Stabilizáció és kibontakozás (A Csokonai Színházról - egy fél évad ürügyén)
Vissza kell kanyarodni az előzményekhez, hogy a Csokonai Színház 1987/88-as évadjának első hónapjairól érdemben szót ejthessünk Vissza, mert e nélkül homályos maradna a tükör, amivel az új kurzus eredményeit (hiányosságait) láttatni kívánnák.
Az előzmények addig nyúlnak vissza, amikor Gali László főrendező – korábban igazgató is – megpályázta és elnyerte a létrehozandó egri színház igazgatói posztját – miközben az 1986-os debreceni társulati ülésen nagyszabású terveiről biztosította a Csokonai Színház állományát. A hír akkor, 1986 őszén sokkszerűen érte az érintetteket, mert lehetetlen helyzetbe hozta a város kulturális vezetőit: évad közben kellett gondoskodniuk a megüresedett hely betöltéséről. Felmerül a kérdés: ha a döntésekben illetékesek komolyabban vették volna a kritika jelzéseit, és időben felismerték volna azokat a kedvezőtlen folyamatokat, amelyek a színház művészi és erkölcsi arculatának formálódására hatottak, elkerülhető lett volna-e annak az állapotnak a bekövetkezte, amire még aligha volt példa a társulat több évtizedes történelmében? Mondjuk ki: hamarabb kellett volna megtörténnie az igazgatói és a főrendezői tiszt kettéválasztásának, ami elejét vehette volna a válság elmélyülésének. Majd amikor eljön a Gali-korszak tárgyilagos értékelésének ideje, talán akadnak elemzők, akik kimutatják, hogy ha Gali főrendező mellé időben került volna sokoldalúan képzett, a színház menedzselésére alkalmas igazgató, akkor ez az egyébként jó színházi szakember meg tudott volna birkózni a ráeső feladatokkal, s kellő kontrollal színvonalas színházat faraghatott volna a Csokonai társulatából.
Nem így történt, tudjuk, de ennek az írásnak nem az a célja, hogy a felelősség kérdését tovább feszegesse. Viszont elkerülhetetlen, hogy rámutasson egy olyan szempontra, amely a Csokonai Színház újabb kori működését alapvetően meghatározza. Ez pedig az ún. debreceniség kérdése. Tényként kell vennünk: Debrecen gondosan ügyel a Csokonai Színház „debreceniségének” megőrzésére, s ezt a társulat (legalább részbeni) helyi illetékességével igyekszik biztosítani. Harminc évre visszamenőleg a színház valamelyik vagy mindkét vezetője debreceni volt, s a tagok között is szép számban akadnak olyanok, akik végleg letelepedtek a városban. Válaszolni arra kell: miképpen definiálható manapság a „debreceniség” fogalma; illetve, hogy az ennek jegyében kiválasztott színház vezetők között akadtak-e olyanok, akik ezt a „debreceniséget” az országos színházi értékrendbe illeszkedően tudták képviselni, avagy a „debreceniség” csak kényszerű minőségi engedmények árán fenntartható kiindulópont? Mit mondanak erről, ismét, a tények?
A tények erről azt mondják, hogy a Csokonai Színház ötvenes évekbeli, Téry, majd Szendrő nevével jegyzett „aranykorszaka” óta nem soroltatik az ország színházi hídfőállásai közé, a társulat nem szerepel a különös figyelemre érdemesítettek sorában, produkciói díjak és különösebb szakmai visszhang nélkül vétetnek nyilvántartásba a honi színházi tőzsdén. A tények szerint a „dolgok” nem a Csokonai Színházban történnek, s ha időről időre születnek is értékelendő elmélyültséggel és gondolatisággal létrehozott előadások, ezek nem állnak össze átfogó színházi és eszmei koncepció jegyében fogant sorozattá, nem mutatnak szuverén színházteremtől elhivatottságot. Következésképpen, a „debreceniség” mint színházalakító motiváció és kontroll nem hozott létre önálló színházi minőséget, a Csokonai Színház nem vált korszerű szellemiségű és színházszemléletű alkotó műhellyé. A Csokonai Színház legfőbb érdeme, hogy van, miközben évtizedek óta csak a „lehetőségek” ígéretével tudja maga mellett tartani a közönség és a szakma figyelmét.
