Vendégünk volt Szörényi Levente
Azon kevesek közé tartozik, akiknek portréjához nem kell fényképet mellékelni: aligha akad ember Magyarországon, aki nevét ne tudná azonosítani a hozzá tartozó arcképpel. Ez a név szorosan összefonódott a magyarországi beatzene történetével – múltjával épp úgy, mint jelenével.
A bővebb bemutatást ezért, úgy vélem, elhagyhatjuk, hogy annál nagyobb teret szentelhessünk a mondanivalónak, amit több mint kétórás, a beat jelenlegi helyzetét és ezen belül az ő szerepét felölelő beszélgetésünkből lényegi részként lejegyeztem.
- Egy éve jártatok utoljára Debrecenben. Mi történt azóta a Fonográf együttessel?
- Egy éve tulajdonképpen még kezdő zenekar voltunk. S a kezdő zenekaroknál egy dolgon áll vagy bukik minden: van-e annyi fantázia az új összeállításban, hogy a közönség bizalmat szavazzon neki. Mi hittünk magunkban és nagyon akartuk, hogy elképzeléseink a közönséggel is találkozzanak.
- Úgy tűnik, a közönség megszavazta nektek ezt a bizalmat.
- Igen. A bizonytalansági állapot a tavalyi turné végéig tartott. Az azóta eltelt egy év alatt, hogy úgy mondjam, „beállt” a zenekar. Kiderült, hogy melyik az az út, amelyen nekünk haladni érdemes. Ennek eredménye az ősszel megjelenő új nagylemezünk.
- Meg tudnád ezt szavakkal is fogalmazni?
- Csak a szándékainkat. Az a zene, amit mi játszunk, egyszerűen a hétköznapjainkból, hangulatainkból, életérzéseinkből fakad. Félek, hogy fellengzősen hangzik: az élettel, vagy rossz kifejezéssel az élhetéssel kapcsolatos. Törekvéseinkben az embert, a humánumot szeretnénk előtérbe állítani; hogy figyeljünk egymásra, hogy próbáljuk megérteni egymást.
- A mai magyar beatzenei életben domináló „pénzkereset, avagy önkifejezés” alternatívából ezek szerint ti az utóbbit valljátok magatokénak.
- Is. Nekünk is szükségünk van pénzre ahhoz, hogy éljünk és dolgozzunk, hogy kifejezhessük magunkat. Gondolom, nem kell különösebben elmagyarázni, milyen költséges dolog ma a beatzenélés. Felszerelésünk kb. másfél millió forintot ér, s ezt bizony nem a semmiből teremtettük elő. Furcsa körforgás: ahhoz, hogy jó zenét csináljunk, nélkülözhetetlen a megfelelő technikai apparátus – ezt viszont csak úgy tudjuk beszerezni, ha a közönség elfogadja zenénket.
- Azaz veszi is. Ez a nagyfokú függőség azonban komoly veszélyeket rejthet magában. A népszerűség és a színvonal nehezen kibékíthető ellentétére gondolok.
- Nekem ez nagy problémám. Legalább annyira szeretem a közönséget az ő szája íze szerint szórakoztatni, mint olyat csinálni, amit nem tud azonnal befogadni. Az együttesen belül ez aztán megoldódik, s inkább a népszerűség irányába. A Fonográf azért jött létre, hogy zeneileg és gondolatilag igényesen szórakoztasson.
- Csak szórakoztasson?
- Nézd, én jól tudom, hogy mit hiányol a közönség manapság. Azt, amiért annak idején ez a műfaj megszületett. Amikor még véleménye volt bizonyos dolgokról, harcolt bizonyos dolgokért. Azóta azonban tíz év telt el, és sok minden megváltozott. A beat sínre került, konszolidálódott, de egyúttal korlátok közé szorult. De ez nem a zenekarokon és nem is a közönségen múlott.
- Hanem a közvetítő közegen, intézményeken?
- Igen. Sajnos, a beat ma addig téma, amíg üzlet. S üzlet az, aminek közönségsikere van. Itt jogos az aggodalmad a népszerűséget és a színvonalat illetően.
- És a kultúrpolitika?
- Viccelsz? Hivatalos szervek még mindig úgy ítélik meg ezt a műfajt, hogy mi szükségünk van arra, hogy hosszú hajú srácok dolgokról véleményt mondjanak. Ilyen szempontból jelenleg a beat stagnáló periódusát éljük.
- Hogyan látod saját szerepeteket ebben a közegben?
- Nem volt sok választásunk. Vagy elfogadjuk ezt, vagy abbahagyjuk a zenélést. Abbahagyhatnám, s nyugodt lelkiismerettel, mert már eddig is tettem egyet, s mást. De éppen ezért nem hagyom abba: miért ne tegyek továbbra is, amikor még érzek elég erőt és képességet magamban. Bízom abban, hogy ez átmeneti periódus, amit ki kell böjtölni. Az elmúlt tíz év alatt ez a műfaj zeneileg felnőtt annyira, hogy az igényesebb törekvések felé hajló közönséget is ki tudja elégíteni. Az adott lehetőségeken belül kell most olyan számokat írni, amelyek szórakoztatnak is, de közben azért elárulnak valamit a magasabb zenei és gondolati igényekről. Az ember azért igyekszik magasabb szintre helyezni a műfaj értékeit, hogy továbbra is el tudja mondani a közönségnek gondolatait, életérzéseit.
- S ezt a későbbiekben is a Fonográf együttes kereteiben tervezed?
- A Fonográf együttes, mint zenei mag alkotja a kísérletezéseink középpontját a jövőben is. De ezen belül még ma is megvan a Szörényi-Bródy szerzőpár, akik nem mondtak le korábbi céljaikról. Tervünk az, hogy a műfajt, illetve annak eredményeit más platformra helyezve, olyan művészeti ágakkal próbáljuk továbbvinni, mint a színház vagy a film. Konkrétan: jelenleg egy darabot, vagy ha úgy tetszik, rockoperát készítünk, István király címmel. Ez az az út, amelyen további személyi kibontakozásomat látom.
(Hajdú-bihari Napló, 1975)