Bartók jegyében
A centenáriumi kampány legfontosabb részei azok a lehetőségek, amelyeket a rádió, a televízió és a hanglemezkiadás teremt Bartók zenéjének megismerésére. Minden könyvnél, újságcikknél, elemző tanulmánynál többet ér a találkozás magával a zenével; még akkor is, ha – mint Kodály mondta – Bartók művészetének igazi megértéséhez zenei műveltség szükséges.
A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat tulajdonképpen már évekkel ezelőtt megtette a magáét a zeneszerző munkásságának bemutatásáért. A Bartók-összkiadás páratlan vállalkozás, s nagy érdemei vannak abban, hogy Bartók zeneművei ott sorakozhatnak a házi lemezgyűjteményekben, bármikor elővehetően, bármikor meghallgathatóan. Ezzel természetesen még nem merültek ki azok a teendők, amelyek a Bartók-életmű további megismertetésében a hanglemezgyártásra várnak. Az alapok lerakása után most következhet a kínálat bővítése, egy-egy zenemű többféle kiadása – a minél hitelesebb Bartók-tolmácsolás jegyében. Ennek a vállalkozásnak nagy izgalommal várt fejezete lesz azoknak a lemezeknek a közeljövőben várható megjelentetése, amelyeken a szerző saját maga adja elő műveit.
A gyermekeknek
Addig is, a születésnap tájékán (március 25.) a vállalat több lemezt dobott egyszerre piacra Bartókról-Bartóktól. Ezeket a kiadványokat egy „Bartók – 100" feliratú embléma jegyzi. Az első ilyen lemez még tavaly az üzletekbe került: A gyermekeknek sorozat Rozsnyai-féle első változatát a Teldec lemeztársaság számára Ránki Dezső zongorázta lemezre. Ugyanennek a sorozatnak a végleges, Boosey and Hawkes kiadó számára készült változatát az idén tavaszszal vehettük kézbe Kocsis Zoltán előadásában. A négy füzetbe tömörített kis zongoradarabok – 20 másodperc és 2 perc 35 másodperc között váltakozik időtartamuk – pedagógiai célzattal készültek, eredeti népi dallamokra, gyerekeknek – ám valójában nem képviselnek zárt, összefüggő ciklust, és didaktikai elv sem érvényesül sorrendjükben. Bartók mindig a felhasznált népi dallam – az anyag fele magyar, fele szlovák – jellegéből és érzelmi hangulatából indult ki; önálló hangszeres darabokat komponált belőlük, amelyek így, lemezen, egymás után hallgatva nemcsak tanulságosak, hanem élményszerűek is.
Mikrokozmosz
A gyerekeknek sorozattal ellentétben a világszerte ismert Mikrokozmosz már kifejezetten pedagógiai-didaktikai tananyag kezdő zongoristáknak, nehézségi sorrendben. Ám több is annál: mint cseppben a tenger, úgy van jelen ezekben a miniatűr kompozíciókban a zeneszerző legfontosabb alkotó periódusának, az Európában töltött utolsó 14 évnek minden stiláris jellemvonása. „A saját, belső logikájának törvényeit követő összetett, bonyolult zenei világ, a hangok zenévé szerveződésének jellegzetesen bartóki módja – írja a kísérőszövegben Péteri Judit – a Mikrokozmoszban alkotóelemeire bontva, egyszerű, világosan követhető formában jelenik meg". Ránki Dezső avatottan, a didaxisban a művészetet kibontva ismerteti meg a hallgatót a bartóki zene legfontosabb építőköveivel, zenei kifejezésének árnyalataival. A nagy Bartók-művek mellől ez a háromlemezes album sem hiányozhat a házi gyűjteményből.
Bartókné zongorázik
Hogy a Mikrokozmosz Ránki-féle értelmezését mindjárt összehasonlíthassuk egy még hitelesebbnek tartott interpretálással, elég feltennünk egy másik centenáriumi kiadványt, amelyen Pásztory Ditta játssza el a IV– V–VI. füzet néhány darabját (a B oldalon Comensoli Máriával zongorakettősök kaptak helyet). „Azon az úton kívánok haladni, amelyet Bartók mutatott és világít meg örökre azzal a művészi etikával, amire Bartók tanított mindig mindenkit munkássága irányával és életével" – mondta 1940-ben a feleség és előadótárs, akinek a legközvetlenebb lehetősége adódott a zeneszerző törekvéseinek megismerésére. Ennek szelleme érződik lemezén is, amely méltóképpen illeszkedik az ünnepi kiadványok sorába.
Szonáták, rapszódiák
Már szép, komoly kivitelű borítójával kedvet teremt a hallgatáshoz Pauk György és Frankl Péter kettős lemeze, amelyen a hegedű-zongora szonátákat és rapszódiákat szólaltatják meg. A két, Londonban élő művész tavaly nagy sikerű koncertet adott Budapesten; az elragadtatott kritikák a tökéletes összjátékon túl kiemelték Pauk hegedűjének („Massart" Stradivari 1714-től) eszményien szép hangját. Az album valóban a kamaramuzsikálás csúcsa, bár nem vagyunk hivatottak eldönteni, hogy például az I. szonátának melyik a hitelesebb előadása: Gidon Kremer-Jurij Smirnov régebbi felvétele az összkiadásból, vagy a Pauk-Frankl féle újabb változat. Az előbbi időtartama ugyanis 32 perc, az utóbbié 38, s ez a 6 perc eltérés jelentős felfogásbeli különbségre vall egy ilyen rövid darabnál. De legalább most már van miből választania a vásárlónak!
Dokumentumok
A zenei felvételeken kívül két prózai összeállítás is tiszteleg a zeneszerző emléke előtt. A Bónis Ferenc szerkesztette Így láttuk Bartókot előbb a rádióban hangzott el, aztán könyvalakban is megjelent, így kevésbé érthető közreadása hanglemezen. Tíz barát, ismerős, hozzátartozó idézi fel közel egy órában Bartók alakját; a visszaemlékezések a tárgyias hangvételű zenetudományi fejtegetéstől a személyes vallomásig váltakoznak azzal a céllal, hogy a zeneszerző emberi vonásainak megismerése Bartók zenéje felé vonzza e lemez hallgatóinak érdeklődését. Lehet, hogy így lesz.
Nyilvánvalóan ugyanez a cél vezette annak a dokumentumjátéknak az összeállítóit is, akik kétrészes albumban elevenítik meg – megfelelő zenei betétekkel kiegészítve – Bartók életének lényeges mozzanatait. A szakértő Újfalussy József, a szerkesztő Kroó György, a rendező Bozó László volt, a közreműködők között találjuk Mensáros Lászlót (ő Bartók), Tolnay Klárit, Szabó Gyulát, Tordy Gézát – tehát semmi kétségünk nem lehet afelől, hogy avatott kezek bábáskodtak a lemez megszületése fölött. Az eredmény meggyőző, még ha tudjuk is, hogy ilyen időtartamban csak vázlatos, elnagyolt kép formálható egy ilyen nagy formátumú egyéniség életéről. Különösen az iskolai oktatásban forgatható nagy haszonnal ez a lemez – s ez azért nagyon fontos, mert ha a mostani generációknak nem sikerült is teljesen közel kerülniük Bartók művészetéhez, legalább a jövő nemzedékei nőjenek fel odáig, hogy értsék és magukénak vallják a huszadik századi zene egyik géniuszának munkásságát. Aki ráadásul magyar volt.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)