Amatőr beatzenekarok debreceni vetélkedője
Több mint tíz esztendeje, hogy a beatzene különféle formái megjelentek Magyarországon egy világméretű amatőr zenei mozgalom részeként.
Kezdeti és tiszta formájában a beat radikális ellenzékiséget képviselt: a kapitalista társadalmakban a szórakoztatóipar manipulatív gépezete és ezen keresztül az adott társadalom egésze ellen; a szocialista országokban, így nálunk is, egy elmaradt tudatforma ellen irányult. Kifejezte a megkövesedett, elavult formák elleni lázadást (ha sokszor torz módon is), és kifejezte a fiatalok újat keresését, aktivitását (ha néha rossz irányban is). Az évek során már többször megjósolták a beat elmúlását, ami nem következett be, és belátható időn belül nem is fog bekövetkezni. Minden bizonnyal változni, módosulni fog, mint ahogy eddigi történetét is az átértékelődés és a differenciálódás jellemezte, de nem szűnik meg, mert azok a tényezők, amelyek létrehozták, maradandóak. S jóllehet a beat nálunk sem kerülhette ki legveszedelmesebb kerékkötőjét, a szórakoztatóipart, tovább élnek azok a formái, amelyekből feltűnésekor táplálkozott: az amatőrizmus.
A hazai beatzenei élet egészségtelenül zárt. A műfaj értékét már hosszú évek óta négy-öt név jelenti a közvélemény számára. Való igaz, hogy értékét a legjobbak határozzák meg, de kérdés, hogy valóban csak azok képviselik-e a színvonalat, akikkel a különböző kommunikációs csatornákon nap, mint nap találkozhatunk. Képtelenség, hogy tíz év alatt csak ennyi tehetséges zenészt termelt volna ki a mozgalom, amikor külföldön, köztük a szocialista országokban (Csehszlovákia, NDK, Lengyelország) egymás után jelennek meg az új tehetségek. Ma vidéki együttest szinte nem ismerünk, hol vannak hát a tehetséges vidékiek? Játszanak a maguk szűkebb környezetében, kielégítik a napi igényeket, s ezen kívül sok erkölcsi-művészi elismerésre nem számíthatnak. Így a jó és a középszerű (néha kifejezetten gyenge) színvonal a szórakoztatás aspektusában összemosódik. Ugyanakkor a befutott kevesek szinte monopolhelyzetben vannak: hivatásszerűen művelik a zenét, „piacra” termelnek sok rutinmunkával és egyre kevesebb eredetiséggel.
E cikk keretében nincs módunkban számba venni az okokat is: tény, hogy a hazai beat egyértelműen a kommercializálódás felé halad, s a kultúrpolitikai elvek ellenére a szórakoztatóipar szerves részévé válik. Ez azonban nem a műfaj hibája, hanem az irányítás hiányából fakad. Magyarországon jelenleg kb. 2500 beategyüttes működik, többségükben amatőr zenekarok. 10-15 ezerre tehető azoknak a fiataloknak a száma, akik az önkifejezésnek ezt a formáját választják, szabadidejük és energiájuk nagy részét erre fordítva. (Nem beszélve az anyagi áldozatokról.) A jelenlegi helyzet mégsem azt mutatja, hogy közművelődésünk – a felismerésen túl – igyekezne is élni ezzel a lehetőséggel, s egyáltalán, igyekezne megtalálni azokat a formákat, amelyek kibontakoztatnák és helyes irányba terelnék az amatőr beatzenei mozgalmat.
***
Igazságtalanok lennénk azonban, ha a tendencia negatív jellegének hangsúlyozása mellett elhallgatnánk azokat a pozitív mozzanatokat és erőfeszítéseket, amelyek a műfaj elkorcsosulásának megakadályozásáért történnek. Itt elsősorban a Népművelési Intézet felismeréseire és szervező tevékenységére gondolunk. Ez utóbbiak közé tartozik az amatőr beatzenekarok országos fesztiváljának a megrendezése, amellyel tulajdonképpen a néhány éve befulladt salgótarjáni amatőr könnyűzenei fesztivál hagyományait akarják felújítani. A beatfesztivált – amit június végén Orosházán tartanak – területi versenyek előzik meg, melyeknek győztesei jogot szereznek arra, hogy részt vegyenek az orosházi seregszemlén.
