Sajátosan lengyel (SBB)
Visszatérő vendég Debrecenben a lengyel SBB trió. Ha jól számoltam, szeptember 26-án immár harmadízben adtak koncertet a városban, ismét szép sikerrel. A sportcsarnokot csaknem megtöltő közönség nem csalódott bennük: komoly figyelmet igénylő műsoruk kivételes zenei eseményt jelentett.
Dzsessz-rock együttesnek hirdették az SBB-t, ám zenéjük aligha gyömöszölhető egyértelmű kategóriákba. Az SBB rövidítés a zenekar első nevéből – Silesian Blues Band – ered, de változatos szerkezetű, bonyolult ritmikájú szerzeményeik közelebb állnak a Mahavishnu-Corea iskolához, mint a blueshoz. Ami az együttes hangzásának eredeti ízt ad, az a tipikus szláv romantika, amely elsősorban a zenekarvezető Jozef Skrzek billentyűs játékában jut kifejezésre. Valami sajátosan lengyel, fájdalmas szomorúság hatja át zenei világukat, a harmónia és diszharmónia küzdelme, amelyből egyelőre a harmónia kerül ki győztesen, továbbgondolásra késztetően.
Kizárólag zenéjével akar hatni az SBB; tagjainak rendkívül szerény, megnyerő egyéniségéből következik, hogy igyekeznek kerülni minden külsőséget, formalitást. Három olyan muzsikus tolmácsolta érzéseit nagy elmélyültséggel, akik megszállottjai zenéjüknek, s mesterei hangszereiknek. A zenekar vezető személyisége, zeneszerzője Skrzek, aki énekel, basszusgitározik, szájharmonikázik, és legalább hatfajta billentyűs hangszeren játszik virtuóz módon. Invenciózus elképzeléseihez méltó társakat találta Jerzy Piotrowski dobos és Antymos Apostolis görög gitáros személyében.
Modern, elektronikus hanghatások és a lengyel nép lelkivilágában, kultúrájában mélyen gyökerező, megszenvedett érzelmiség ötvözete az SBB zenéje. Szerzeményeik jó része gondosan megkomponált, tág teret hagyva a szólórészeknek; ugyanakkor olyan számaik is vannak, amely spontánul történnek a színen úgy, hogy sem a témavezetés, sem az akkord- menetek nincsenek előre rögzítve. Talán ez okozta, hogy nem könnyen befogadható zenéjükben ezúttal nem sikerült végig azonos szinten tartani a feszültséget; akadtak üresjáratok, kevésbé meggyőző részek.
Egészében véve azonban kiváló, elkötelezett zenészeket hallhattunk, akiknek egyéni mondanivalójuk van a világról. Figyelni kell rájuk.
(Hajdú-bihari Napló, 1977)