Színikritika vidéken
„Sajnálattal, felháborodással kell regisztrálni azt a tényt, hogy itt Debrecenben is akadt olyan ember, kit beteges ambíciója arra bírt, hogy a kritika sérthetetlen jogait semmibe sem véve a legközönségesebb módon sértett meg egy munkás újságírót, aki csak kötelességét teljesítette, mert csak igazságot írt... Nem szabad többé ezt a beteg ambíciót növekedni hagyni. Álljon mindig őrt a sajtó igazságos kritikája, amelyet befolyásolni nem lehet, de – és ezt jegyezze meg jól mindenki, akit illet – terrorizálni sem!”
Az írás, amelyből az idézet származik, a Debreceni Hírlap 1899. február 1-jei számában jelent meg. Címe: A kritika jogai. Szerzője: Ady Endre.
Játszom a gondolattal. Vajon a leendő vezérlő poéta, a szárnyait máris ily vehemensen próbálgató színikritikus, aki rövid élete során Debrecen, Nagyvárad, Párizs és Budapest színházi életének eseményeiről kötetnyi írásban tudósított, érdemesnek tartotta volna-e részt venni egy olyan országos tanácskozáson, amelyet a színházművészeti szövetség a vidéki színikritika helyzetét megvitatandó szervez? Szuverén gondolkodását ismerve aligha tűnik valószínűnek, hogy vette volna hozzá a fáradságot. Szirti sasként nemigen tömörült semmiféle szervezetbe, nem volt szüksége a céhtársak szövetségére: a saját fejét használta. Lehet persze, hogy ma már ez neki sem lenne elegendő. Mint ahogy az is nehezen elképzelhető, hogy az olyan stílusban fogant ítéletek napvilágot láthatnának, amilyenekkel ő annak idején borzolgatta a színésztársadalom kedélyét.
Nagyot változott azóta a világ, csöppet sem lehet tehát csodálkozni azon, hogy a Magyar Színházművészeti Szövetség színikritikusi tagozata által meghirdetett eszmecserére végül is többen jöttek el a Fészek Klubba, mint ahányan távol maradtak. S jóllehet maga a tanácskozás valamiféle panaszfal előtti jelenetre emlékeztetett – a szakma budapesti vezetői mély figyelemmel hallgatták a vidéki kollégák sirámait –, a megjelentek mégis érezhették a gesztust, amivel a színháziak szoros szervezete, története során először ilyen formában, elismerni kívánta a nem fővárosi színikritika jelentőségét; s legalább egy találkozás erejéig kifejezésre juttatta azt, hogy miképpen a színházak, úgy a kritika esetében is elavultnak véli a „vidéki” jelző minősítő értelmű használatát.
Érthetően fátyolosra hangolta az e fölött érzett meghatottság a felszólalók orgánumát, hanem azért megjegyzéseikből ennek ellenére is kiderült, hogy ha az írások színvonalában nem vagy alig, helyzet dolgában mégiscsak akad, különbség a fővárosi és a vidéki színikritika között. Legelsőül is az, hogy a vidéki kritikusok nem kizárólag e mesterség űzésével pergetik napjaikat, hanem (többnyire) kulturális újságírók lévén, sokirányú igénybevételeik egyikeként vállalkoznak erre a feladatra. Ez a tény aztán sok mindent meghatároz. Például azt, hogy ezek az újságírók munkájuk révén egy városhoz kötődnek, kevésbé adatik meg számukra a lehetőség a kitekintésre, a folyamatos tájékozódásra, nem lehetnek részesei a színházi élet eseményeinek; így szükségszerűen magukra vannak utalva, s elszigeteltségük ellen jószerivel csak önképzéssel védekezhetnek. Ez pedig egy olyan művészeti ágban, amelynek kifejezőeszközei, stílusismérvei erősen a korhoz kötődnek, nem éppen előnyös állapot. S arra még nemigen volt példa, hogy külföldi fesztiválra, tanulmányútra állami pénzen vidéki kritikus is eljutott volna; de, hogy közelebbit mondjunk, az is kizártnak látszik, hogy a magyar színházak fesztiváljának két hetére eltávozást kaphatna lapjától.
Még „sajátosabbá” teszi a vidéki kritikus munkakörülményeit az, hogy véleményt állandóan csak egy, mégpedig a helyi színház előadásairól kell formálnia. Különös szimbiózis ez, ami nemcsak a belül- vagy kívülállás, de az objektivitás és a jóindulatú, kötelezőnek tételezett elfogultság dilemmáját is magába foglalja. Valójában ez a szembeállítás – gyakran igaznak tűnő s a szakma által is táplált – álellentétet takar. A helyi lapnak kétségkívül fontos feladta a színház népszerűsítése, törekvéseinek bemutatása, a közönség tájékoztatása, de ez nem a kritika, hanem más, színházi tárgyú írások dolga.
