Zeneközelben
(Komolyzene) Közeleg az év vége, s ez az időszak csúcsidő a hanglemezgyártásban. Egymás után jelennek meg a különböző műfajú kiadványok, szinte lehetetlen eligazodni a sok újdonság között. Az utóbbi hetek terméséből néhány jellegzetesnek vélt lemez kívánkozik szemlénkbe; a tematikai változatosságnak megfelelően.
Az idősebb magyar zeneszerző-nemzedék egyéni hangú alkotója volt a tavaly elhunyt Maros Rudolf. Posztumusz albuma az 1975-79 között keletkezett újabb művek (Töredék, Cseremisz népdalok, Kontrasztok kamarazenekarra, Négy tanulmány négy ütőhangszeres játékosra, Kaleidoszkóp kamarazenekarra) mellett az 1959-es keltezésű, új távlatokat nyitó Ricercare című darabját tartalmazza. Ez a mű a Bartók utáni generáció kutató, kísérletező hajlamainak példája: érezhetők rajta a népzenei hatások, de már kerüli a romantikából köznyelvvé vált drámai ütközéseket; ehelyett a szemlélődő magatartás jegyeit viseli magán. Az átlátszó szerkezet és a tömör fogalmazás Maros Rudolf kompozícióira egyébként is jellemző, csakúgy, mint a táglépésű dallamívek és a különleges hangszerpárosítások alkalmazása. Maros zenéje a hagyományokból építkező modern hangzásvilág vonzó lehetőségeit illusztrálja.
Egészen másfajta zenei élményt kínál a Liszt Ferenc kamarazenekar új lemeze, amelyen a kitűnő együttes Haydn f-moll és fisz-moll szimfóniáját szólaltatja meg. A két szimfónia utóneve La Passione (Szenvedés), illetve Búcsú, ami azt jelzi, hogy a művek meghatározott alkalmakra íródtak. Az ismertebb f-moll a Húsvéthoz kapcsolódik, a fisz-moll pedig a szerző vezette zenekar életének egyik epizódjához. Mindkét mű több formai újítást tartalmaz; például a fisz-moll szimfónia végén fokozatosan halnak el a hangszercsoportok. Emelkedett, ünnepélyes a hangvétel, s ez hallhatóan kedvez a Liszt Ferenc Kamarazenekarnak, amely ezúttal is nagyszerűen oldja meg feladatát. Az eredmény: szép kiállítású, értékes hanglemez.
(Népzene) Az Indiából behozott népzenei lemezek után az MHV most maga vállalkozott indiai zene kiadására. A Budapesten járt táblajátékos, Shri Anthony Dass előadásában, Kocsis Zoltán és Kiss Sándor (harmónium), valamint Hortobágyi László (szitár-dronika) közreműködésével három talát rögzítettek lemezre. A különleges felvételen a főszerep olyannyira az ütőhangszeresé, hogy magyar partnerei csak az alapharmóniák megszólaltatására vállalkozhattak. A tala tulajdonképpen az índiai dallammodell ritmikai megfelelője, azaz egyfajta alapritmussor. A bonyolult, többszólamú szerkesztésmód, a két különböző méretű dobon megszólaltatható változó magasságú hangsorok, az összetett ritmuskombinációk az európai fül számára szinte követhetetlen zenei folyamatot képeznek. Anthony Dass az egyik legnevesebb ifjú mestere a klasszikus indiai tala-iskoláknak, játéka tehát mércének tekinthető. S hogy fogalmilag is legyen képünk a hangzásélményről, Hortobágyi László bő és alapos ismertetője segíti eligazodni a hallgatót ebben az idegen, de izgalmas zenei világban.
