Rosszkedvűnk évada (Csokonai Színház 1982/83))
Két vígjáték, egy tragédia és egy operett után komorabb hangvételben kezdte a második félévet a színház.
A Vén Európa Hotel, Remenyik Zsigmond immár klasszikus darabja kicsit talán szertelen, de súlyos tartalmakat hordozó sorsdráma, amely naturalista ábrázolásmódjával szimbolikus üzeneteket is közvetít. A színen akkor él igazán, ha mindkét jelentésrétege érvényesül. A Csokonai Színház előadásában benne rejlett ez a lehetőség; benne rejlett, de végül nem bontakozott ki. Balogh Gábor rendező – helyesen – elkerülte az erőltetett aktualizálást, a mű köznapi, reáliákban megnyilvánuló alaprétegének bemutatására összpontosította figyelmét, de mivel nem sikerült igazán átütő, feszes ívbe szerveznie a játékot, a mű áttételesebb tartalmai feltáratlanok maradtak. Sem a gazdasági recesszióból következő nyomor és kiszolgáltatottság, sem az emberiség önpusztításának víziója nem fogalmazódott meg kellő hangsúllyal. így az előadás jeles színészek laza, egymástól szinte függetlenedett alakítássorozatává vált, s a nézőnek sajnálkozva kellett konstatálnia az alkalom elmulasztását.
Jobban zavarba hozta az embert a rendezői elképzelések erőtlensége a Ványa bácsi előadásán. Nem volt túl szerencsés a darabválasztás sem – a szezon a Ványa bácsik évada volt a magyar színházi életben –, de a Csokonai Színház vállalkozása az érvényes közlendő hiányával lepte meg az embert. Léner Péter rendezésében egy kétségtelenül sajátos módon lecsupaszított Csehov-vázat kaptunk: mindazok a közhelyek, amelyek a modern dráma előfutárával kapcsolatban általában elhangzanak, megfogalmazódtak a játékban. Ványa bácsi reménytelenül kiábrándult, Asztrov perspektívátlanul körorvos, Szonya lemondóan sorstűrő, Szerebrjakov zsarnokian jelentéktelen, Jelena megközelíthetetlenül gőgös, illetve – a másik szereposztásban – a vágyak és lehetőségek korlátai közt vergődő; de hát hol van ettől Csehov létfilozófiája, pontos helyzetelemzése, a szereplők közti bonyolult viszonyrendszert árnyaltan ábrázolni képes művészi ereje? Quasi jelen van, mert „Csehov mégiscsak Csehov” – és ebből születik meg a kvázi színház, a valóságos konfliktusok látszatát olykor megtévesztően felidézni képes, a művészi élmény illúzióját keltő, de valójában üres, a ma emberének ténylegesen semmit nem mondó előadás. Használható, konkrét rendezői utasítások híján – hogy a didaktikus, az egész előadás alapjellegét megadó díszletről ne beszéljünk – a színészekre hárult önmaguk instruálásának feladata. Saját mozgásterét ki jól, ki rosszul, de szükségképpen tételszerűen jelölte ki – mindenki azt játszotta, amit gondolni vélt.
Black Comedy. Peter Shaffer „sötét komédiája” vidámságot hivatott hozni a második félév eladdig tragikus hangulatába. Ezt csak módjával sikerült megtennie. Bohák György rendező komoly tartalmakat (is) tulajdonított a „jól megírt” bulvárdarabnak, s ezzel kellőképpen eltérítette a nézőt attól a lehetőségtől, hogy egyszerűen csak nevessen a látottakon. „Filozófiát” kellett keresnie benne, de ebbéli igyekezete óhatatlanul kudarccal járt. Ezzel párhuzamosan vulgárissá vált a darab kétségkívül meglevő komikuma is: így végül két szék között a földre ült az előadás. De ezt tagadhatatlanul vidáman tette.
Március végén kitárta kapuit a stúdiószínház is. Vártuk ezt a bemutatót, hiszen Pinczés István stúdiórendezései mindig ígértek olyasmit, ami különbözik a kőszínház bevett repertoár kínálatától. Ezúttal egy commedia dell’arte stílusban fogant és egy groteszk egyfelvonásos komédiával jelentkezett az efféle, a hagyományostól távolodó játékstílus iránt feltűnő affinitást mutató rendező. Karel Capek A végzetes szerelem játéka és Max Frisch Ha egyszer Hotz úr dühbe gurul című darabjainak bemutatása azzal az alapvető tanulsággal szolgált, hogy színtársulatnak és közönségnek egyaránt meg kell tanulnia, rá kell éreznie erre a közlésformára: máskülönben kódolhatatlan halmazzá válhat a felkínált – amúgy a személyiség önazonosságát, identitástudatát elemző – jelrendszer. Ez a Capek-darab esetében valósult meg magasabb színvonalon, hiszen abban „csupán” komédiázniuk kellett a színészeknek. A Frisch-mű groteszkebb hangvétele már nehezebb feladványt szabott – mégis ez az a ki nem kerülhető út, amelyen a színháznak tovább kell próbálkoznia (egyebek mellett) a modernebb játékstílus kialakításával.
