Élőszóval
(Frescobaldi) A zeneirodalomban a billentyűs zene Palestrinájának tartják az 1583-1643 között élt Girolamo Frescobaldit, mégpedig azért, mert mesterien tudta átültetni a polifon reneszánsz vokális műveket hangszerekre. A Hungaroton új lemeze canzonáiból, azaz a francia chansonok mintájára készült s a XVI-XVII.században nagy népszerűségnek örvendő orgonaműveiből ad válogatást hézagpótló szándékkal. Az első öt darab 1615-ben keletkezett, s még a szerkesztés kontrasztelvét részesíti előnyben, míg az 1645-ben publikált tizenegy mű a variációs technika érvényesülésének remek példája.
Ez az orgonamuzsika különbözik a barokk és a romantika széles dallamívű, a dinamikai fokozás lehetőségeit erősen kihasználó előadási gyakorlatától. Inkább vonalvezetésének logikájával, s játékosságával hat; kerüli a bombasztikus megfogalmazást. Nem véletlen, hogy ezen a szép lemezen a sárbogárdi református templom egymanuálos orgonáján szólal meg Frescobaldi sorozata: ez a puritán hangzás inkább illik a szerző intencióihoz. Debrecenben különös helyi illetékességet ad a felvételnek, hogy előadója Karasszon Dezső, a Református Kollégium fiatal tanára, a tehetséges orgonaművész és szigorú zenekritikus. Örülünk, hogy a hanglemezgyár felfigyelt képességeire, s nagyszerű produktumát jó szívvel ajánljuk a lemezgyűjtők figyelmébe.
(Illyés) Az utóbbi idők irodalmi lemezeinek sorából vállalkozásának nagysága révén kiemelkedik az a dupla album, amely Illyés Gyula hangfelvételeiből nyújt válogatást Domokos Mátyás szerkesztésében. Száz perc tiszta bölcsesség ez az összeállítás, amely a költő 1966-1982 között készült előadásait, nyilatkozatait, visszaemlékezéseit, versmondásait gyűjtötte csokorba. Helyet kaptak benne társadalmi, etikai, esztétikai, irodalmi okfejtései, köztük a Költészet és közgondok, a Hatalom és erkölcs, a Nacionalizmus és patriotizmus, a Forradalmi és nemzeti című beszédek, no és a döbbenetes erejű Egy mondat a zsarnokságról című vers. Nem lehet kétségünk afelől, hogy lett volna még miből válogatni a szerkesztőnek, de reméljük, hogy idővel Illyés többi hangfelvétele is a nyilvánosság elé kerül. S ha szabad egy személyes megjegyzést: engem legjobban a gyermekkorát, a szülői házat, a puszta világát felelevenítő részek ragadtak meg legjobban. Talán azért, mert ezeket a visszaemlékezéseket fűtik át legerősebben az érzelmek. Mindenesetre az a nyíltság és elkötelezettség, ahogyan Illyés a származását és útra bocsátó hátterét vállalja, ahogyan az egyesben felmutatja az általánost, egyszerre lenyűgöző és felemelően emberi.
(Sirtos) Nem először tesszük szóvá, hogy a Hungaroton Hanglemezgyártó Vállalat kiadási és behozatali gyakorlatában nem fektet elég súlyt a népzenére. Nem a magyar népzenére, hanem a világ népeinek zenéjére. Magyar népzenét közreadni kultúrpolitikai kötelessége, de a világ népzenéjének importja úgy látszik, már nem tartozik a munkaköri leírásba. Márpedig, mivel nem létezik másik hanglemezgyár, kénytelenek vagyunk a hiányt ezen az egyen számon kérni; mert úgy véljük, a fiatal, s nemcsak a fiatal zenekedvelők körében volna érdeklődés a latin-amerikai, báli, kínai, arab stb. zenék iránt. Az indiai lemezek dömpingje nem feledtetheti a hiányérzetet.
Mindez a Sirtos együttes görög népzenei lemezéről jutott ismételten eszembe. Ez az együttes Magyarországon élő görögökből és magyarokból áll, s igen jól műveli mesterségét – de hát eszkimók, beduinok, buddhista szerzetesek csak nem élnek nálunk. Értve ezen, hogy görög népzeneként elfogadható felvételsorozatuk, de mást nem pótolhat. Persze, igazságtalanság éppen velük kapcsolatban számon kérni a többit. Ez a lemez jó, kellemes, teljesíti hivatását. Nem éppen egzakt megközelítés, de nekem a mediterránum ragyogó napsütését, szenvedélyességét idézi fel, hitető erővel.
(Keyboard music) Ez az angol elnevezés magyarul azt jelenti, hogy billentyűs zene. Azaz, olyan hangszereken játszott muzsika, amelyeket billentyűkkel lehet megszólaltatni. Sokáig a zongora és a csembaló tartozott ebbe a kategóriába, manapság azonban a különféle elektronikus hangszerek, szintetizátorok alaposan kitágították a fogalom körét.
A Keyboard music című lemez dzsesszfelvételeket tartalmaz. Gonda János, Kruza Richárd, Pleszkán Frigyes szerzeményeit. Az első oldalon Gonda kompozíciói kaptak helyet, a másikon mindhármukéi. Ennél fogva meglehetősen eklektikus az anyag. Többsége a main stream (a dzsessz főárama, swinges lüktetésű, szabályos időbeosztású és funkciórendű zene) jegyében fogant, de akadnak rockos darabok is. Egészére a kamarahangzás a jellemző, bár vannak szelíd kísérletek a szintetizátor tágabb lehetőségeinek kihasználására is. Igazából csak Gonda tudja letenni zeneszerzői névjegyét: a lemez egységes első oldala ennek példája.
(Karácsony) Keletje van ma annak, hogy régóta együttesekben zenélő muzsikusok magukat önálló lemezeken mutatják meg. Ilyen Karácsony Jánosnak, az LGT kitűnő gitárosának esete is. Az időn túl című szólólemeze afféle zenei feltárulkozás. Sok apró szám, szokványkerülő harmonizálással, ritmikai váltásokkal, strófaszerkezettel. Leginkább személyessége megkapó, a törekvés, hogy önmagát minél teljesebben kifejezze. A professzionalizmus lélekölő világában ez mindenképpen méltánylandó erőfeszítés. Várakozásaimhoz képest azonban kissé sokat énekel; szívesebben vettem volna, ha több zenei betéttel, nagyobb lélegzetű gitáros rögtönzéssel tölti ki a barázdákat. Hiszen eddig mégiscsak ebben mutatott a legtöbbet.
(Hajdú-bihari Napló, 1986)