A színház a világ legszebb érdekkapcsolata (Székely Gábor, Zsámbéki Gábor)
Az utóbbi években többször lángoltak fel viták a magyar színházi élet körül. A sokszor igen heves véleménycserék középpontjában többek között a korszerűség és a hagyomány, a rendező-, író-, színészcentrikus színház, a profi és az amatőr színjátszás, a mai magyar dráma ügye, a színház és a közönség viszonya, a bérletezési rendszer kérdése állt. Megoldást a polémiák természetszerűleg nem hozhattak, de a különböző vélemények szembesítése sok olyan problémát hozott a felszínre, melyeknek tisztázása kétségtelenül segítheti a korszerű magyar színjátszás kibontakozását. A nézeteltérések mindenesetre jelezték, hogy darázsfészekbe nyúl, aki ma ezekben a kérdésekben hangját akarja hallatni.
A viták egyik sarkpontjaként a főváros-vidék ellentéte szerepelt. Már csak azért is, mert akik szívükön viselik a magyar színházak sorsát, örömmel tapasztalhatták, hogy hátrányosabb helyzetük ellenére az elmúlt néhány évben egyes vidéki társulatok folyamatosan olyan teljesítményekkel rukkolnak elő, amelyek országos visszhangot váltanak ki. A kecskeméti, a kaposvári s újabban a szolnoki együttesek produkciói a megyehatárokon kívül is vonzzák az érdeklődőket. A fél év alatt általam látott előadások: az Erdő Osztrovszkijtól, az Ivanov Csehovtól (Kaposvár), a VII. Gergely Németh Lászlótól (Kecskemét), Az öreg hölgy látogatása Dürrenmatt-tól (Szolnok) megerősítik azt az érzést, hogy a megkülönböztetett figyelem nem alaptalan. Határozott koncepció, átgondolt műhelymunka, magas hőfokú színészi alakítások jellemezték ezeket az előadásokat, s egyértelműen arról árulkodtak, hogy az említett színházakban valami olyan átlagon felüli történik, amire Hajdú-Biharból is figyelni kell.
Legutóbb, a kaposváriak szolnoki vendégjátéka után ritka alkalom adódott: egyszerre beszélgetni a két színházigazgató rendezővel. Életkoruk azonos, harmincnégy évesek mindketten, meglepő fiatalon bízták rájuk a társulatok vezetését. Székely Gábor, a szolnoki direktor farmerben és piros-kék kockás ingben; Zsámbéki Gábor, a kaposváriak igazgatója hanyagul vállára vetett pulóverben fogadott. Gyakorlott nyilatkozók, hiszen mióta szárnyra kapta őket a hírnév, sűrűn ostromolja őket a sajtó.
- A vendégjátékok köztudottan igen költségesek; mi indokolja mégis, hogy időnként más színházakban is bemutatkoznak?
Zsámbéki: – Valóban költségesek, s emellett nagy megterhelést, jelen esetben pedig három nap kiesést jelentenek. Mégis érdemes csinálni, mert így talán enyhíteni tudunk a vidéki színjátszás dilemmáján, azon, hogy nagy energiákkal létrehívunk egy előadást, de a helyi lehetőségek miatt csak harmincszor adhatjuk elő.
Székely: – Hozzá kell tenni, hogy a mi kapcsolatunk nem formális, a két színház törekvései megegyeznek. Kölcsönösen figyeljük egymás munkáját, s bár nyilvánvalóan vannak vitáink, ez azt jelenti, hogy kérdésfeltevések is vannak, amelyekre az azonosságot megtalálva együtt keressük a választ.
Zsámbéki: – Gábor például eljött az Ivanov próbáira, én pedig Az öreg hölgy látogatásának előkészületeit tekintettem meg. Ehhez a vendégjátékhoz egyébként nem kaptunk külső támogatást, mert ez a két színház ügye.
– Melyek az azonosságok, amik a két színházat összefűzik?
Székely: – Kölcsönösen a hagyományostól eltérő színházi modell kialakítására törekszünk. Ennek előzménye a körülbelül tíz évvel ezelőtt életbe lépett új szerződtetési rendszer, amely a korábbi kötöttségeket felszabadítva lehetővé tette az áramlást, s azok, akik egymásban eszmei rokonságot kerestek, megtalálhatták egymást. Ez vidéken érvényesült, Pesten kevésbé.
Zsámbéki: – Ezért a másfajta modell keresésének lehetősége is vidéken teremtődött meg. A vidéki színész körülményei kedvezőtlenebbek fővárosi kollégájáéinál, kevesebb a rádió-, film- és tévémeghívás – éppen emiatt energiájuk nagyobb részét tudják színházuk javára fordítani. Az összezártság feszítettebb, kollektívebb munkát eredményezhet, ha azt megfelelő elképzelésekkel szakmai irányba tudjuk terelni.
- A kaposvári és a szolnoki színház sikereinek egyik zálogaként általában az összetartást, a csoportos műhelymunkát említik.