A Magyarországon élő nemzetiségek zenekultúráját bemutató sorozat keretében a németség muzsikájából immár a harmadik összeállítást jelentette meg az MHV. E nemzetiség kulturális hagyományaiban kiemelkedő szerepe van a fúvószenének: jelenleg is több mint 50 fúvós együttes működik az országban. Közülük az egyik legkiválóbb a Soroksári Koncert Fúvószenekar, amely a legújabb lemezen ländlereket, valcereket, polkákat játszik. Szórakoztató zenét tehát, de korántsem csak szórakozásból; bár jól szórakozhat hallgatása közben az, aki szereti a pattogó fúvósritmusokat, a rezesek harsány kórusát. Kár, hogy a felvétel technikai fogyatékosságai (a cinek hangja torzan magas) zavarják ezt az élvezetet.
(Dzsessz) Az elmúlt években kedvező változás állt be a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat dzsesszlemezek-kiadási politikájában. Szabadabb utat kapott a műfaj, a korábbinál jóval több lemez készülhetett Nyolcévi várakozás után a második (!) lemezével jelentkezhetett például Szabados György, a legeredetibb hangú magyar dzsesszmuzsikus. Albuma az Adyton címet kapta. Az elnevezés többértelmű: görögül „legbelső szentélyt" jelent, de egyúttal utal az ihlető költőre, Ady Endrére és a tone-ra, a hangra is. A nem könnyen befogadható zene egy szuverén gondolkodó öntörvényű világába vezeti a hallgatót. A szeptettre írt monumentális, háromtételes címadó kompozíció, majd a trióval előadott Világpor és Tánczene világosan jelzik Szabados kapcsolódásait a magyar népzenéhez és kultúrához, de mutatják igényét arra is, hogy mindezt egyetemesebb összefüggésekbe helyezze. A lazán szerveződő szabad improvizációk, illetve a szigorúan kötött részek viszonya pedig a „muzsikus én" tudatos és ösztönös oldalainak egymásrautaltságát hangsúlyozza. Sorskérdésekről szól Szabados György lemeze, s ilyen értelemben fölötte áll a megrögzött műfaji kategóriáknak. ZENE – így, nagybetűkkel.
Nem érint ilyen mély problémákat, de a maga nemében tisztes, sőt igen jó lemez a Kaszakő együttes első albuma. Az Édenkerten tagadhatatlanul érződik a dzsessz-rock stílus nagyjainak hatása, de csak annyira, hogy ne legyen zavaró. Amúgy ötletes témák, ügyes hangszerelések és szólók, s a latin ritmusok iránti erős érzék jellemzik a Kaszakő játékát. Az együttes meghatározó egyénisége a gitáros László Attila és a billentyűs Csanyi Zoltán.
(Popzene) Az ifjúsági zenének mindig is jellegzetessége volt kétarcúsága: egyrészt nemzedéki önkifejező szándéka, másrészt gondtalan semmit mondása. Az őszi popkínálatban mindkét felfogásra akad példa. A rövid idő alatt sztárzenekarrá előlépett R-GO például egy sikeres üzleti felismerésnek köszönheti diadalát: rájöttek, hogy trópusi légiós ruhában eddig Magyarországon senki nem énekelt popzenét. A felfedezést tett követte, zenei alapul pedig a hajdan volt szambát, mambót és társait választották hozzá. Hegy ennek mi köze van a rockzene egykori nemes törekvéseihez? Ki törődik ezzel, amikor oly sűrűn nyílik a hanglemezboltok ajtaja?
A Hobo Blues Band harmadik lemezét ugyanakkor alighanem jóval kevesebben keresik. S ennek nemcsak az az oka, hogy ez a zenekar közölni akar valamit, hanem az is, hogy ezt egyre komorabban és áttételesebben teszi. Súlyosabb, olykor himnikus hangvételű, keserűségben fogant lemez a HBB újabb opusza. Az első oldal bluesokat tartalmaz a hagyományoknak megfelelően, a második a nagyobb szabadság jegyében fogant. Alapvetően meghatározza az anyag minőségét a remek rock-gitáros, Tátrai Tibor játéka. És furcsa: minél csiszoltabb a HBB zenéje, annál zavaróbbnak érezzük Földes László énektudásának fogyatékosságait. Persze, Földes nélkül nem HBB a HBB; ő ad neki szellemet és tartalmat: hangot. Ezt már így kell tudomásul venni.
(Hajdú-bihari Napló, 1983)