Mindenki másképp csinálja (LGT, Skorpió, Tomsits Rudolf)
A Locomotív GT, a Skorpió és a Tomsits-együttes új nagylemeze kevés közös vonást mutat. Csokorba szedésüket sem indokolja más, mint hogy megközelítőleg egy időben kerültek a hanglemezboltokba.
Merre tovább LGT?
Nyolcadik éve járja a maga – pontosabban a Presser Gábor által kijelölt – útját a szupercsoportként indult Locomotív GT. Vezetője kivételével azóta az egész együttes kicserélődött; az átalakulásokkal párhuzamosan növekedett Presser szerepe a csoporton belül. Nagyrészt az ő érdeme, hogy az LGT évek óta a magyar popzene mérvadó, legfelső szintjét képviseli. Adamis Anna helyett az utóbbi két lemezen Sztevanovity Dusán a szövegíró társ, aki képes volt új fordulatot hozni az együttes életében.
„Mindenki” – ez a legfrissebb nagylemez címe, s a jelszó programatikusan fogalmazza meg az LGT-nek a popzene alkotásáról és befogadásáról vallott nézeteit. Arról a zenéről szólva, amely jelentkezésekor, a hatvanas évek elején, az autonóm és közösségi művészet szétválása óta először tudta új minőséggel megtölteni ezt a viszonyt. Ebben az értelemben rokonítható az LGT törekvése Kodály Zoltánnak a „Legyen a zene mindenkié” szállóigévé vált kívánságával. Kérdés, az LGT zenéje mennyire alkalmas arra, hogy mindenkié legyen.
A Lokomotív muzsikájának legfőbb erénye régóta az igényes megformáltság és a személyes átélés, amely gyakran párosul egyfajta szemérmes líraisággal. Az azonosulás intenzitása és az őszinteség adja meg a hitelét ennek a zenének, értékét pedig az, hogy azáltal képes áttételes, általánosabb érvényű igazságok kimondására, ami mögött határozott életszemlélet és magatartás húzódik meg. Sztevanovity Dusán csatlakozásával sajátos (ön)irónia is párosult a mindig is jellemző komolysággal, s így a zenében nagyobb teret kap a játékosság.
Keményebb hangszerelésű. a funky és a dzsessz elemeit is felhasználó az új lemez. A jellegzetes LGT-hangot megtartva tehát más, mint a korábbi; eléri annak színvonalát, de nem haladja meg. Az ok abban keresendő, hogy a Locomotív felért a csúcsra, s a továbblépés iránya érezhetően foglalkoztatja az együttest. A várható fejleményeket félve hangzik el a kesernyés kérdés: „Mi lesz velem, ha elfáradtál a dalomtól?” Mondhatnánk, ez magánügy; a közönség számára csak addig érdekes az LGT léte, amíg képes számára értékelhető „üzeneteket” közvetíteni. Ezzel a műfaj minden előadójának szembe kell néznie, mert ez a könyörtelen törvényszerűség.
A legnagyobb veszély a modorosság: az új lemezen ismerős dallamfordulatok, akkordizációk, ritmikai képletek köszönnek ránk; már jobban figyelünk a szöveg sutaságaira, a fáradtabb dallamvezetésre, a zenei invenció apadására. Csak remélhetjük, hogy az LGT elkerüli a buktatót, tud újítani, s nem merevedik saját stílusába. Aranyfedezet erre a tagok tehetsége, s az utolsó dalban megfogalmazott elszánás: „nem adom fel, míg életben találsz”.
A Skorpió már nem csíp
Frenreisz Károly éppen az LGT-ből kiválva alakította meg a Skorpió együttest. Az elnevezés már akkor sem fedte teljesen a játszott zenét (hacsak nem a csillagképre utalt); az évek alatt pedig úgy tűnik, a mérges ízeltlábú csaknem minden csípősségét elvesztette.
