Üzenetek (Karácsony előtt)
(Kurtág) Minden zene: üzenet. Kurtág György, a mai magyar zeneszerzői gárda legjelesebbjei közül való komponista nem éri be ezzel a rejtett sugallattal. A Dalos Rimma költőnő verseire írott dalciklusa ezt a címet viseli: A megboldogult R. V. Truszova üzenetei. A dalok a szerelemmel, két ember kapcsolatával foglalkoznak. A zene ebből a viszonyból nem a lírát, hanem a drámát mutatja fel. Modern nyelvezettel, a tizenkét fokúságban gyökerezve. Kurtág nem túl termékeny szerző, de amit alkot, abban minden hangnak jelentősége van. A ciklusból áradó, szinte metafizikus fájdalom, drámaiság valószínűleg azokat is szíven üti, akik még a század végén sem tudnak megbarátkozni az új zene kifejezőeszközeivel. Ez a darab tavaly vagy tavalyelőtt elnyerte a Párizsi Tribün kortárs zeneszerzői verseny díját. De nemcsak ezért ajánlható. Pazar a közreműködők névsora is: az Ensemble InterContemporaint Pierre Boulez vezényli. Már önmagában ez is minősít. A lemez másik oldalán egy magyar kamaratrió kíséretében a Jelenetek egy regényből és a Búcsú című kompozíciók kaptak helyet. Mindkét oldal női hangja a stílusban utolérhetetlen Csengery Adrienné.
(Székely dalok) A Bukovinából menekült székely népcsoport sorsa maga a hányatott történelem. Az otthont kereső vándorlás során egyik csoportjuk Érden telepedett le, az ő népdalkörük műsorát rögzítette ez az új népzenei lemez. A dalkört Kóka Rozália vezeti. A lemez első oldalán a szólók dominálnak. Keservesek, panaszos dalok a szülőföld elhagyásáról, az élet viszontagságairól. Nem egyforma énekesi színvonalon előadva, de hitelesen. A másik oldal néprajzi érdekesség: a hadikfalvi betlehemes játék. Maguk az előadók is inkább mint szájhagyományt ismerhetik, aligha gyakorolják. Előadásuk hűsége fölött folkloristák őrködtek. A városi ember pedig ül a szobájában, s karácsony közeledtével felteszi lemezjátszójára a betlehemest. Legalább így jöjjenek be lakásába a hagyományok.
(Budapest Orfeum) Ez a kétlemezes album a Nemzeti Színház kamara előadását mentette át az örökkévalóságnak. Császár Angéla, Benedek Miklós és Szacsvay László vállalkozása sajátos korrajz, orfeumi nézetből. Hogy ez az orfeumi nézet mennyire lehetett adekvát, ma már értelmetlen vitatni: tudniillik létezett. Ugyanúgy, mint a menekülő székely népcsoportok és a középkori viszonyok között vegetáló aprófalvak. Az utóbbiak lakóira nem az volt elsősorban jellemző, hogy orfeumba jártak. Az orfeumi dalok leggyakoribb címzettjei különféle urak és hölgyek. Időnként szó esik hős honvédokról is; ők azonban elestek a csatatéren, ily módon kerülhettek be az orfeumba. Persze, ne higgyük, hogy az orfeumi élet fenékig tejföl volt. A sok móka, kacagás, tánci-tánci mellett azért hidegebb szelek is besüvítettek az ajtóréseken. Akadtak, akik ezt nem voltak képesek elviselni. Hát ilyesmiről és még sok mindenről szól a Budapest Orfeum. Vidám hangon, amelyben azért ott bujkál a félelem is. Vajon hol vannak a ma orfeumai?
(Kököjszi és Bobojsza) Így hívják Török Sándor kedves meséjének két hősét. Foglalkozásukra nézve törpék, s az a küldetésük, hogy Andriskát beavassák a világ rejtelmeibe. És Andriskával csoda történik: a képzelet segítségével megláthatja az életben a valóságot. Pontosabban: a valóságban az életet. Úgyhogy, mint minden mese, ez is tiszta filozófia. A két törpét véletlenül Benedek Miklósnak és Szacsvay Lászlónak hívják, Andrist pedig Kovács Eszternek. Rajtuk kívül van még vagy harminc szereplője ennek a másfél órás mesének. Amely gyerek végigbírja ülve a dupla album időtartamát, csodálatos kalandok részese lehet. Ami időnként a szülőknek sem ártana.
(Hamlet) Hát ez is eljött: Nagy Feró, a „nemzet csótánya”, megzenésítette a Hamletet. Megkísérthette volna Az ember tragédiája, a Káin és Ábel vagy a Fáklyaláng is, de ő a Hamletet választotta, ő tudja, miért. Igen, ő tudja, miért. S ez nem tréfa. Nagy Feró és még néhány ember szemében a hamleti helyzet olyan, amivel nem lehet viccelődni. Csak megzenésíteni. A darabot játssza a Rock Színház is. A lemez ennek alighanem csak kivonata – de izgalmas lenyomata.
Nem tudni, születik-e még valaha olyan zeneszerző, aki három gitár, dob hangszerelésben megzenésítené a Hamletet. Nagy Feró megtette. Kemény rockzenét faragott belőle Lugossy László gitáros közreműködésével. Amiben természetesen a szöveg legalább annyira fontos, mint a zene. S a zenét csak akkor nevezhetjük unalmasnak, ha Shakespeare szövegét is ezzel a jelzővel illetjük. Profán kísérlet, őrülten merész, de van benne rendszer. Ahogy Claudius mondaná, aki mint tudjuk, börtönné tette Dániát.
(Hajdú-bihari Napló, 1986)