Nyilvánvalóan lesznek olyanok, akiket irritálnak ezek a tények és következtetések, már csak azért is, mert nyilvánosan nem, legfeljebb a színfalak mögött esik róluk szó. A felsorolás kétségkívül rideg, s nem vesz figyelembe olyan szempontokat, amelyek árnyalnák a képet. De abból indultunk ki, hogy a tényekkel kívánunk szembenézni.
S ezeknek a tényeknek a sorába illeszkedik az is, hogy az igazgató és főrendező nélkül maradt színház vezetőgondjait két debreceni – Kertész Gyula és Pinczés István – kinevezésével oldották meg a város irányítói.
Más kérdés, hogy kínálkozott-e egyéb lehetőség. Színházi szempontból az ország teljesen fel van osztva, a szakma rangos, koncepciózus képviselői a helyeiken ülnek, új csapatok, rajok formálódásának nem sok jele van – törvényszerű hát, hogy a süllyedő hajót csak a „legénység” közül jelentkezőkkel lehetett szárazdokkba vontatni. A „legénység megfogalmazást ez esetben inkább stiláris eszköznek, mint értékkategóriának tekintsük: papíron ugyanis a Kertész-Pinczés társulás nem ígérkezett elvetendőnek; a tapasztalt színházvezetői gyakorlat és az új szellemű színházformáló igyekezet gyümölcsöző együttműködését kínálta. Másfelől viszont, ha alaposabban megnézzük az új vezetők pályafutását, olyan generációs és szemléleti különbségeket is láthatunk közöttük, amelyek alapján végül is nehéz megjósolni, hogy a kétféle mágnes pólusai vonzó vagy taszító viszonyba kerülnek-e egymással. Kertész Gyula tekintély az operaszakmában, igazgatói múltja is van, de rendezői és színházi felfogása – munkáiból kikövetkeztethetően – meglehetősen hagyományos, a látványszínház elemeihez kötődik. Pinczés István amatőrből lett hivatásos rendező, több naturalista és groteszk játék színrevitelével bizonyította tehetségét, de a pszichológiai realizmusra épülő, nagy ívű drámák megformálásában adós az igazi teljesítménnyel. Neve még nem önálló márkavédjegy a szakmában, de nem is kizáró ok; inkább semleges, mint társulatszervezést indukáló.
Ezek az ellentmondások már az új „felállás” első önálló hónapjaiban kivehetőkké váltak. A távozó főrendező csaknem egy tucat színészt magával csábított, utódja így szinte teljesen vert helyzetből láthatott hozzá a társulat újjászervezéséhez. Fáradozásai nem is jártak átütő eredménnyel: a Farády-Falvay házaspáron kívül nem sikerült jeles színészi erőkkel gyarapítani a tagságot. Márpedig színészek nélkül nincs színház, s Debrecenben e szempontból (is) komoly vérveszteségeket kellene pótolni.
Milyen materiális és művészi feltételei vannak ma a társulatalakításnak?
