Brémai (jazz)muzsikusok meséje (Jazzahead!)

Van a jól csengő, történelmi név, s ha muzsika, miért ne lehetne jazz is. A második világ­há­bo­rúban lebombázott észak-német városban három éve erre a felismerésre jutott néhány jazz­kedvelő, amikor Jazzahead! névvel nemzetközi börze szervezésére adta a fejét.

A kez­demé­nyezőket is meglepte, hogy az első évben 3500, a másodikban 4000, az április 17-20. között tartott idei találkozón pedig ennél is több lemezkiadó, lapszerkesztőség, ügynökség, hang­szergyártó-és forgalmazó cég, szakmai szervezet és zenei exportiroda képviselője és érdek­lődő látogatta meg a helyszínül választott konferenciaközpontot.

Árukat, szolgáltatásokat, információs anyagokat bocsátott szemlére a 180 regisztrált kiál­lító, s a standok között bóklászót lenyűgözte a gazdag kínálat, ami a kontinens jazzéletét, leg­alábbis annak itt bemutatkozó szeletét jellemzi. Az áru ezúttal zene, a szolgáltatás a zene közvetítése, aminek eszköze az információ – így kapcsolódnak össze e sajátos világ pillérei. Ezrek foglalkoznak ma Európában az amerikai eredetű zene létrehozásával és forgal­mazá­sával, üzleti alapon vagy kultúrapártoló elhivatottságból. Mindennek eredménye az amerikai dominancia megtörése, az európai jazz nagykorúvá válása és fokozódó népszerűsége. Elköte­lezett és/illetve egzisztenciálisan érintett muzsikusok, menedzserek és szakemberek tárgyal­tak, szervezkedtek, kötöttek üzletet Brémában is a pultok mellett – miközben a termekben fia­tal hazai, esténként pedig más feltörekvő európai együttesek kaptak lehetőséget a bemutat­ko­zásra. A fesztivált, vásárt, konferenciát és szimpóziumot ötvöző találkozó szervezőinek egyik célja az volt, hogy teret biztosítsanak új ötletek, az együttműködés új formáinak kimun­kálá­sához.

Félreértés azonban ne essék: ennek a kezdeményezésnek fontos küldetése a német jazz menedzselése is. Nem véletlen, hogy a Német Jazztalálkozó elnevezésű programot támogatta a szövetségi külügy- és kulturális minisztérium. A délutáni bemutatókra jelentkezett 180 hazai együttesből 12-őt választott ki a zsűri, míg az éjszakai koncertekre pályázó 40 zenekarból 9 – dán, francia, angol, belga, holland és német – léphetett a szomszédos kulturális központ szín­padára. És megtörtént az, ami sokak feltevését igazolta: a kiemelt esti koncertek sztárjainak – Wallace Roney, Trilok Gurtu, Marilyn Mazur, Nick Bartsch’s Ronin – a különféle zenei világokat gyakran érdektelenül ötvöző produkcióival szemben az ifjú csapatok többsége friss, szellemes és energikus zenével rukkolt elő. Akadtak, akik a jazz hagyományos idiómáján belül maradtak, míg mások a dekonstrukció technikájával (Tharichens Tentet, Yaron Herman) vagy éppen a jazz és a rock elemeinek lehengerlő konfrontációjával (JazzKamikaze, Matthias Schriefl SHREEFPUNK, Johnny LaMarama) nyitottak új irányokba. Volt mire figyelni a kritikusoknak, van miből válogatni a fesztiválok, klubok szervezőinek. Csak a magyarországi látogató távozott keserű szájízzel: szertenézett, s nem lelé honfitársait a német éjszakában.

(A Jazzahead! magyar szakmai résztvevői: BMC Records/MOL Budapest Jazzfesztivál, Magyar Jazz Szövetség,  Mediawave, Debreceni Jazznapok, Gramofon Klasszikus és Jazz Ma­gazin.)

(Magyar Nemzet, 2008)