Zene lemezjátszóra, hangdobozokra és légköbméterekre
Régóta tudjuk, óriási találmány a hangrögzítés. Körülbelül ugyanennyi ideje sejtjük: a hangfelvétel nem pótolhatja az élő zenehallgatást.
New Yorkban vannak komoly dzsesszkritikusok, akik nemhogy lemezeket nem hallgatnak, de még lemezjátszójuk sincs: koncertekre járnak, az alapján formálnak véleményt a zenei jelenségekről. Nekik persze könnyű, hiszen az amerikai metropolis ma is a világ dzsesszfővárosa, minden lényeges irányzat katalizátora. S egy olyan zene esetében, amelynek alapeleme a pillanat ihlette improvizáció, a hangfelvétel valóban csak töredékét tudja visszaadni a játék metakommunikációs tartalmainak.
De mit tehetnek azok a zenekedvelők, akik nem New Yorkban, de még csak nem is Budapesten élnek, s a zenei világ csúcsteljesítményeivel csak elvétve nyílik közvetlen találkozásuk? Közvetítő eszközök (rádió, tévé, hanglemez révén) igyekeznek lépést tartani a zenei élet eseményeivel. Ki-ki tehetőssége szerint vásárolja a közepes hi-fi minőségű berendezéseket, s ilyen pótszerekkel próbálja elhitetni magával, hogy valódi zenei élmény részese lehet általuk. „Hangzáshűség felsőfokon” – hirdetik termékeikről a szuperkészülékeket gyártó cégek, csak arról hallgatnak szemérmesen reklámjelszavaikban, hogy ugyan a hangzás valóban lehet felsőfokúan természethű, de éppen az élő jelenlét, a zene keletkezésének és megtörténésének igazi élményét nem képes soha visszaadni.
Mindezt azért, említem öt, a maga műfajában kiemelkedő jelentőségű új magyar hanglemez kapcsán, mert az embernek újra és újra rá kell jönnie, hogy kétségtelenül nagyszerű teljesítményekre képes a mai technika, de van egy pont, ahol megáll a tudomány, ahol a konzerv nem pótolhatja a friss zöldséget.
Itt van például a „Mátyás templom orgonája” című dupla album, amely az ország egyik legszebb sípos hangszerének a hangját örökíti meg. Nemcsak a megszólalás minőségét, hanem a templomban felhangzó eseményeket és az orgonistákat is méltó módon reprezentálja ez a szép összeállítás (Bach, Liszt, Messiaen, Koloss István, Cesar Franck stb. műveit Gergely Ferenc, Koloss István, Hock Bertalan és Baróti István adja elő) – ám újfent ráébreszti a hallgatót arra, hogy lakószobában lehetetlen lemezről élvezni az orgonamuzsikát. A hangszer irodalmának többségét kitevő barokk és romantikus darabok ugyanis olyan széles dinamikai skálát fognak át, annyira építenek a templomok akusztikai környezetére, hogy ezt a lemez képtelen kellő hangzásbeli differenciáltsággal közvetíteni: a halk részek szinte elhalnak a szűk falak között, a lehengerlő fortissimók pedig csaknem szétvetik azokat. (A sikeres kivételek közé tartozik Karasszon Dezső tavalyi, szorosabb dinamikai határok között mozgó, nemesen puritán lemeze.)
Úgy tartják, a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat birtokában világszínvonalú rögzítőgépek vannak, mégis a magyar lemezek jelentős részét ugyanaz a zavaró tulajdonság jellemzi: fedett a hangzás, sokszor mintha hordóból jönne a hang, nincs igazi teste, tere a zenének. Nem tudni, hogy ez a hangmérnökökön, zenei rendezőkön múlik-e vagy a préselésen, de így is, úgy is kijózanító hatású.
Vannak erre példák az újabb termésből is. Sebestyén Márta Dúdoltam én címmel jelentkezett első önálló lemezével, amely a Főnix Stúdióban készült – és nem szól tisztán. Pedig a zenei rendező a műfaj körül (is) bábáskodó Szörényi Levente volt, nemtörődömségről tehát itt aligha lehet szó. Ugyanez érvényes a sokáig „underground” együttesnek számító Európa Kiadó Popzene című korongjára, már ami a hangzás tisztaságát illeti. Ez a felvétel sajnos arra is példa. hogyan válhat semleges konzervtermék egy ízig-vérig színpadra született, gondolati rockzenét játszó csoport eredeti stílusából. A hangzás gyenge minősége azonban leginkább a prózai felvételek hatását rontja. Igazán nagyszerű ötlet például csöppnyi gyermekekkel mondatni gyermekverseket (Versmondó gyerekek), bár a válogatásba több untig ismert darab került; de ez is, mint a többi (többnyire a rádióban készült) meselemez olyan alacsony dinamikával van vágva, hogy szinte teljes hangerővel kell hallgatni, hogy értsük. Minek következtében úgy kong a hang, mintha pincéből érkezne.
Az elkedvetlenítő hangzási tapasztalatok után jólesik szólni olyan felvételről is, amely mentes az említett hibáktól, s kiegyenlített, nyugodt hangképével szerez kellemes perceket. Történetesen ez éppen egy dzsesszlemez, a Super Trió Birthday Party című anyaga, amely a hagyományos dzsessztrió és egy rézfúvós együttes közreműködésével ún. harmadik típusú zene megteremtésére tesz kísérletet, s főleg a trió részekben ragadja magával a hallgatót.
S ha már az élményekről esett szó, záruljon a szemle egy olyan lemez felemlítésével, amely cáfolva az eddigi okfejtést, primitív felvételi technikája és hangzása ellenére felemelő pillanatokkal ajándékozza meg a hallgatót. Ez pedig a Kassák Lajos centenáriumára megjelent összeállítás, annak is a második oldala, amelyen Latinovits Zoltán szólaltatja meg a költő A ló meghal, a madarak kirepülnek című poémáját. A felvétel előadóesten, amatőr magnóval készült, de furcsa módon, ahogy a fül az első perc után hozzászokik minőségéhez, már el is feledkezik róla, mert a szó lesz a lényeges, a VERS Latinovits bölcs elmondásában, ez a hosszú, nagyszerű monológ a költő vándorlásairól, művészi, emberi érlelődésének útjáról; s ezt hallva az ember már nem a gyatra hangminőségre gondol, hanem arra, hogy mégiscsak milyen nagyszerű technikai lehetőség a hangrögzítés, hogy ezt a csodát így megőrizte mindannyiunk, az utókor számára; mindörökké, ámen.
(Hajdú-bihari Napló, 1987)