Honnan érkezik a megváltás?
Új év, új számítások, és mindjárt a kérdés: vajon lehet-e a naptár váltásával összefüggésbe hozni a művészetek, történetesen a jazz helyzetét? Szabad-e azt állítani, hogy ez volt, ezután pedig ez lesz? Egyáltalán, kinek van rálátása arra, ami ebben a művészeti ágban történik?
A szülőhazában, Amerikában hetente 250 új lemez érkezik a mérvadó jazzmagazinok szerkesztőségébe. Ezek egyszeri meghallgatása kb. ugyanennyi órát venne igénybe, a hét azonban (ez nem a reklám helye) 168 órából áll. S ez csak a konzerv. Márpedig a jazz, lévén improvizatív műfaj, elsősorban élő előadásban létezik. Kinek van érkezése azzal foglalkozni, ami valójában történik?
A Down Beat azzal védekezik a túltermelés ellen, hogy szigorított értékítéletén. Kritikusai a 2001-ben beérkezett mintegy 3000-ből mindössze kettőt minősítettek a remekműveknek járó 5 csillaggal: Dave Holland bőgős ‘Not For Nothing’ és Bob Belden szaxofonos-hangszerelő-zeneszerző ‘Black Dahlia’ c. CD-jét. (Mindennek ismeretében nagy elismerés, hogy a magyar Dresch együttesnek az angliai November Music kiadónál megjelent ‘Riding the Wind’ c. CD-je 4 csillagos minősítéssel a legjobbak közé került, annál is inkább, mert magyar lemezről eddig nem esett szó a rovatban). Kérdés, vajon a lap nem esett-e át a ló túlsó oldalára. Vagy az eredmény azok véleményét igazolná, akik úgy vélik, hogy a jazzben már semmi érdemleges nem történik, ez az előadási gyakorlat a tetszhalott állapotába került?
Kétségtelenül más időket élünk ahhoz képest, amikor az évtizedek múlása egyben a stílusváltásokat is hozott. A pluralizmus felszámolta a kizárólagosságot, megszűntek az uralkodó irányzatok. Az üzleties szellemű őshazában az ezredfordulót a törzsvonal, a blues-os alapú main stream játékmód élte leginkább túl, míg a kísérletező, un. avantgárd szellem szárazra vetett halként kapkod levegő után. Az uralkodó nyelvezet kötöttségeit korlátnak érző muzsikusok sokfelé (kortárs zene, populáris zene, népzenék) keresnek kapcsolódási pontokat. Kiindulásuk számos esetben nem jazz lényegének tartott szvinges ritmusérzet, hanem a beolvasztás, a szabad rögtönzés inspiratív lehetősége lett.
A nem kifejezeten a minőségi kultúrának kedvező amerikai környezetben sokan úgy látják, a jazz megújulása más égtájak, például Európa irányából várható. Innen nézve az elmúlt száz év történései azt mutatják, hogy a stílusváltások mindig fekete muzsikusoknak voltak köszönhetőek. Jóllehet szociális és műveltségbeli hátrányaik miatt az afro-amerikaiaknak csak elenyésző hányada hallgatja és műveli ezt a zenét, a fekete népesség számarányának jelentős növekedése és sorstudata alapot ad a feltételezésre, hogy a jazz életnedveinek elapadásától az újabb évszázadban sem kell tartani.
(Magyar Nemzet, 2002)