A dzsessz a leglényegesebb kortárs zene (Albert Mangelsdorff)
Sokak szerint a világ legjobb pozanosa; mindenesetre két évtizede ő az egyetlen európai dzsesszmuzsikus, aki az amerikai szavazólistákon is előkelő helyezéseket ért el. Mint szervező, zenekarvezető és szólista kiemelkedő szerepet játszik az európai és nyugatnémet dzsesszéletben; hazájában őt választották meg a Német Dzsesszszövetség elnökévé.
(Forrás: Internet)
Az avantgárd dzsessz egyik újítója, elmélyült, kreatív művész. Albert Mangelsdorff a debreceni dzsessznapok programjában szeptember 14-én éjszaka ad hangversenyt. Először 1977-ben járt Debrecenben, a beszélgetés, amelyből most részleteket közlünk, akkor készült.
- Ön német, az a zene viszont, amit játszik, amerikai eredetű. Nincs e között ellentmondás?
- Eredete ellenére a dzsessz ma már egyetemes művészet, amit lehetetlen csak az Egyesült Államokhoz kötni, mert napjainkban a világ minden táján vannak kitűnő muzsikusok, egyéni alkotóművészek.
- Hogyan került kapcsolatba ezzel a műfajjal?
- Nagyapám, nagybátyáim muzsikusok voltak, tőlük kaptam magánúton zeneórákat. Amikor 1942-43 körül, 13 éves koromban először hallottam dzsesszt, nagyon megfogott: rájöttem, hogy ez az, amit én is csinálni akarok. Ez idő tájt persze nehezen lehetett dzsesszt hallgatni Németországban, hiszen tetőpontjára ért a háború.
- Akadtak mégis olyanok, akik abban a helyzetben dzsesszel foglalkoztak?
- Kevesen. Számukra a dzsessz nemcsak a szvinget, a lüktetést jelentette, hanem a szabadságot is. A szabadság jelképe volt a dzsessz.
- Hogyan viszonyult a műfajhoz a politikai hatalom?
- Gyanús volt mindenki, aki valamiképpen ehhez a zenéhez kapcsolódott. Bátvám például egyszer eltűnt négy hétre. Amikor előkerült, elmondta, hogy a Gestapo börtönbe zárta azért, mert dzsesszzenész, dzsesszrajongó volt.
- És mi történt a háború után?
- Megváltozott a helyzetem, mert az amerikai hadsereggel sok dzsesszmuzsikus érkezett Németországba. Amerikai - mégpedig fekete - klubokban kezdtünk mi is játszani először. Ekkoriban a bebop stílus volt népszerű. 1954 után aztán már csak alkalomszerűen játszottunk ezekben az amerikai klubokban, megpróbáltunk a német társadalomban is kivívni helyet a magunk számára.
- Előbb hegedülni, majd gitározni tanult, végül mégis a pozant választotta.
- Mindig tetszett ez a hangszer. Meg aztán, akkor kevés pozanos volt szerte a világban. Zenei szempontból nagy hatással volt rám, amikor 1958-ban egy európai zenészekből álló big band tagjaként először jártam Amerikában, a newporti fesztiválon. Ez az út teljesen megváltoztatta a zenéről alkotott felfogásomat: rájöttem, mennyire fontos az eredetiség, az intenzív játék.
- Arról is nevezetes, hogy egyszerre több hangot képes kicsalni hangszeréből. Hogyan éri ezt el?
- Elég különösen. Amellett, hogy fúvóm a levegőt, énekelek is, s a hangok és felhangok összhatása olyan, mintha akkordok szólnának. Minden elérhető, ha az ember képes arra, hogy szabadon gazdálkodjon a hangokkal. Az én szólójátékom egyébként dzsesszes, nem annyira avantgárd, mint amit zenekarban játszom.
- Gyakran muzsikál együtt, az új dzsessz olyan német képviselőivel, mint Gunter Hampel, Alexander von Schlippenbach és Peter Brötzmann. Ugyanakkor hagyományosabb, melodikusabb dzsesszt is játszik. Hogyan tudja a kettőt összeegyeztetni?