Magyarországon nem kevés a színházi emberek száma, de mivel az új színházak belépésével a lehetőségek is bővülnek, kemény harc folyik a minőség kiválasztásáért. A versenyben Debrecen nincs előnyös helyzetben: ha az ország társulatait négy ketegóriába sorolnánk, jelenlegi megítélését tekintve a Csokonai Színház a harmadikba kerülne. Az elsőben vannak a fővárosi színházak, a másodikban a vezető vidékiek és a Budapesttől száz kilométeres távolságon belül elhelyezkedők, a harmadikban a még számba vehetők, a negyedikben pedig azok, ahol szinte büntetés státusba vétetni. Ebből értelemszerűen az következik, hogy Pestről önként senki nem szerződik vidékre, a vidéki átszerződésekkor a harmadik kategóriásokkal szemben előnyben vannak a második színházai, s nagyjából ilyen eséllyel pályázhatnak a társulatok a frissen végzett főiskolásokra is. A rendezők, díszlet- és jelmeztervezők hasonló hierarchia szerint sorolódnak be, az alacsonyabban jegyzett színházaknak esélyük legfeljebb vendégművészek meghívására van alkalmilag.
Erre azonban hosszabb távon nem lehet műsortervet építeni. Nehezen hihető, de a konkurencia harcban még az induló nyíregyházi színház is előnyösebb feltételeket kínált, mint a debreceni: új színészház, magasabb fizetések várták a máshonnan kiszorulókat és a diplomázott főiskolásokat, akiknek társulattá formálódását művészi nyomatékként az év színháza cím elnyerése is elősegítette. Így hát a földrajzi távolságkülönbség ellenére színházi értelemben Szabolcs pillanatnyilag közelebb esik a fővároshoz, mint a Hajdúság. Amely nemhogy anyagiakban és tárgyiakban nem képes állni a versenyt, de művészileg is válsághelyzetben kellett, hogy hozzákezdjen a színház sorainak újjárendezéséhez.
A kérdés tehát 1987-ben az volt: a materiális hátrányokat ellensúlyozandó, fel tud-e mutatni a Csokonai Színház olyan művészi irányvonalat, amely társulatszervező erővé válhat?
Nem kerülöm ki a választ, nem hárítom a felelősséget arra, hogy négy, számba vehető produkció alapján még korai volna véleményt mondani az új vezetés munkájáról.
Fél év alapján is kirajzolódhatnak olyan tendenciák, amelyekből következtetni lehet a jövőbeli kilátásokra. Nem kell hangsúlyozni, hogy felelősen gondolkodó embernek nem lehet más óhaja, mint hogy ismét eleven, vibráló, mai színház működjék Debrecenben.
Az 1987/88-as évad első fele olyan lett, mint amilyenre az erőviszonyok alapján számítani lehetett: jó közepes. Ahhoz, hogy az új szakasz ki tudjon bontakozni, előbb pótolni kell a hiányokat, kiegyenesíteni a sorokat; a nagyot akarás csak azután jöhet. Ebben a félévben egyebek mellett a színház egy európai és két magyarországi bemutatóval jelentkezett, ami mindenképpen a megnövekedett vállalkozó kedvet jelzi.
Tételesen: Az amerikai Barrie Stavis A szivárványszínű köntös című, bibliai témájú drámáját a kritika fanyalogva fogadta (de legalább volt kritikai visszhang!), a közönség viszont szerette. A szerző kétségkívül nem tartozik az amerikai drámaírók élmezőnyéhez , de ez a műve, epikussága ellenére is, példázatának erkölcsi erejével, érzelmi kisugárzásával hatással van a nézőkre. A színrevitelben benne rejlett egy igen jó előadás lehetősége – ismét a lehetőségeknél tartunk -, de a rendező Pinczés Istvánnak nem sikerült a játékot az artisztikusból a katartikusba emelnie.
A következő prózai bemutatóval, a szovjet Galin A lelátó című szomorújátékával a glasznoszty folyamatába illeszkedett a színház. Ez a tipikusan orosz, csehovi reminiszcenciákat ébresztő, az egyéni sorsok és a társadalmi környezet konfliktusának fájdalmas rajzát adó darab érzelmekre ható, jó előadásban, kimunkált női alakításokkal került a közönség elé, orosz szakember rendezésében.
