ÚTON (Közelkép a Panta Rhei együttesről)
Az egyetem előtt már ott pöfög a mikrobusz. Elsőként a roadok érkeztek meg: Béla, a környék talán legjobb technikusa, meg Gabó, a tulaj és gépkocsivezető, aki átmenetileg a dobokat cserélte fel a volánért, hogy saját járművén fuvarozza zenész kollégáit. Jönnek már a fiúk is, Kálmán, András meg Csaba, fázósan összegörnyedve a hidegtől és az álmosságtól.
Az éjjel fél egyig próbáltak, s ötkor már kelni kellett, nem csoda, ha fáradtak. Pedig nem lesz túl pihentető ez a két nap: ma a pécsi zenei hét dzsesszkoncertjén, holnap este a Budapesti Műszaki Egyetem klubjában szerepelni, s még aznap éjjel visszatérni, mert Csabának hajnali ötig szól a kimaradási papírja a laktanyában, s Kálmánnak hatkor kezdődik az ügyelet a kollégiumban.
Egyelőre még a temérdek cuccot méregetik: erősítőket, hangfalakat, mikrofonokat, állványokat, dobokat, gitárokat – mindnek be kell férnie a kocsi hátsó felébe. Aztán a megszokott, begyakorlott mozdulatokkal kezdik pakolni a berendezést, isten tudja, hányadszor életükben. Nincs még egy műfaj, amelynek ennyire éltetője a technika, s amely épp ezért ennyire a technika függvénye. A hatvanas évek elején, a beatkorszak hajnalán még egy összebütykölt erősítővel és két recsegő hangfallal is a világot jelentő deszkákra lehetett lépni; ma már ezt senki sem meri megtenni.
A technicizálódás oly méreteket öltött – a hangminőséget és minél újabb hangeffektusokat szolgálva –, hogy a vezető együttesek felszerelésének értéke már csak milliókban mérhető.
A Panta Rhei tagjai tizennégy éves koruk óta, tehát több mint tíz éve játszanak különböző zenekarokban, s amikor összekerültek, százezer forintot kaptak a Kossuth egyetemtől; azóta egy fillért sem. Márpedig állandóan bővíteni, fejleszteni kell a berendezést: ma egy új mikrofon, holnap egy új gitár, itt nincs megállás, mert nagy a konkurencia, egykettőre lemaradhat az ember. Az már az ő külön szerencséjük, hogy ketten az egyetem fizika szakán végeztek, így sok mindent össze tudtak hozni maguk is. Elsőként az országban szintetizátort készítettek, emellett erősítőket, hangfalakat, miegyebeket. Most éppen egy énekcuccon dolgoznak, amelyhez csak az alapanyag százezer forintba került, s legalább annyi lesz a munka, amivel ezt megszólaltatják. Így megy ez évek óta: a zenekar bevételéből mindent a fejlesztésre fordítanak. A nagyobb beruházásokhoz kölcsönöket vesznek fel, s mire az letelik, kérhetik az újabbat, hiszen mindig akad valami, ami tökéletesebb a meglevőnél.
A százezreket érő cucc itt rázkódik a hátunk mögött, útban Hajdúszoboszló felé. Három ülésen négyen szorongunk, s még annyi eszünk sem volt, hogy tegnap egy kis szíverősítőről gondoskodjunk. Nem lesz kéjutazás: délre Pesten, a rádió előtt kell lennünk, hogy átpakoljunk abba a buszba, amely a résztvevőket Pécsre szállítja.
Ha csak valami közbe nem jön.
Természetesen jön. Alig hagyjuk el Debrecen határát, akadozni kezd a motor, már a negyvenet is alig bírja. Eleinte humorizálunk ezen, Gabót ugratjuk, dicsérjük a járgányt, de amikor a hajdúszoboszlói szervizben közlik velünk, hogy legalább egy órát kell várni, míg sorra kerülünk, már nem tűnik olyan viccesnek a helyzet. Nagy megtiszteltetés hogy a zenekart meghívták erre a koncertre, muszáj odaérni. De hiába részesítenek bennünket végül előnyben, meghallgatva, hogy élő rádióközvetítésre igyekszünk, tizenegy is elmúlik, mire a megjavított géppel búcsút inthetünk Szoboszlónak. Egy megoldás marad: az irányt egyenesen Pécsnek venni, s telefonon értesíteni a rádiót, hogy időben a koncert színhelyén leszünk.
Lélekben felkészülünk a hátralevő négyszáz kilométerre, bőven marad idő elmerengeni azon, hányszor történt ilyesmi. Amikor az együttes pódiumra lép, a közönség csak azt látja, hogy mit nyújtanak – de hogy ezt milyen munka és szervezés előzi meg, arról keveseknek van fogalmuk. Hogy mennyi rohangálás, idegeskedés előzte meg például ezt az utat. az utolsó pillanatig nem volt biztos, hogy Csaba kap-e eltávozási engedélyt, vagy Kálmánt elengedi-e az igazgatója. Egyszer a főnökök türelme is elfogyhat. A Panta Rhei ugyanis amatőr együttes, mindegyik tagjának tisztes polgári foglalkozása van, amit bizony néha bonyolult összeegyeztetni a zenéléssel. Ez az egyeztetés, adminisztráció az együttes tagjainak legalább annyi energiáját elveszi, mint maga a zenélés.
