább a mondanivaló, a zenei invenciók nagyfokú hiányát. Ehelyett egy rosszul értelmezett idomulást, a profi zenekarok által termelt slágerek másolására való törekvést figyelhettünk meg, amely egyértelműen a zsákutcát jelenti. Kicsi és kommersz zenei világról árulkodtak ezek az együttesek, amely egyre jobban kezdi megközelíteni a hagyományos tánczenét. Hiába alkalmaznak már változatosabb hangszereket (a gitárok mellett fúvósok, zongora), hiába javult az együttes játék, ha mindaz, amit vele kifejeznek, a harmincas évek kupléinak emlékét idézi. Mint tendencia, talán ez volt a fesztivál legaggasztóbb jelensége.
Kevesebb rosszat mondhatunk el a progresszív zenét játszó együttesekről (Kis Rákfogó, Panta Rhei, 5-let). Itt már igényesebb törekvésekkel, eredeti koncepciókkal is találkoztunk, s igazi élményben lehetett részünk. Ezek az együttesek tudják, hogy minél elvontabb zenéjük, annál kevésbé számíthatnak a népszerűségre, mégis vállalják ezt az utat, mert a kifejezés vágya erősebb bennük, mint a siker hajhászása.
Azt is nagyon jól tudják, hogy jó zenét csak a szakmai alapok elsajátítása után lehet játszani. Tanulságképpen pedig csak ez állhat az amatőr beatmozgalom egésze előtt, függetlenül a vállalt programtól és stílusbeli különbségektől. Kemény munkába kerül még, amíg az amatőr beat előrelendül jelenlegi stagnáló állapotából. A feltételek egyre inkább javulnak ehhez, de egyetlen zenekarnak sem szabad szem elől téveszteni: aki közönség elé áll, közönség által vész is el.
--------------------
Végezetül néhány szót a debreceni együttesekről. A Panta Rhei már ismert és méltatott műsorával szerepelt, és szép teljesítményt nyújtva első díjat nyert. Ez a csúcs, amit ebben a műfajban el lehet érni. Sikerükhöz gratulálunk, de kíváncsian várjuk a folytatást.
Amennyire örülünk a Panta Rhei sikerének, annyira fájlaljuk, hogy a Lux együttes nem vehetett részt a fesztiválon, hiába vívta ki magának a jogot a területi döntőn. Nem vehetett részt, mert nem akadt egyetlen társadalmi szerv sem, amely utazását anyagilag támogatta volna. Pedig több zsűritag véleménye szerint is a Lux együttesnek eddigi eredményei alapján minden reménye meg volt arra, hogy első díjat szerezzen.
Esetük mindenesetre azt példázza: a közművelődési intézmények részéről egyelőre még ez tekinthető tipikus hozzáállásnak az amatőr beat megítélésében.
(Társszerző: Szűcs József)
(Hajdú-bihari Napló, 1975)