Régi és mai trubadúrok
(Versek és zenék) Az énekes-zenés kifejezés vágya szinte egyidős az emberiséggel, de fennmaradó, rekonstruálható zenei emlékek csak a középkortól kezdve vannak. A középkori zene egyik jellegzetes formája a trubadúrok nevéhez fűződik, akik a 12. század közepe és a 13. század vége között élték virágkorukat. A trubadúrköltészet legszebb darabjai ma is olvashatók, de a hozzájuk kapcsolódó zenével együtt csak ritkán szólalnak meg. Éppen ezért számít szenzációnak a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat Egy trubadúr Magyarországon című lemeze, amelyen első ízben hallható egy trubadúr – a nálunk is járt Peire Vidal – valamennyi dallama. Falvy Zoltán rekonstruálta kéziratokból a dallamokat és szerkesztette a lemezt, amelyen kilenc muzsikus – többségükben a Kaláka és a Sebő-együttes tagjai – próbálja a hitelesség igényével visszaadni az eredeti trubadúrzene jellegzetességeit. A kísérlet rendkívül izgalmas, s jóllehet némi kétségeink vannak az iránt, hogyan tud egy mai muzsikus belehelyezkedni 13. századi elődje érzelemvilágába, az eredmény meggyőz arról, hogy nemcsak zenetörténeti illusztrációt, hanem igazi csemegét kaptunk.
(Mahler-dalok) Tovább tallózva a friss lemezek között, az előbbi gondolatsorhoz kapcsolódva a Gustav Mahler dalait tartalmazó összeállítást kell kiemelnünk, amely a nálunk méltatlanul elhanyagolt osztrák szerző gyermekgyászdalaival és vándorlegény-dalaival ismerteti meg a hallgatót. A két dalciklus nagyzenekari kíséretre készült, s jól reprezentálja Mahler természetimádatát, romantikus, szecessziós zenei világát. Különösen a gyermekgyászdalok lenyűgözően szépek, Takács Klára mélyen átélt előadásában; a vándorlegénydalokat kissé hűvösebben tolmácsolja Sólyom Nagy Sándor. A stílusos, szecessziós borító nagyszerűen érzékelteti Mahler zenéjének jellegzetességeit.
(Énekelt versek) S ha már a daloknál tartunk, még három lemez kívánkozik a sorba, a „könnyebb” műfaj területéről: Dévai Nagy Kamilla, Vitai Ildikó és Sebő Ferenc albuma. Közös jellemzőjük, hogy szerzőik és előadóik magyar költők verseit választottak megzenésítésre, hogy általuk magukból is kifejezhessenek valamit. E mai trubadúrok sok máson kívül abban is különböznek zenész elődeiktől, hogy azok a verseket is maguk írták, így a termés egy tőről fakadhatott. Az a helyzet szerencsésebbnek tűnik, mert senkinek nem volt joga számon kérni, hogy a zene esetleg miért nem azt fejezi ki, amiről a költemény szól, mint ahogy ez manapság olykor előfordul.
Mint például Dévai Nagy Kamillával, aki kedves, bájos, üde jelenség, éppen ezért igazán az áll jól neki, ha kedves, bájos, üde dalokat énekel, s nem kísérletezik súlyos, drámai veretű versek megzenésítésével. Sajnos, Krónikás ének 1980-ból című második nagylemezén erre is akad példa, ami rontja a hangulatos összeállítás értékét.
Úgy látszik, Vitai Ildikó jobban érzi a mértéket: Mesebeli madár című lemezét gyermekeknek szánta, s az egyszerű dalocskákat, az ötletes hangszerelést, az összeállítás hangvételét bizonyára élvezni fogják az apróságok.
A legnagyobb igénnyel Sebő Ferenc albuma készült. A népzenei új hullám egyik apostola itt kitágította a kört, s délszláv, bolgár, görög népzenei motívumokat használt fel a magyar költők verseinek aláfestésére. Az izgalmas ritmusok, különleges hangszerek előbb meghökkentik a hallgatót, de aztán izgalmas kalandra csábít ez az erőteljes zenei világ.
(Zongoraötös) Johannes Brahms egyik legnépszerűbb kamaradarabja Ránki Dezső és a Bartók vonósnégyes előadásában került lemezre. Az előadók neve tulajdonképpen garantálja a minőséget, amit fokoz a felvétel hangzásának plasztikussága. Szép a borító is, Vernet: Táj várromokkal című borongós festményével.
(Zongoraszonáták) Legutóbbi hanglemezfigyelőnkben adtunk hírt az MHV új vállalkozásáról, Mozart zongoraszonátáinak közreadásáról. Az első, három lemezből álló válogatást Ránki Dezső játszotta; a második, négylemezes összeállítás előadója Kocsis Zoltán. Ez utóbbi album átfogja Mozart valamennyi alkotói korszakát, míg Ránki elsősorban a fiatalkori művekre összpontosított. A két eltérő egyéniség kétféle megközelítésben játssza a szonátákat, érdekes összevetésekre adva alkalmat. Szép kiállítású, fontos sorozat született így, bár a lemezhallgatási szokásokat ismerve kétséges, hogy célszerű-e zongoraszonátákat négylemezes albumban megjelentetni.
(Dimenzió) Első lemezével jelentkezik egy fiatal magyar dzsesszegyüttes, a Dimenzió. A bemutatkozás sikeres, bár jobban örültünk volna, ha a Dimenzió új, egyéni hangokkal rukkolt volna elő. Nyilvánvaló a dzsessz-rock stílus nagyjainak (Weather, Report, Chick Corea) hatása – de mindezzel együtt jól szerkesztett, színvonalas összeállítást kapunk, amelyből Dés László erőteljes szaxofonszólói és Tóth Tamás mozgékony, pontos basszusjátéka ragadja meg főként a figyelmünket.
(Pop, rock) Vélemény három lemezről, távirati stílusban.
Karda Beáta: hosszú évek várakozásának eredménye az album. Sajnálni való, hogy nem vártak vele még egy kicsit. A rockosra vett lemez csak még kiáltóbban jelzi, mennyire hiányzik egy vérbeli rock-énekesnő a magyar mezőnyből.
Universal: tánczene, diszkósított változatban. Korda György-ízlésűeknek, modernebb kiadásban. A recept: egyszerű, fülbemászó dallam, kiismerhető ritmus, komplikációk nélküli hangszerelés. Téma: a szerelem. Nyugdíjasoknak is.
Karthágó: vajon miért nem Mohácsról vagy Szigetvárról nevezte el magát ez az együttes? Akkor nyilván lovak nyerítettek volna a lemez elején és végén, s nem harci elefántok. Közte dinamikus, bár kissé bombasztikus „kemény rock" szól a barázdákról. Egységes zene, jó muzsikusok játsszák (az énekes figyelmet érdemel), de nem tudják kikerülni a rock sablonjait. Mintha mindezt hallottuk volna már külön-külön, másutt, máskor. A szövegekkel akkor vagyunk méltányosak, ha nem részletezzük érdemeiket. Igen, ezt nyújtja egy feltörekvő magyar rock-zenekar 1981 elején.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)