Egészen más világba – ismét a Bibliáéba – vitt viszont a Godspell című amerikai musical, amelynek felvállalásával új kifejezési formáknak nyitott ablakot a színház. A hangos rockzene, a lendületes mozgás, a látvány egyfajta totális színpadi jelenlét jegyében szerveződik az „isteni rockjátékban”, amit áthat a fiatalság üdesége, frissessége. A vendég Kerényi Miklós Gábor rendezte előadás becsülettel eleget tett a kihívásnak; rokonszenves fésületlenségével, a spontaneitásnak is teret engedő megoldásaival még az idősebbek számára is élvezetessé tette tartalmait.
Végül: stúdiószínházi produkcióként mutatta be a színház Goethe fiatalkori, Stella című drámáját a vendég Jeney István rendezésében. A valószínűtlen alaptörténet átértelmezett változata a játékosok és a közönség szoros, szinte testi közelségével igyekezett hatását növelni. A jogos szándék némiképp a visszájára fordult: a gondos jelenetezés ellenére nyilvánvalóbbá tette, hogy a társulat fiatal tagjai még nem rendelkeznek elegendő eszközzel a felfokozott intenzitású, pszichikai váltásokra épülő darab megjelenítéséhez.
(A fél szezon fiaskóját, a Villa Negra című musical Hegyi Árpád Jutocsa-féle változatát jobb, ha elfeledjük. Úgyszintén az említésen túl nincs mit hozzáfűznünk a Cigánybáró című operett előadásához sem.)
Felsorolásszerűen tehát ennyi történt 1987 második felében, s ha ehhez még hozzá vesszük az egyéni előadóesteket, az Ady-gimnázium stúdiószínpadának bevonását, akkor megállapíthatjuk: a színház eleget tett a vele szemben hagyományosan megfogalmazott követelményeknek: sokszínű műsortervében szerepelt klasszikus dráma, mai polgári és szocialista színmű, operett és annak modernebb válfaja. Épp csak a magyar dráma hiányzott. Gondnak az látszik, hogy a sokszínűség pusztán technikai értelemben erény; valójában nem sejlenek fel mögötte olyan eszmei-gondolati vektorok, amelyek eredője az itt és most: a ma Magyarországa, a ma Debrecene. Pedig nagy dolgok vannak most készülőben Európának ezen a részén. Mozgásba lendült az ország: hosszú évek, évtizedek szellemi apálya után alapfogalmak várnak új meghatározásra, a létezés új, érvényes kereteit keresi a társadalom. Ebben az önmeghatározási folyamatban az eddiginél élesebb, kitüntetőbb szerep vár a színházra. Polarizálódni fognak az igények: megnő a kereslet a kommersz, a gondtalanul szórakoztató iránt – de ezzel párhuzamosan ismét szava lesz a szónak, a helyzetelemzést segítő, utat kereső megnyilatkozásnak. Csak a langyosnak, a semmitmondónak nem lesz piaca.
Választaniuk kell hát a színházaknak, választania kell Thália debreceni „templomának” is: meg tudja-e fogalmazni a mai Magyarországon érvényes kérdéseket, és képes-e azokra a maga módján megadni a választ. Olyan idők jönnek, amikor a színház önmagában már nem lesz érdekes; csak az igaz és valós színházra lesz igény. Az igaz és igazi színháznak pedig feltétele a gondolkodás szuverenitása, a közérzület adekvát kifejezése. Ez állandó készenlétet, lelki, szellemi és fizikai kondicionáltságot kíván. Tétre megy a játék. Ha ehhez a Csokonai Színház jelenlegi vezetőinek és társulatának van ereje, lesz színháza Debrecennek. Debreceni színháza. Ha nincs, ha a nagyüzemi termelési mód felfalja az akaratot, és futószalagon gyártott, előre csomagolt áruvá degradálja a gondolatot, akkor nem lesz színháza.
Fogalmazzunk pontosan. A Csokonai Színház akkor is debreceni marad. Csak színház nem lesz.
(Alföld, 1988/3)