Érdekes jelenség a Skorpió a magyar popzenében. Bevallott céljuk a szórakoztatás, irtóznak minden bonyolultságtól, ideáljuk a természetesség és az egyszerűség. Ez utóbbit néha sikerül az együgyűségig fejleszteniük, bár ez kétségtelenül természetesnek hangzik. A legérdekesebb az, hogy ezt halálosan komolyan gondolják; esetükben is tetten érhető tehát a személyes átélés, csak kissé groteszk felhangot kap. Ez a kettősség legélesebben a szöveges dallamok és az instrumentális részek közötti különbségben jelentkezik.
A szövegekről sokat elárulnak a címek: Örömteli évek, Vándorló űrhobó, A rágógumi, Nyári estén, Add vissza őt. Táncdalfesztivál mezőnyébe illenek, miként néhol a melódiák, amelyek a hagyományos táncdal fordulatait idézik. Éles ellentétben a zenekari részekkel, amelyek helyenként ugyan a rock bevált harmóniai paneljeiből építkeznek, mégis magas szintű hangszeres tudásról s jóval gazdagabb zenei fantáziáról árulkodnak. A magyarázat talán abban lelhető, hogy a Skorpió tagjai jó zenészek, de nem jó zeneszerzők. Zenéjük a rock és a táncdal elegye, s mint látszik, erre is van közönségigény.
Mint Presser az LGT-ben, úgy mérvadó Frenreisz a Skorpióban. Egyéniség: még nem láttam előadót, aki koncerten úgy tűzbe tudta volna hozni hallgatóságát, mint ő. S ha jól meggondoljuk, ez nem kis teljesítmény.
Tomsits-dzsessz
Nem áll messze a popzenétől Tomsits Rudolf nagylemeze sem. Hátoldalán így ír Juhász Előd: „A lemez a legkiválóbb előadókat vonultatja fel, s így képet ad a hetvenes évek hazai pop- és dzsesszmuzsikájáról illetve azok ötvözetéről.” A megállapítás pontosításra szorul: a közreműködő – s valóban kiváló – muzsikusok mellett akad még néhány hasonló képességű zenész az országban; ilyenformán a lemez sem a hetvenes évek dzsessz- és popvilágáról, ha nem egy alkalmi társulás produkciójáról ad képet.
S ez nem mellékes: az album az Álom és valóság című keretjátékon kívül hat kompozíciót tartalmaz, sokféle stílusból merít, összesen 11 muzsikus tolmácsolásában. Ennek következtében az eredmény is heterogén, s mi tagadás, elmarad a várakozástól. Sorrendben haladva: a Bye, Bye Barbara Babos Gyula rockos, meditatív gitárszólójára épül; az Egy esős nap hajnalán érdektelen témájába Tomsits elektromos trombitaszólója hoz üdülést; a Zomgorista kalapban Szakcsi Lakatos Béla életteli, virtuóz zongorajátékával emelkedik ki a többi közül: a Falusi szamba lendületes, latin ritmusú, de nem túl eredeti ötlet; a Vallomás inkább szimfonikus könnyűzeneként hat; az Andrea rockos lüktetése Kőszegi Imre dobszólóját keretezi; a Látomás hangvételében napjaink korszerű irányzatait követi, Tomsits színvonalas improvizációjával; a keret játék vonószenekar bevonásával kívánja tágabb összefüggésekbe helyezni a köztes anyagot.
A lemez egészében keveset villant fel a műfaj lehetőségeiből, modern törekvéseiből. Vannak szép, invenciózus részmegoldásai, de hiányzanak az igazán jó témák és rögtönzések. Amit hallunk, az míves, korrekt iparosmunka, de nélkülözi a rendkívüliségnek azokat a jegyeit, amik a figyelmet lekötnék. Egyénileg csak Szakcsi és Tomsits játéka dicsérhető, bár az utóbbi a kelleténél kevesebbet vállal.
Tomsits Rudolf lemezét látva egyik szemünk sír, a másik nevet. Csak örülhetünk, hogy újabb dzsesszlemez látott napvilágot – ritka esemény –, de még jobban örülnénk, ha olyan felvételek népesítenék be a boltokat, amelyek kitartó, elmélyült együttműködés érett gyümölcseként kerültek korongra. A mai magyar dzsesszélet ismeretében ez az elvárás sajnos meglehetősen illuzórikusnak tűnik.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)