Bábügy
Egy ideje mind gyakrabban teszik fel kisgyermekes debreceni szülők a kérdést: milyen elfoglaltságot biztosítsanak csemetéiknek a hét végén, hová vigyék őket szórakozni, miféle kulturális műsorral elégítsék ki mese- és látványigényeiket?
Az életkori sajátosságokból adódóan a 3-10 éves gyerekek talán legkedveltebb, leg- izgatóbb örömszerzési forrása a bábszínház, bábelőadás. Sokszor azonban hiábavaló a töprengés: Debrecen, ez a kétszázezres nagyváros elfeledkezni látszik e korosztály kulturális igényeiről; alig-alig kínál érdemben számba jöhető, színvonalas bábelőadásokat vagy szerkesztett műsorokat a gyerekeknek. Nem csoda, ha a szülői töprengésekből elégedetlen fejcsóválások, majd ingerült kérdések lesznek, amelyek meg nem nevezett címzettjei a város művelődési életének irányítói: vajon mi az oka az áldatlan helyzetnek, s mit tesznek az illetékesek a hiány megszüntetéséért?
Gyermekcipőben
Nem könnyű egyértelmű választ adni ezekre a kérdésekre. Még akkor sem, ha ezt a választ – önkényesen, de kényszerűségből – a bábelőadások ügyére szűkítjük. Tudjuk, hogy a bábelőadás csupán egyik formája a gyermekekhez szóló műsoroknak, de arról is van tudomásunk, hogy egyes országokban a bábozás önálló művészeti ág a kulturális élet szerkezetében. Magyarországot csak jóindulattal sorolhatnánk eme országok közé. Természetes hát, hogy akkor, amikor Debrecenben a rendszeres bábműsorok hiányának okait kutatjuk, a bábozás tekintélyének növelése, nagykorúvá avatása mellett is szólni kívánunk; mert úgy véljük, a változás esélye ettől elválaszthatatlan; pontosabban ennek függvénye.
Mindjárt azt is tisztáznunk kell azonban, hogy a bábozás mint tevékenység nem merül ki az amatőr és hivatásos csoportok működésével. Az óvodától az iskoláig éppen mostanság növekszik meg szerepe a nevelésben, a gyermek személyiségének formálásában, a szakköri életben, s ennek hatása évek múltán bizonnyal érződik majd. A ma gyermekeinek tehát vannak ismeretei, sőt élményei a bábozásról; de azért azt is látni kell, hogy ezek az élmények – pedagógiailag bármennyire fontosak is – nem pótolhatják a művészi színvonalú bábelőadások érzelmi-gondolati sugárzását.
S hogy ebben milyen formában részesülhetnek a gyerekek? Fogyatékos lehetőségeikkel együtt is sokat tehetnek ezért az amatőr mozgalom iskolákban, művelődési házakban szerveződött, műhelyjelleggel működő csoportjai. E csoportok eredményessége döntő mértékben a vezetők szakképzettségén, rátermettségén múlik. Ha belepillantunk a statisztikába, láthatjuk, hogy Hajdú-Bihar megyében jelenleg 61 bábvezetőt tartanak nyilván (ebből 20 debreceni), csoportja azonban mindössze 28-nak van (10 Debrecenben). S ha azt is tudjuk, hogy a vezetők közül 1982 nyaráig csak 8 rendelkezett C és B kategóriás minősítéssel (28-an ekkor szereztek alapfokú képesítést), elképzelhetjük, hogy milyen hatásfokkal dolgoztak ezek a csoportok.
Mégis ezt a mozgalmat – ha szabad annak nevezni – kell a várt felemelkedés alapjának tekintenünk, mert az érdeklődő, elhivatott amatőrökből kerülhetnek ki a művészetté magasodó bábozás leendő papjai és szolgálói.
Amatőr és (vagy) hivatásos
Hivatásos együttes két helyen, Budapesten és Pécsett működik az országban – egyelőre tehát ezek léte a kivétel, s hiányuk az általános. Ezt a hiányt köztes megoldásként a nagyobb művelődési intézmények, esetleg üzemek által patronált, előadások létrehozására hivatott, amatőrökből verbuválódott, de többnyire profik vezette csoportok próbálják pótolni. Már amennyire ez lehetséges.