Székely: – Az egymásra találás megsokszorozta az ambíciókat. A színházak keresik az új formákat, de csak azok érhetnek el eredményeket, amelyekben hasonlóan gondolkodó emberek közösen törekszenek valaminek a létrehozására. Színészt, rendezőt, igazgatót a világ legszebb érdekkapcsolata fűzi össze. Egymásra vagyunk utalva saját értékeink keresésében is. Mi erre törekszünk, ezt szeretnénk megvalósítani.
Zsámbéki: – Ezt igazolja, hogy az első sikerek után színészeinket elárasztották pesti meghívásokkal, de a legtöbben maradtak. S ez csak növeli az elképzeléseinkbe vetett hitet. Emellett a színészeknek is jólesik a tudat, hogy máshol is szükség lenne rájuk. Helytállásuk azért is becsülendő, mert több munkával kevesebbet keresnek.
- Mi az a koncepció, aminek jegyében a színészeket, rendezőket és a műsortervet szervezik?
Zsámbéki: – Mi az általunk aktuálisnak tartott kérdések köré keressük a darabokat. Az Ivanovban például egy bizonyos réteg fáradtságát, rossz közérzetét fogalmaztuk meg, nem teljesen felmentően. Azt is szem előtt tartjuk, hogy a színészek megfelelő játéklehetőséget kapjanak.
Székely: – Én ezt azzal egészíteném ki, hogy olyan magatartásformák megmutatására törekszünk, amelyekkel együtt élünk, de nem értünk egyet. Mi általában a rendezőink által fontosnak tartott darabokat választjuk, ami nem jelenti az ő kiszolgálásukat, mert a koncepció egészébe illeszkedik.
- Mennyi a társulatok létszáma, hogyan tudják velük az elképzeléseket megvalósítani?
Zsámbéki: – A segédekkel együtt 60 színpadra lépő személy dolgozik nálunk.
Székely: – Mi kevesebben vagyunk, a létszám 45–50 között váltakozik.
Zsámbéki: – Tudatosan igyekszünk leszorítani a bemutatók számát, most egy évben hét új darabbal jelentkezünk. Azért tesszük ezt, hogy a kevesebb bemutatóra maximális intenzitással és pontossággal tudjunk felkészülni. Szeretnénk hosszabb ideig játszani a darabokat, s ennek feltétele az előadás minősége.
Székely: – Mi az en suite rendszerről át akarunk térni a repertoár színházra. Egyébként nálunk is hét bemutató van egy évben.
- Játszanak-e operettet?
Székely: – Mi szándékosan lemondunk róla.
Zsámbéki: – Az operett ma a színházban a legkitapinthatóbban jelentkező igény, amit nem lehet megkerülni. Ezért mi műsorra tűzünk operetteket, de oly módon, hogy az előadások egy időben foglalkoznak magával a kérdéssel, persziflázsszerűen.
– Zsámbéki Gábor igazgató rendező, Székely Gábor igazgató főrendező. Szerencsésnek tartják-e ezt a formát?
Zsámbéki: – Ha külön van művészeti és úgynevezett menedzservezető, szervezetileg szükségszerűen konfliktusba kerülnek. Én az együttes elvet tartom jobbnak, annak ellenére, hogy mint rendező jól, mint igazgató rosszul érzem magam.
Székely: – Én is ezt tartom hatékonyabbnak. Bár nehezebb feladat nem egy-egy előadásban, hanem egész színházban gondolkodni, mégis ez teszi inkább lehetővé az összehangoltabb művészi munkát.
- Vidéken, közepes nagyságú városokban dolgoznak. Mennyire van lehetőségük céljaik elérésére?
Zsámbéki: – Mindkét város vezetői a legteljesebb mértékig támogatják elképzeléseinket, lehetővé teszik az önálló, független munkát.
Megszólal a második előadás kezdetét jelző csengő, beszélgetésünket be kell fejezni. Sok mindenre nem futotta az időből, amiről pedig szót kellett volna ejteni. Hogy teljesebb legyen a kép, e helyütt álljon itt a két színház idei műsorterve. Szolnok: Brecht: Puntilla úr és szolgálja, Matti; Gorkij: A nap gyermekei; Dürrenmatt: Az öreg hölgy látogatása; Füst Milán: Boldogtalanok; Goldoni: A bugrisok; Shakespeare: Coriolanus; az évad utolsó előadása egy operett vagy a Kabaré című musical lesz. Kaposvár: Csehov: Ivanov; Mágnás Miska (operett); Ödön von Horváth: Mesél a bécsi erdő; Moliére: Képzelt beteg; Ivan Kusan: Galóca (komédia); Móricz: Rokonok (új adaptáció); végül: Sybill (operett). Mellettük gyermekdarabokat is bemutatnak. Kaposvárott stúdió is működik, amit Szolnokon a közeljövőben terveznek beindítani.
(Hajdú-bihari Napló, 1978)