Régi és új világok
(AZ ÚJVILÁGBÓL) Antonin Dvorák IX. szimfóniáját, amely „Az Újvilágból” címet kapta szerzőjétől, ma már a zeneirodalom klasszikus, „örökzöld” alkotásai között tartjuk számon. A különös népszerűség nem kis mértékben annak tulajdonítható, hogy a mű egy olyan országban keletkezett – bevallottan az ottani élmények hatására –, amely évszázadok óta erősen foglalkoztatja az európai ember képzeletét. Amerika, az „újvilág”, a „népek olvasztótengelye” amaga kulturális heterogenitásával, társadalmi dinamizmusával, kiteljesedő ipari civilizációjával hatása alá kerítette a New Yorkban 1892-ben konzervatóriumi igazgatói állást vállaló cseh zeneszerzőt is, aki ott kezdett hozzá az e-moll szimfónia komponálásához.
A mű sajátosan elegyíti az amerikai tapasztalatok kiváltotta csodálkozást, lelkesültséget az elvágyódás elégikusan panaszos érzésével. Az új felfedezések – a néger és indián népzene, az amerikai költészet – megihlették Dvorákot, kitágították előtte a világot, ugyanakkor felerősítették benne hovatartozásának tudatát. Ez az élményanyag foglaltatik benne a szimfóniában, amelyet a Hungaroton új digitális lemezén Giuseppe Patané mélyen átélt vezényletével a Magyar Állami Hangversenyzenekar nagyszerű előadásában hallhatunk.
(ELEKTRONIKUS ZENE) Pongrácz Zoltán, az, egykor Debrecenben tanító zeneszerző már elmúlt ötvenéves, amikor eljegyezte magát az elektronikus zenével. 1965-66-ban végezte el az utrechti egyetem elektronikus zenei tanszakát, s azóta az új zenei kifejezési mód egyik vezető hazai inspirátora és mentora, idén tölti be 70. életévét. Így hát születésnapi ajándéknak is tekinthető az a lemez, amely az utóbbi idők terméséből négyet ajánl a hallgatók figyelmébe.
Az ajánlásra pedig alighanem szükség van, mert bár az elektronikus zene nem napjaink találmánya, a zene hagyományos felfogásához szokott befogadói magatartás számára mindmáig nem sokkal több kíváncsisággal elegy elutasítással kísért kuriózumnál. A szokatlan eszköztár, a hangok, hangzások előállításának mesterséges jellege, az effektusok gyakori használata, a matematika és a fizika törvényszerűségeinek erős jelenléte bizalmatlansággal töltik el azokat, akik a zenétől kizárólag érzelmek közvetítését várják.Többször meg kellhallgatni a felvételeket ahhoz, hogy természetük, lényegük feltáruljon a járatlan fül előtt is. hogy többnek vélje őket zörejek és zajok érthetetlen halmazánál.
(A KÖLTÖ SZAVAL) Saját verseit elmondja a költő – olvashatjuk Weöres Sándor szerzői lemezén. Az ilyen felvételek kézbe vételekor újból és újból elfog bennünket a rendkívüliség, a beavatottság érzése, hiszen ritka alkalom részesei lehetünk meghallgatásukkor. Korántsem biztos, hogy saját versét legjobban a költő tudja elmondani, mégis, olyasfajta varázsa van előadásuknak, ami egyéniségük megértéséhez visz közelebb. Ez a válogatás, a weöresi, hatalmas hozamú életmű különböző színeit villantja fel játékos gyermekversektől a filozofikus költeményekig. Weöres Sándor gyorsan, szinte hadarva mondja verseit, jószerivel csak lélegzetvételkor tart szünetet a monoton tolmácsolás közben – tehát az „amatőrizmus” minden jegyét magán viseli –, és mégis magával ragad, lenyűgöz előadása; a titok, amelynek megfejtését nem a szavalásban kell keresni.
(KI AKAR DUDÁS LENNI?) Fiatal népzenei együttesek mutatkoznak be az Aki dudás akar lenni című friss lemezen, a népzenei mozgalom kísérletező, feldolgozásokra építő irányzatát képviselve. Az összhatás természetesen vegyes: a hangszerkészlettől, a hangzástól és attól függően, hogy ki mennyire szabadon kezeli a folkanyagot. Hallhatunk cigány zenét, magyar népdalokat és improvizatív elemekben bővelkedő kompozíciókat, meglehetősen áttekinthetetlen sorrendben. Valószínűleg megérdemelt volna egy dupla albumot, hogy valamennyi lényeges zenekar megszólalhasson, s akkor a kép is teljesebb lehetett volna. Így az Unikum, a Kapos, a Rom-Som együttesek játékát hallgathatjuk, no és kiemelt helyen egy debreceni eredetű csoportot, a Gerebent, amelyből Thury Ferenc bravúros citerázása tűnik fel leginkább.
(SZEMTŐL SZEMBE) Népszerű melódiákat, örökzöld dallamokat válogatott legújabb lemezére a Benkó Dixieland Band; olyanokat, mint a Yes Sir, a Just a Gigolo. a When I’m Sixty Four, a Chinatown. Messze távolodtak a korábbi, Blues című lemezükön vállalt iránytól, de hát a dixieland tágas világ, sok minden belefér. A nem kifejezetten dzsessztémákat lendületesen, kedvesen, a stílusjegyeket megtartva, s olykor a szving felé bővítve adja elő az együttes; bizonyára tovább gyarapítva hívei számát.
(LGT X.) Esemény már a hazai popzenében, ha a Locomotiv GT-nek albuma jelenik meg. Különösen akkor, amikor ez az album egyúttal az angol piac meghódítását is célozza. Igaz, hogy erősen benne van az EMI lemeztársaság zenei rendezőjének keze is a szerzeményekben, de a hangzás mégis megmaradt sajátosan LGT-s. Ezúttal nem Presser Gábor dalait érezzük sikerültebbnek (mert visszaköszönni vélünk bennük korábbi formulákat); egyszerűbbek, de valahogy mégis átütőbbek Karácsony János és Somló Tamás számai. Valószínűleg az angolszász igények figyelembevételét jelzi a fúvósok funkys használata. Sztevanovity Dusán szövegei ezúttal is jók, többértelműek; kérdés, mi marad belőlük, mire Angliába érnek.
(Hajdú-bihari Napló, 1983)