Debrecenben két ilyen, jelentősebb múltú társulást ismerünk, A Vojtina együttest a Debreceni Postaigazgatóság, a Ludas Matyi bábszínházat pedig a megyei KISZ-bizottság támogatja. Bár személyi és anyagi nehézségekkel küszködött a csoport, tavaly 200 előadást tartott, ami amatőröktől nagyon nagy szám. Viszont jelzi az igényeket. Az együttes nagy veszteségeket szenvedett akkor, amikor vezetője és néhány tagja az alakuló pécsi bábszínház státusaira cserélte a nem létező debrecenieket. Ez a hiány mai napig érezteti hatását.
A másik csoport a megye leginkább pártfogolt, legjobb körülmények között dolgozó együttese: a Kölcsey Művelődési Központ Ludas Matyi bábszínháza. Felnőtt és két ifjúsági csoportjának élére kifejezetten bábmódszertani előadóként telepített ide más megyéből vezetőt a művelődési központ. Nem sokkal később, 1978-ban pedig átadták az új épületet, amelyben külön bábszínház épült, vélhetően minden igényt kielégítve.
Azóta azonban eltelt néhány év, s a bábszínházról kiderült, hogy kis mérete miatt alkalmatlan rentábilis előadások tartására; a Ludas Matyi Színpad pedig jószerivel csak nevében folytatta a hagyományokat, igazából nem sikerült bizonyítania életképességét. Produkcióinak színvonala rendre alatta maradt a kívánalmaknak, olyannyira, hogy a nézőtéren ülők sokszor felháborodásuknak adtak hangot. S nemcsak a felnőttek. Legutóbbi (Csipike, a gonosz törpe című) műsorukat le is kellett venni a programból. 1982-ben 6 bábegyüttes 20 alkalommal szerepelt a bábszínházban; ebből 9 fűződik a Ludas Matyi nevéhez.
A megoldás
Hát itt tartunk most. 1983 januárjában. Valószínűleg kedvezőbb lenne a kép, ha adataink volnának a városban tartott valamennyi bábelőadásról is – de ezeket az adatokat lehetetlen beszerezni.
Mi jóban reménykedhetünk az újesztendőben? Talán abban, hogy az illetékesek tisztában vannak a helyzet árnyoldalaival, s ki-ki a maga módján keresi a megoldás módjait. A városi tanács művelődési osztályán az óvodai-iskolai bábozás jelentőségét hangsúlyozzák, s szeretnék nemcsak a báb-, hanem mindenféle gyermekelőadások arányát növelni. Készek áldozni szerkesztett gyermek- műsorok létrehozására, a város művészi erőinek fokozottabb bevonására. A lakótelepeken élők nagy számát figyelembe véve bázisul az Újkerti Művelődési Központot választották ki azzal a megjegyzéssel, hogy a jelentkező igényeket nem képes néhány művelődési intézmény kielégíteni: ehhez szükség van az iskolák közművelődési tevékenységének bővítésére is.
Felismerték a változtatás kényszerét a Kölcsey Művelődési Központ vezetői is – s ezzel együtt azt, hogy ennek feltétele korábbi döntéseik felülvizsgálata és újabb döntések meghozatala. Tisztán látják azt is, hogy az igények tovább amatőr módon nem elégíthetők ki: az öntevékeny együttesek hosszabb távon nem képesek a rendszeres előadásokra, a kívánt művészi színvonal állandósítására. Arról a jelenlegi gazdasági körülmények között illúzió ábrándozni, hogy a pécsihez hasonlóan a debreceni Csokonai Színház tagozataként önálló bábszínház jöjjön létre. Továbbra is kell támaszkodni a jó amatőr együttesekre, de megoldást csakis a profi alapokon szervezett társulat hozhat. Hivatásos vezetőkkel, fél-státusokkal kell biztosítani a megfelelő személyi összetételű együttes létrehozását, a fejlődés lehetőségét.
A bábozás rendkívül összetett művészeti ág: művelése dramaturgiai, szcenikai, képzőművészeti, zenei, színészi, gyermeklélektani ismereteket egyaránt kíván. Nagyon kevesen vannak azok, akik mindeme kívánalmaknak megfelelnek; ezért a legfőbb gond a szakemberek hiánya. De meg kell őket keresni, Debrecenbe kell őket hozni és megadni nekik az önálló alkotás lehetőségeit: ezt kívánja a városban élő 35 ezer 14 éven aluli érdeke. Hisszük, hogy ez nem elsősorban anyagi kérdés.
S mit tehetünk ehhez mi magunk hozzá? Talán egy ígéretet: két év múlva, 1985 januárjában visszatérünk a témára, s újból megnézzük, történt-e ezalatt valami a debreceni bábügyben.
(Hajdú-bihari Napló, 1983)