A kritikával szemben egyetlen követelmény támasztható: hogy tisztán értékszempontok alapján minősítse a bemutatókat.
Csakhogy, mint a példákból is kiderült, vannak színházak, amelyek valós vagy szándékos vakságból, összetévesztik a kritikát a helyi lap össztevékenységével, s feltétlen lojalitást, a színház „felvállalását” igénylik tőle. Ennek elmaradásakor aztán az irányító és felettes szervek befolyásával, illetve az esetenként nagyvonalúan ítélkező fővárosi recenziók lobogtatásával igyekeznek vélekedését, alapállását megváltoztatni. Alig akad vidéki kritikus, akit ilyen hatások ne értek volna, noha az ütközés jellege, mértéke, eredménye minden esetben a színház teljesítményének színvonalával és a magasabb felelősök hozzáértésével, felkészültségével van szoros összefüggésben. Egyesek zavartalan nyugalomban, mások viszont állandó hadiállapot közepette, olykor kicsinyes taktikai szempontoknak kiszolgáltatva vethetik papírra mennybe menesztő vagy pokolra juttató bírálataikat. És még olyan is előfordul, hogy az igazgatóvá avanzsáló kritikus ugyanúgy „elbeszélgetésre” kéreti utódjait, mint ahogy azt vele tette az, akinek a székét most ő foglalta el.
A tévedés és a szubjektivitás jogát fenntartva azért is méltatlannak tűnnek ezek a helyzetek, mert a kritika elvben nem lehet más, mint lojális a színházzal, e művészeti ággal szemben, hiszen kölcsönösen feltételezik egymást, s a kritikusnak is az az érdeke – végtére ő is ember -, hogy jó előadások szülessenek. Éppen ezért lojalitását azzal fejezheti ki legteljesebben, ha az igazságot írja meg. Egyedül szuverenitásának megőrzésével szolgálhatja a színművészet, a színház és a közönség közös érdekeit: a minőség igényét. Ha ez csorbát szenved, ha értékeléseit a status quo fenntartását biztosító napi színházi és hatalmi kívánalmaknak rendeli vagy rendelik alá, elveszti etikai alapját az ítéletalkotáshoz. S akkor a neve után is értelmét veszti a fogalom, hogy: kritikus.
S hogy miben ölthet testet ez a szolgálat? Mindenekelőtt figyelembe kell vennie, hogy írásai megyei napilapban jelennek meg, s eltérő műveltségű és rétegződésű olvasóközönség számára közvetítik a kultúra e szeletét. A kritikának ezért ismertetőnek, eligazítónak kell lennie, bevezetve az olvasót az előadás rejtelmeibe, de ugyanakkor – óvakodva a tudományosság látszatától – feltárva annak értékeit és hibáit. Alapvető a világos, közérthető fogalmazás, az egyértelmű állásfoglalás, az orientálás. Szinte lehetetlenre kell vállalkoznia: áthidalni a szakadékot az ún. magas- és tömegkultúra, a szakmai-elméleti megközelítés és a populáris fogalmazás követelménye között. A kritikus felvértezettségén, egyéniségén és nem utolsósorban következetességén múlik, hogy e sok követelménynek miképpen tud eleget tenni. Támaszt adhat neki az a tudat, hogy írásai eljutnak az olvasókhoz, hatást fejtenek ki, foglalkoztatják a helyi közvéleményt – hiszen sokszor ez az egyedüli „hivatalos” állásfoglalás, amivel szembesülhetnek –, s jó esetben az általa remélt irányban segítik a tájékozódást és a véleményformálást.
Természetesen minden valamirevaló kritikus tisztában van azzal, hogy az ő vélekedése csupán egy a lehetséges megközelítések közül: hiszen az igazsághoz sokféle úton lehet eljutni. S ha ezt sikerül felismertetnie olvasójával, akkor az rájöhet arra, hogy – talán éppen a kritika segítségével – ő is megtalálhatja hozzá a maga kapuját. Akkor a kritika elérte a legtöbbet, amit elérhet. S akkor nincs szüksége arra, amit Ady írt: „A kritika olyan jog, mely védelmében hatalmas tábort egyesít, s melyet meg fogunk, meg kell védelmezni!”
(Alföld, 1983/5)