Mindhalálig (Stan Getz)
Sokféle képzet társult már a jazzhez, de a halállal ritkán szokták összefüggésbe hozni. Pedig a békés, nyugodt öregkor becsülendő ajándéknak számít a jazzmuzsikusok körében: szervezetüket, idegrendszerüket malomként őrli fel az újat alkotás állandó kényszere, a zaklatott, sűrű helyváltoztatásokkal, koncertezéssel zsúfolt életmód.
Sokan csak ajzószerekkel képesek fenntartani alkotóképességüket; az alkohol, a kábítószer, a cigaretta a teljes intenzitást követelő jelenlét mindennapos táplálékai. Az önpusztító életforma a korán elhalt, nagyszerű tehetségek, a torzóban maradt életpályák szomorú listáját produkálja. Az üstökösként feltűnt Billie Holiday énekes 44 évesen távozott, a talán legnagyobb szaxofonos, John Coltrane 41, a másik nagy újító, Charlie Parker 35 éves volt, amikor a hangszer kiesett a kezéből, és hosszúra nyúlna a sor, ha folytatni akarnánk.
A gyászolandók listájára most újabb név került fel: Stan Getz-é, a legszemélyesebb hangú szaxofonosé. Őt a rák vitte el már nem egészen fiatalon, 61 évesen, de a kábítószer az ő életét is végigkísérte, soha nem tudott megszabadulni a függőségtől. Halálának bejelentését koncertrészletek sugárzásával kísérték az amerikai tévéhíradók, ami jól jelzi, milyen sokra becsülték hazájában. Getz a jazz számtalan nagyságával – Dizzy Gillespie, Lionel Hampton, Benny Goodman, Stan Kenton, Chick Corea, Bill Evans – játszott. A hatvanas években elindítója volt a jazz-bossa nova mozgalomnak, az Antonio Carlos Jobim és Astrud Gilberto társaságában készített felvételei hatalmas népszerűséget szereztek neki. A Getz-diszkográfia ugyancsak terjedelmes, olyan klasszikus albumokat tartalmaz, mint a Focus, a Jazz Samba, a Sweet Rain. Játékát tizenegy Grammy-díjjal ismerték el.
Haláláról értesülve a legdallamosabban játszó jazzmuzsikusnak nevezte őt Dizzy Gillespie, Barney Kessel gitáros pedig érzelemdús játékát, meleg, levegős tónusát hangsúlyozta. Valóban: Getz igazi romantikus volt, aki a tökéletesség iránti igényét minden más elé helyezte. Azon muzsikusok közé tartozott, akiket a közönség és a szakma egyaránt becsült; kedveltségét a népszerűségi listákon elért vezető helyek mutatták. Nem stílusteremtő törekvéseivel, hanem jellegzetes szaxofonhangjával írta be nevét a jazz történetébe. Az egyéni tónus csak a legnagyobbak sajátja, és Getz hangja már az első taktus után felismerhető. Az után is, hogy szaxofonja többé nem szólal meg élőben.
(Új Magyarország, 1991)