A Panta Rhei három év alatt sok mindent elért, amit ebben a műfajban egy amatőr együttes elérhet. Kétszer nyertek országos fesztivált, az ország csaknem minden nagyobb városában szerepeltek már, ismerik őket a tévében, a rádióban, gyakran hívják őket nyilvános koncertekre. S nem csak a zenéjük miatt. Az üzletiessé vált könnyűzenei világban legalább annyi múlik a menedzselésen, mint a zenén. Személyes ismeretségek híján semmire sem juthat egy zenekar. Akit felkarolnak, az befut. Akit nem? Hiány nincs. Nem szorulnak arra, hogy az együttesek kegyét keressék. Mindegyik helyett találhatnak másikat. S mivel a kínálat meghaladja a keresletet, kegyetlen a harc, amely a nyilvánosságért folyik. Itt csak lépésről lépésre lehet előrejutni, ami állandó jelenlétet, szereplést kíván a pódiumon kívül is. A Panta Rhei is kénytelen e játékszabályok szerint játszani, s több vasat egyszerre a tűzben tartani. Sanyi, a zenekar Pesten élő negyedik tagja, mellesleg az Eötvös egyetem atomfizikai tanszékének adjunktusa, naponta átlag négy órát rohangál az ügyeket intézni, ugyanezt teszi András öccse Debrecenben. Az együttes havi telefonszámlája eléri a 800 forintot, plusz az utazások. A magyar pop sajátos vonása, hogy míg nyugaton a menedzserek intézik a dolgokat, addig nálunk ezzel maguknak az együtteseknek kell foglalkozniuk. Néha ők sem értik, miért csinálják. Mert a Panta Rhei ezen aligha gazdagszik meg. Egy pesti bulira csak a szállítás kerül 1500-2000 forintba, az ORI (Országos Rendező Iroda) által engedélyezett fellépési díj ezt sem éri el. Hány olyan eset volt, amikor rá is fizettek egy-egy koncertre, s örökös a bizonytalanság, vajon megtérülnek-e a költségek. A ma esti koncertért fejenként 5-600 forintot, ha kapnak, külön téma, hogy a szállítási költséget sikerül-e kiharcolniuk a rádiótól.
A motornak most semmi baja, mintha megtáltosodott volna, egymás után hagyjuk el Szolnokot, Ceglédet, Kecskemétet. Már besötétedik, amikor átkelünk a Dunán. Eddig sima volt az út, itt esni kezd a hó, csökkenteni kell az amúgy sem életveszélyes sebességet. Újabb izgalmak: nem tudjuk, hol, mikor kezdődik a hangverseny, s ilyen iramban hétre sem érünk oda. Reméljük, Sanyi megkapta a telefont, s már ott vár ránk. A fiúk nem túl derűlátóak: az egyik számot Sanyival még nem próbáltak össze. Egyébként is, bármennyire örültek a meghívásnak, tudják jól, a dzsessz nem kimondottan az ő műfajuk, nem érzik benne igazán otthon magukat. Az ő zenéjükre inkább a progresszív meghatározás illik – s ez az, ami helyzetüket leginkább megnehezíti, mondhatni, egyelőre feloldhatatlan ellentmondás elé állítja őket. Ez a műfaj ugyanis Magyarországon egykét kivételtől eltekintve nem létezik: a rádióban csak tánczenét és dzsesszt ismernek, ők a kettő között lennének, így egyik szerkesztőség sem fogadja el igazán, s a kellő publicitást sem biztosítja. Nincs olyan műsor a rádióban, amelyben többtételes, hosszabb lélegzetű progresszív darabokat közvetítenének. Angliában, a műfaj hazájában olyan nagy a felvevőpiac, hogy békésen megfér egymás mellett, egyaránt sztár lehet a legszínvonalasabb zenét játszó Emerson, Lake and Palmer trió meg az éppen futó, igénytelen slágereket gyártó akármilyen együttes. Nálunk ez csak az utóbbiról mondható el.
