Ártatlan bűn (Négy lemez: Mini, Bontovics, Zorán, Koncz)
Az utóbbi két évtized jelentősebb kulturális eseményei közé kell sorolnunk a könnyűzene „forradalmát"; azt, hogy az ifjúság – párhuzamosan például a megkülönböztető öltözködési jegyek kialakításával – megteremtette a saját életérzéseit és gondolatait kifejező muzsikát. Ennek a zenének – amelyet kezdetben „beat"-nek, ma pedig átfogó értelemben „pop"-nak neveznek – jellegzetessége popularitása: fiatalok játsszák fiataloknak közérthető nyelven, s a mindenkori értékkritériumok között nem annyira zenei-esztétikai minőségek játszanak szerepet, mint inkább társadalmi, politikai és etikai elvárások.
A popzene progresszív irányai általában határozott, egyéni életfelfogást és magatartásformát közvetítettek, néha tagadhatatlanul idealisztikus, néha kissé romantikus formában – de kétségtelenül őszintén és komolyan. Éppen egyszerűsége és őszintesége miatt válhatott ez a zene azzá, amit legjobb képviselői ma is őriznek: olyan közkeletű ággá, amely a társadalom egy bizonyos korosztályának életében talán minden más művészetnél meghatározóbb élményt adó forrás; és sokak számára maga a művészet.
Tapasztalataim szerint a „felnőttek társadalma" képtelen felfogni és elismerni a popzenében ténylegesen rejlő mélyebb tartalmakat, s hajlandó az egész „jelenséget" – mint például az Új Tükör február 24-i száma tette – „bambaságnak, úgymond táncdalnak" nevezni, s egy kézlegyintéssel elintézettnek vélni. Az efféle sommás ítéletek egyáltalán nem új keletűek, legfeljebb az furcsállható, hogy a sajtó ennyi idővel a műfaj kialakulása után is teret ad az ilyen – abszolút tájékozatlanságról valló – megnyilatkozásoknak, előítéleteknek.
Már csak az idézett közegellenállás miatt sem lesz könnyű dolga annak, aki valaha megkísérli tudományos igénnyel megírni a popzene magyarországi történetét. Annak a könyvnek ugyanis tartalmaznia kell a szóban forgó évtizedek zenei fejleményei mellett a magyar társadalom és ezen belül a magyar ifjúság gazdasági-politikai eszmetörténetét, miképpen a zene is ebből a földből vétetett, s teljesített többek között közéletpótló, művészetpótló, azonosulási lehetőséget kínáló funkciót. S a leendő szerző(k)nek meg kell vizsgálni, hogy a magyar popzene a rárakott béklyók ellenére mit tudott kihozni magából; hogy a szövegekben miért találkozni annyi áttételes utalással, hogy a zenében miért lett a hetvenes évek végén újra népszerű a kemény rock – csak néhány példát említve találomra.
Négy lemez
Az a négy lemez, amit az utóbbi hónapok terméséből kiválasztottam, támpontokat adhat a majdani, kellő távlatot maga mögött tudó elemzéshez. Érdekes eljátszani a gondolattal, vajon mit nyújtanak, mondjuk, tíz év múlva ezek az albumok, amelyek előadóik pályafutásának ma jellegzetes fejezeteit írják. A Mini együttes, Bontovics Kati, Zorán, Koncz Zsuzsa különböző utakat járnak, de lemezeikből a magyar popzenei élet egészére jellemző következtetések is levonhatók.
A Mini együttesről talán majd elmondja a kritikus, hogy zenéjére a fuvola és a zongora erőteljesebb ritmusokra építő, keményebb hangzása a jellemző, dzsesszes felhangokkal. A dzsessz-rock kevert stílus, sajátossága, hogy időnként teret enged az improvizációnak, de alapvetően kötött, visszatérő sorrendben váltakozó témák határozzák meg. Emiatt a számok szerkezete könnyen kiismerhetővé, olykor mechanikus építkezésűvé válik. Mindennek ellenére a Mini zenéjében van valami külvárosi íz, a nehezebb sorsú, hátrányosabb helyzetű, a társadalmi beilleszkedéssel küszködő fiatalok életének szorítását érezzük mögötte – ezért is a nyersebb, erőteljesebb megfogalmazás. A második lemez (Úton a Föld felé) egyébként kevésbé sikerült, mint az első, legalábbis nem tudta az ott ígéretként szereplő lehetőségeket árnyaltabban kibontani, s új színekkel gazdagítani.