Erre a vetélkedőre került sor az elmúlt hetekben Debrecenben, a Járműjavító művelődési házában. Három, egymást követő este mérték össze tudásukat a város beategyüttesei: a Lián, Fleck, Laser, Griff, Bukfenc, Speakers, Panta Rhei, Red Flowers, Jam, Cyklon, Lux, Patria, Denix, LK-Beat és a Telex. A benevezett 14 együttesből 7 jutott a május 5-i döntőbe: a Red Flowers, Fleck, LK-Beat, Patria, Laser, Speakers és a Lux. És végül a három legjobb együttes, akik tovább jutottak Orosházára: a Lux, a Speakers és Panta Rhei.
Ezek a tények. Bennünket azonban elsősorban az érdekel, ami a tények mögött van. Mert ez a vetélkedő, ha túlzott általánosításokra nem is enged következtetni, „kicsiben” azért mégis tükrözte az amatőr beat jellemző vonásait – negatívumokat és pozitívumokat egyaránt.
Ismeretes, hogy a beat művelése bizonyos szinten túl már a technika függvénye is. A megfelelő technikai felszerelés beszerzése viszont igen költséges mulatság. Az amatőr beatnek ez az egyik legfőbb hátráltatója, s ennek hatását érezhettük a bemutatkozó együttesek műsorában is: a zöm két vagy három gitár plusz dob felállásban játszott, s mindössze három zenekar használt billentyűs hangszereket. Ez természetesen egyben a változatos zenei megoldások alkalmazásának lehetőségét is korlátozta, s meglehetősen egysíkúvá tette a műsort. Viszont az sem titok, hogy önmagában sem a jó technika, sem pedig a hangszerek megoszlása nem kritériuma a jó zenének. Mert ami a produkciók érdemi részét illeti, a mezőny összességében igen halvány teljesítményt nyújtott. Az egészen primitív hibák mellett (rossz hangolás, hamis ének, harmonizálatlanság) szembetűnő volt a fantáziátlanság, a zenei invenciók általános hiánya. Az eredetiség jeleivel elvétve találkoztunk. A legtöbb együttes zenei világa inkább a hagyományos tánczenéhez állt közelebb, semmint a beathez, amely címszó alatt pedig indultak.
Technikai tudása és nívós produkciója miatt magasan a mezőny fölé emelkedett a három győztes zenekar: a Lux, a Speakers és a Panta Rhei.
A Lux együttes összefogott, kitűnő dinamikájú, precízen kidolgozott és nagy magabiztossággal előadott számai méltán arattak megérdemelt sikert. Az együttes tagjai különösen az Északi szél és az Ólomlepke című számokban csillogtathatták képességeiket. Kifogásolható viszont, hogy hangvételük eléggé hagyományos, s nélkülözi a progresszívebb elemeket.
A Speakers együttes két szerzeménye (Várlak, Találkozás) modernebb ritmusváltásokat és akkordizálást képviselt. S bár ezt az együttest sújtották leginkább a technikai nehézségek, összetett, dzsesszes hangzású kompozícióik alapján vitathatatlanul a legjobbak között a helyük.
A beatmuzsika legprogresszívebb ágához kapcsolódott a Panta Rhei együttes zenéje. Az ELP felállásban játszó zenekar vállalkozása tiszteletreméltó: két Bartók-mű feldolgozásával és egy saját szerzeménnyel indultak a versenyben. Elvontabb jellegű zenei törekvéseiket sok ötlettel, pontosan valósították meg (talán a basszus lehetne picit mozgékonyabb).
Ez tehát a háromfordulós beatvetélkedő mérlege, röviden. S jóllehet az összkép nem túlságosan kedvező, a győztes együtteseknek kvalitásaik alapján minden reményük megvan arra, hogy méltóan képviseljék Debrecent a nyári orosházi seregszemlén.
(Hajdú-bihari Napló, 1975)