Vannak persze itthon is biztató jelek: lassan változik a szemlélet, mindkét oldalon engednek, fiatalok kerültek a rádióhoz is, de még néhány évnek el kell telni ahhoz, hogy ez a köztes műfaj teljes polgárjogot nyerjen. Ennek szenvedője a Panta Rhei is. S mivel szerintük igény arra van, amire felkeltik, ezért hadakoznak a körülményekkel, próbálják zenéjüket elfogadtatni. Vannak, akik azt mondják, reménytelen, mert túl becsületesek; amit ők képviselnek, annyira nemcsak rajtuk áll vagy bukik, hogy nem bírják végig a menetet, idő előtt kifulladnak. Ők ezzel is számolnak, de nincs más út előttük: ha elképzeléseikből engednének, három nagylemeznyi anyaguk is lehetne már, talán zöld utat is kaptak volna hozzá – ez azonban önmaguk lebecsülése lenne. Csak úgy érdemes csinálniuk, ha állandóan fejlődnek és előrelépnek. Éppenséggel tudnának slágereket is írni, amit az egész ország fütyülne, naponta játszana a rádió, de saját igényszintjükből nem tudnak engedni: annyit nem ér a népszerűség. Emiatt érte őket nemrégiben első nagy fiaskójuk.
A Panta Rhei annak idején Bartók-feldolgozásokkal robbant be az amatőr beat élvonalába – s most, három év erőfeszítései után, amikor végre a körön belül kerülhettek volna, épp ezek miatt véreztek el az utolsó lépcsőn. A Hanglemezgyártó Vállalat ugyanis háromszámos kislemezt készített velük, amely decemberben került volna az üzletekbe, ha ifjabb Bartók Béla a szerzői jogvédelemre hivatkozva meg nem akadályozza kiadását. Az eset feltehetőleg egyedülálló a magyar popzene történetében; hogy mennyire nem tisztázott a kérdés, mutatja a lemez sorsa.
De mit is takar a cím: Parafrázisok, Bartók Mikrokozmoszára? S miért foglalkoznak egyáltalán feldolgozásokkal? Ők erre azt válaszolják, hogy mivel minden zene a hallgató tudatában, érzelmében tükröződik vissza, mindenki saját képzetére formálja azt. Bennük is sajátos módon tükröződtek Bartók művei, ők ezt megpróbálták újrafogalmazni: elektronikus hangzásvilágban, erőteljesebb ritmusképletekkel, ahogyan bennük él. S mivel ők e korban élnek, akaratlanul hozzáadtak ezekhez a darabokhoz valamit a XX. század utolsó évtizedeinek szelleméből is. Ha így van, örülnek neki, mondják. Egy 20 perces zenedarab feldolgozása nekik könnyebben esik, mint ugyanolyan lélegzetű saját kompozíció létrehozása. Mások talán épp fordítva vannak ezzel. Mindenesetre Bartók olyan iskola, amivel rengeteget tanultak, nagyon magas szinten, ezért nem engedhettek belőle. Hosszú utat jártak be a három év alatt. (Míg Csaba kezdő katona volt, dr. Kiss Miklós helyettesítette őt a dobnál.) Rengeteget próbáltak, kísérleteztek a melodikusabb popzenétől (Ács Enikő most is velük énekel) a feldolgozásokon át a dzsesszig. Stílusuk kezd egyre jellegzetesebbé válni, már pontosan érzik egymás gondolatait. És most mindaz, amiért eddig küzdöttek, egy csapásra romba dőlt.
Hogyan tovább? Ez az egyetlen kérdés, amire nem mernek határozott választ adni. Személyes sorsa csaknem mindegyiküket másfelé szólítaná. Sanyinak lehetősége nyílott kandidátusi értekezése megírására, s időben egyre nehezebben tudja egyeztetni a tudományos munkát a zenéléssel. Kálmán szándékai között is szerepel a doktori disszertáció elkészítése, emellett családja van, kutyaélet ez a sok vándorlás. Csaba a nyáron leszerel, s a dzsessztanszakon tanulna tovább Budapesten. András a Kossuth egyetem pszichológia tanszékének munkatársa, négyük közül talán még ő a legszabadabb. Valamennyien intelligens, értelmes fiatalemberek, tisztán látják helyüket, szerepüket. Egy idő után, ha közben nem játszanak, kezdik rosszul érezni magukat. Ezért kezdik mindig újra: a zenélés semmivel nem pótolható öröméért.
Hét óra. Tizenkét órás utazás végén a szürke mikrobusz megérkezik a pécsi ifjúsági ház elé. Sanyi vár bennünket. Minden rendben, megkapta a telefont. A koncert fél kilenckor kezdődik, ők tízkor lépnek a színre. Gyorsan beszerelni, rövid pihenő, néhány száraz zsömle és kóla vacsorára. Aztán őket szólítja a műsorközlő: „Következik a debreceni Panta Rhei együttes. Szólógitár Szalay Sándor, basszusgitár Szalay András, billentyűsök Matolcsi Kálmán, a dobnál Béke Csaba.”
Az egész napos hercehurca után. fáradtan, öklömnyi ideggörccsel a gyomrukban játszani kezdenek a fiúk. Amikor a végén felcsattan a taps, s félszegen, de már mosolyogva újra a függöny elé jönnek, én is pontosan érzem a választ arra, amire eddig kerestem: hogy miért csinálják.
(Hajdú-bihari Napló, 1977)