Bontovics Kati lemeze kapcsán minden bizonnyal megjegyzi majd méltatója, hogy a kitűnő adottságú énekesnő útja sajátos példája a magyar könnyűzenei élet által kijelölt alternatíváknak. Bontovics ugyanis a legjobb magyar dzsesszénekesnő, ezért igen remek dzsesszlemez készülhetett volna vele állandó kísérői, Vukán György és Berkes Balázs közreműködésével. Talán erre is sor kerülhet majd egyszer, mindenesetre először egy popzenei, illetve diszkó lemezt adott ki tőle a hanglemezgyár (Ártatlan bűn), amit körülbelül úgy fogadhatunk, hogy ha ló nincs, a szamár is jó. A zenét Másik János és Jakab György, a szövegeket Adamis Anna szerezte, s noha érződik a gondosság és a kimunkáltság (különösen a hangszerelésben), az eredmény nem emelkedik ki az átlagból, s Bontovics csak képességei töredékét tudja megmutatni a kissé sematikus számokban.
Zorán Sztevanovitynak alighanem külön fejezetet szán majd a leendő poptörténész. Az emlékezetes Metró együttes vezetőjeként és később szólistaként, barátai segítségével jelentős érdemeket szerzett a magyar popzenében. 1979-ben harmadik önálló albuma jelent meg (Zorán III.), s a szerzők között találjuk az idősebb popnemzedék legjobbjait. A lemez igen jól sikerült, noha több párhuzamosságot lehet felfedezni az előző albumokkal. Líra és humor, ballada és irónia váltakozik a hangvételében, hangszerelésében rendkívül sokoldalú lemezen (a felvétel technikailag is kitűnő). Dusán Sztevanovity szövegei újfent gondolkodtatóak. (Csak egyetlen idézet: „Langyos a sör, de nekem így jó – langyos a sör, ha nekem így jó".) Legkevésbé Presser Gábor komor számai tetszenek, mert Zorán amúgy is érzelgős stílusával párosulva kissé patetikusan hatnak. A lemez egészében egy nemzedék állapotáról tudósít sokszínűen, érdekesen.
Minőség és közönségigény
Ugyanerre vállalkozott Koncz Zsuzsa hosszú szünet után kiadott, Valahol című albumában. Koncz a magyar popénekesnek „grand dámája" lett úgy, hogy tiszteletre méltó következetességgel végig önmagát adta: egy érzékeny, intellektuális lény énekli saját sorsát lemezein. Pályafutása példa arra, hogy találkozhat minőség és közönségigény – ehhez persze az Illés, majd a Fonográf együttes kellett háttérként. A legújabb albumot – amely egyébként a szakmai szavazáson a magyar popzene eddigi legjobb nagylemeze címet nyerte el – is a Tolcsvay-Szörényi-Bródy szerzőhármas írta. Erről a lemezről elmondható, hogy a popzene legjobb törekvéseinek mintapéldánya: kellemes dallamok, gazdag hangszerelés (Dés László szaxofonszólói külön kiemelkednek), okos, mélyértelmű szövegek, érzékletes előadásmód jellemzi. Aki erre azt mondja, hogy „bambaság", az önmagáról állít ki bizonyítványt. Helyzetjelentés ez a lemez egy generáció nevében arról, hogyan, merre jutottak, amíg tizenévesekből felnőtt, komoly emberekké értek. Játék ez is, de olyan, amely vérre megy, hiszen senki sem tréfálkozik felelőtlenül saját életével.
Úgy vélem, a négy lemez közül Zorán és Koncz albuma olyan, amiben tíz év múlva is hasznos jelentéseket találhat a kutató egy hajdan szép reményekkel indult korosztály helyzetéről a hetvenes évek végén.
(Hajdú-Bihari Napló, 1980)