Lévén a két egyfelvonásos az évad utolsó bemutatója, említésével be is végezhetnénk rövidre fogott összegzésünket. Bevégezhetnénk, ha a szezonban tapasztalt jelenségek nem köteleznének általánosabb érvényű következtetések megfogalmazására. Kezünkben a meghirdetett műsorterv: elkerülhetetlen összevetése a megvalósult gyakorlattal. Nem kétséges, sok „objektív” akadály hátráltatta a Csokonai Színházat szándékai kivitelezésében; az átadási határidő csúszása és a megbetegedések miatt valóban komoly csapások érték a tervező gondolatot. Mégis kénytelenek vagyunk rögzíteni, hogy a közzétettel ellentétben elmaradt Tamási Áron Ördögölő Józsiás című játéka (immár a harmadik évadban), elmaradt egy musical komédia, két stúdió-bemutató és egy gyermekdarab. Összesen nyolc bemutatót tartott a prózai társulat a korábbi tizenkettővel szemben. Az előző évadban öt magyar dráma, egy klasszikus, két kortárs nyugati, egy kortárs keleti (művészileg milyen abszurd osztályozás!) és három szórakoztató darab szerepelt a műsoron – most egy magyar dráma, két klasszikus, három vígjáték, egy operett és egy „groteszk” est részese lehetett a közönség. Szembetűnő az arányok módosulása.
Olyannyira, hogy a színészek minél teljesebb foglalkoztatását (ami színházi belügy) és a szórakoztatást szolgáló akarat mellett nem érezzük az elhivatottságot, amivel korunk gondolkodó emberéhez kívánna szólni a társulat. Akár indulatosan is sorjázhatnának a kérdések: Hol vannak a kortárs külföldi darabok? Komolyan gondolja a színház vezetősége, hogy a Black Comedyvel ki lehet elégíteni az irántuk táplált igényt? És hol vannak a mai magyar drámák? Nem akadna az egész jelenlegi termésből egy sem, amit a Csokonai Színház méltónak találna a bemutatásra? Mi van a drámapályázattal? Évek óta egy szó nem hangzik el eredményéről; annyira használhatatlan anyaggal jelentkeztek az írók? Hol van a minden értelmes rétegre kiterjedő, átfogó színházi koncepció, amit korábban oly nagy vehemenciával hirdetett a színház vezetősége?
A kétségek, a megválaszolatlan kérdések különösen aggasztónak láttatják a reális belső önkritika hiányát, amely szerint jó és kiegyensúlyozott évadot zárt a Csokonai Színház. Lehet, hogy nem ugyanabban a világban élünk? Mi ugyanis azt vettük észre, hogy a közönség elpártolt a színháztól: egyes előadások kínosan üres széksorok előtt zajlottak, a bérletezés ellenére is. Az országos szakmai figyelem, amely az utóbbi időkben nem részesítette különös kegyben a színházat, most ha lehet, még inkább közömbössé vált előadásaival szemben. A debreceni társulatot nem sorolják a vezető, eleven vidéki színházak közé; igaz, a legrosszabbak sorába sem. Tisztes középszer – ez olvasható ki az apadó számú megítélésekből. Vélekedésünk szerint is mindössze három produkció felelt meg a nem is oly szigorú színházi nívónak; a többit jobb, ha a feledés leple borítja. A Lear királyt, a két egyfelvonásost és a Vén Európa Hotelt említhetnénk azzal a megszorítással, hogy hibátlan, országosan is kiemelkedő előadást nem láttunk az évadban.
Ezekből a jelekből pedig kénytelenek vagyunk arra következtetni, hogy a Csokonai Színház művészileg és morálisan is válságos periódusba került. Ha a felszín mögé nézünk, azt látjuk, hogy feszültségekkel terhes évadot zárt a társulat: csökkent kisugárzó ereje, alkotó hitele; Debrecen szellemi életében nem tölt be ihlető szerepet. A színházban aránytalanul nagy a fluktuáció, ami hátráltatja az igazi műhelymunka kialakulását. A törzsgárdát hovatovább ugyanazok alkotják, akik tíz évvel ezelőtt is a társulat tagjai voltak. A bemutatott előadások alapján a színház szellemiségében a nyitottság, aktualitásérvényűség helyett a fennmaradás pillanatnyi feltételeit biztosító kapkodó, átmeneti megoldások domináltak. Nincs karaktere, specifikus, felismerhető tulajdonsága ma a Csokonai Színháznak: keményen hangzik, de ki kell mondanunk, hogy igazában érdektelen évad végén gördült le a függöny júniusban.
(Alföld, 1983/8)