A citerától Los Angelesig
(BOZAY) Új lemeze jelent meg Bozay Attilának, a magyar zeneszerzői gárda becsült, java férfikorában járó komponistájának. Ahogy az gyakran lenni szokott, ezúttal is csak a lemez új, a művek egyáltalán nem, hiszen egyikük 1966-ban, a másik kettő 1974-76 között keletkezett. Volt ideje az időnek, hogy megérlelje őket. Jellegzetesen modern hangvételű, sűrű szövésű, feszültségekkel terhes zeneanyag szólal meg a korongról. A hallgatót leköti a Trapéz és korlát (Pilinszky versérekomponált) drámaisága, a Pezzo Sinfonico No. 2. formai sokrétűsége, de egyedülálló élménnyel a Pezzo Concertante No. 2. ajándékozza meg. Ez a citerára és zenekarra írt versenymű a népi hangszer alkalmazásának új lehetőségére ad példát. Bozay áthangolta a citerát, hogy alkalmas legyen a kortárs zenében nélkülözhetetlen 12 hang megszólaltatására. A mesterien szerkesztett mű kilenc egybefüggő tételből áll-, a dinamikai skála a halk „köhintéstől” a hangszerek mennydörgésszerű összecsapásáig ível. Fokozza a mű kuriozitását, hogy a citerát maga a zeneszerző kezeli.
(PAGANINI) Hegedűsök mestervizsgájának lehetnek fogós darabjai Paganini caprriciójai. A 24, virtuóz tétel azért született, hogy velük a szerző megalkossa a modern hegedűtechnika enciklopédiáját. Alighanem nemzetközi szenzáció lesz az a kettős album, amelyen a 33 éves Drahos Béla fuvolán szólaltatja meg a hegedűre írt darabokat. Átiratoknak se szeri, se száma a zenetörténetben, de Jules Herman vállalkozása már csak nehézsége miatt is párját ritkítja. Különös gondot az okozott benne, hogy a hegedű akkordikus hangszer, a fuvola viszont nem (bár vannak már olyan játékosok, akik képesek teljes vagy kvázi-akkordokat előcsalni belőle). A kettős és hármasfogások nem ültethetők át közvetlenül fuvolára; legfeljebb, annak fürgébb mozgása miatt, variációkkal, a dallam körülírásával pótolhatók. Drahos Béla rendelkezik azzal a kivételes technikai képzettséggel és hajlékonysággal, ami nélkülözhetetlen a vállalkozás sikeréhez. Elképzelhető lett volna ugyan rájátszás alkalmazása (a mai modern technikák valóban csodára képesek), de ez talán éppen spontán lendületétől fosztotta volna meg az előadást. A bravúr így egyértelműen a fuvolistát dicséri.
(DZSESSZ) Két dzsesszlemez is megjelent a minap, Pege Aladáré és Kruza Richárdé, s ha valaki egymás után hallgatja meg őket, nem hiszi el, hogy mindkettő ennek a kornak a terméke. Pegét egy találékony nyugati szakíró a nagybőgő Paganinijének keresztelte el, s a hasonlatnak annyi alapja van, hogy a magyar bőgős valóban egyedülállóan virtuóz technikát fejlesztett ki magának a behemót hangszeren. Más kérdés, hogy ez milyen zene szolgálatában áll. Nos, Pege mint zeneszerző nyomába sem léphet Pegének, a bőgősnek. A negyvenes-ötvenes évek bebop zenéjében érzi magát leginkább otthon, s új felvételeiből is nyilvánvaló, hogy milyen messze áll napjaink legújabb irányzataitól, zenei trendjeitől. A Pege- kompozíciók egy kaptafára készülnek, a többnyire unisono intonált bevezető témátmechanikusan követik a szólók, legalább egy-egy bőgő-improvizációval; aztán a visszatérő téma lezárja a társalgást. Kiviláglik belőlük, hogy jószerivel egyetlen célt szolgálnak: hátteret képeznek a bőgő virtuóz jelenlétéhez. Óvakodjunk azonban az egyoldalú megközelítéstől: ezen a lemezen is vannak szép pillanatok, különösen a vendégeskedő osztrák muzsikusok jóvoltából.
Kruza Richárd első önálló lemeze viszont tökéletesen mai hangzású: mindenszintetizátorokon szólal meg. Rögtönzések is akadnak benne, az anyag azonban inkább popos hangvételű: könnyen hallgatható. A kitűnő lengyel szaxofonos, ZbigniewNamyslowski jelenléte életszerűbbéteszi a zenét, az összkép mégis olyan, mintha liftzenét hallanánk, miközben elegáns szállodai szobánkból a mozgóeszköz a földszint felé röpít bennünket.
(HALLGASS) Cseh Tamás útja elvált ugyan a Bereményi Gézáétól, de Bereményi nem vált el a hanglemezgyártól. Most éppen Dés László a szerzőtársa, aki igen kellemes, személyes hangvételű számokat írt Bereményi blazírt, szándékoltan hétköznapi élethelyzeteket rögzítő szövegeihez. A Hallgass kicsit című lemez igazi érdekessége mégis a két előadó: Cserhalmi György és Básti Juli. Egyikük sem énekes, s mentségükre szolgál, hogy nem is akarnak annak látszani. Élik, megjelenítik a szövegeket – de mivel a vizualitás mint segédeszköz nem áll rendelkezésükre, az ember óhatatlanul felfigyel énektechnikai fogyatékosságaikra. Persze, ezt is meg kellett próbálni egyszer. Ettől Cserhalmi még az marad, aki.
(TÁNCHÁZ) Az újabb népzenei lemezek között a VII. táncháztalálkozó antológiája azért érdemel különös figyelmet, mert immár sorozatszerűen dokumentálja a népzenei mozgalom évenkénti kínálatát. A már jól ismert nevek mellett ezen a lemezen olyanok tűnnek fel, mint a Varsányi együttes, az Egyszólam együttes, Balogh Kálmán, a Táltos együttes. Valószínűleg bőséges anyagból válogathatott Rossa László szerkesztő. Nem lehet véletlen, hogy az összeállításban túlsúlyban vannak a lassúbb, tartásosabb zenék.
(LGT) Tizennégy év után Magyarországon is megjelent az az angol nyelvű lemezanyag, amivel a Locomotiv GT Amerikát akarta meghódítani 1974-ben. A hódítás, mint tudjuk, nem járt éppen átütő sikerrel, a lemez mégsem tanulság nélkül való. Hallgatása magyarázatot ad arra a jelenségre, hogy az adott nyelvi és zenei közegben gyökerező együttesek miért nem jutnak eredményre akkor, amikor zenéjüket konzumfogyasztásra alkalmassá téve akarják bevenni a műfaj szülőhelyeit. I Love You Frisco – szól amerikaiul az Ülök a járdán vallomása, s a különbség épp attól a szociokörnyezettől fosztja meg a zenét, ami itt és most érdekessé, izgalmassá tette. Mindazonáltal Barta Tamás kitűnő gitáros volt, s a felvételeket áthatja valami naiv lelkesedés és optimizmus, a zene létrehozásának ritka öröme.
Szép volt, fiúk!
(Hajdú-bihari Napló, 1988)