- Saját zeném teljes mértékben a szólójátékban érvényesül, illetve kisegyütteseimmel. Emellett élvezek játszani a Globe Unity Orchestrával, free (szabad) muzsikusokkal, de például az United Jazz and Rock Ensemble-lel is, amit fúziós zenekarnak nevezhetünk. Úgy gondolom, egy zenész számára fontos, hogy különböző környezetben forogjon, s én ezt nem azért teszem, mert fontosnak vélem, hanem mert élvezem, szeretem. Véleményem szerint a teljesen rögtönzésre épülő zene eszménye utópia: szeretnék így játszani, csináltam is sokszor, de ugyanakkor időnként eszembe jutnak kedves témák, dallamok, ötletek, amiket - ha már megvannak -, leírok s használom anélkül, hogy ezt szentségtörésnek érezném.
- Az NSZK-ban a hatvanas évek elején jelentkezett az új, a hagyományostól ritmikailag, harmóniai és szerkezeti koncepciójában is élesen eltérő dzsessz, amelynek első követői Manfred Schoof és Alex Schlippenbach voltak. Ön hogyan kapcsolódott be ebbe a folyamatba?
- Nekem már ekkor saját együttesem volt, határozott elképzelésekkel. Zenekaraimban a játék mindig nagyon nyitott volt, mindenki addig szólózott ameddig akart - de ez más volt, mint amit Schoof és Schlippenbach csináltak. Ők más forrásból táplálkoztak, kortárs szerzőknél tanultak komponálást. Úgy gondolom, hogy az avantgárd európai zenészek többsége - gyakran játszom velük - dzsesszmuzsikus. A dzsesszzenészek intenzitásával játsszák zenéjüket, ami dzsessz, még ha találni is benne az 1-2-3-4 ütemet. Emberi kapcsolatok nyilvánulnak meg ebben a zenében, nagyon magas szinten.
- Az utóbbi években világszerte sokrétű kapcsolat szövődött az avantgárd kompozíciós zene és az avantgárd rögtönzött zene között; gondolok itt például Penderecky és Don Cherry együttműködésére. Ön vett már részt ilyen kísérletekben?
- Sok olyan munka részese voltam már, amikor kortárs zeneszerzők írtak zenét dzsesszmuzsikusok számára, vagy klasszikus zenekar és dzsesszmuzsikusok számára, de mindig az volt az érzésem, hogy felhasználtak bennünket, hogy olyasvalakinek zenéltünk, akit végső soron nem érdekel a dzsessz. A mi feladatunk tudniillik az volt, hogy improvizáljunk, s kitöltsünk egy csomó időt. Mi meg is tettük, rögtönöztük a kompozíció 50-80 százalékát, de az erkölcsi és anyagi hasznát a szerző látta az egésznek. Pedig mi is ugyanúgy komponáltunk a számára, hiszen amikor rögtönöztünk, komponáltunk. Ugyanakkor saját szerzeményeinkre azt a bélyeget sütik, hogy „szórakoztató zene” vagy „.tánczene”. Úgyhogy én felhagytam az efféle együttműködéssel. Úgy vélem, a dzsessz a legérvényesebb kortárs zene, s nem szabad bolonddá tenni magunkat azzal, hogy például az ún. kortárs kompozíciós zene kliséit használjuk, ami még a free zenében is megtörténik. Akkor már inkább a kortárs komolyzene, mert még van benne érzelem, lendület, néhány eleme hasonló a dzsesszhez, a forrásai - a ritmus és a blues – ugyanazok, és így tovább.
- Nem sok jelét látni annak, hogy a társművészetek tudomást vennének a dzsesszről, vagy ha igen, nem sorolják a „komoly" műfajok közé. Mennyiben befolyásolja ez a dzsesszmuzsikusokat?
- Néha meglepődöm olyan emberek zenei ízlésén, akiket én nagy művészként, íróként vagy festőként csodálok. Amióta csak zenélek, tapasztalom, milyen szegényes zenei ízlése van a többi művészeti ág képviselőinek. De mit tehetek? Én a magam zenéjét játszom, s elsősorban a közönség ítéli meg, hogy milyen eredménnyel.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)