A jazz a zenekultúra szerves része (Gonda János)
Gonda János zeneszerző, zenész, tanár, kritikus, jazztörténész, a Magyar Zeneművészek Szövetsége jazz szakosztályának elnöke, egyben a Nemzetközi Jazz Federáció alelnöke. 1966-ban írott Jazz – elmélet, gyakorlat című könyvének második, átdolgozott kiadása megjelenés előtt áll.
- Az átlagember Magyarországról nehezen tudja figyelemmel kísérni a világ zenei életének eseményeit. Ön funkcióiból eredően is széles kitekintéssel rendelkezik. Véleménye szerint hogyan illeszkedik a jazz a jelenkori zenekultúra egészébe?
– Valamilyen módon minden zene szerves része a kor zenekultúrájának. Így a jazz is, sajátos módon: annyiban szervesebben tükrözi a mai művészet különböző arculatait, hogy rendkívül erősen up to date, korszerű. Egy elektronikus zeneszerző például jobban elrugaszkodhat a valóságtól, mint egy jazzmuzsikus, akinek azáltal, hogy maga teremti a zenei anyagot, amit játék közben a közönség azonnal kontrollál is, kevesebb módja van az efféle intellektuális kalandokra. A jazz integráns része a zenekultúrának; teljesen önálló, de ugyanakkor ezer szállal kapcsolódik a komolyzene legkülönfélébb irányzataihoz, és a könnyűzenéhez is. Ez azért lehet így, mert nincsenek különálló műfaji skatulyák, hanem zenészek vannak, akiket nap, mint nap sokféle hatás, impresszió ér.
- Ha a legutóbbi évekre gondolunk: milyen áramlatok, irányzatok különböztethetők meg a jazzben?
– Erre többféleképpen lehet válaszolni. Lehet azt mondani, hogy lassan annyi irányzat van, ahány együttes, előadó. Ha arra gondolok, hogy a huszadik század utolsó harmadából milyen egységesnek látjuk, mondjuk, a korai bécsi klasszicizmus vagy a barokk zene nyelvezetét, akkor ehhez képest a jazz hallatlanul differenciált, sokrétű, sok irányzatot mutató előadási gyakorlat. I nagyobb Másfelől, ha madártávlatból1 pillantunk a mai jazzre, akkor legelőször az éppen divatos jazz-rock tűnik a szemünkbe – mellette aztán mindenféle. Ebben a zenében az az izgalmas, hogy a muzsikusok életkorától, a generációtól, a földrajzi környezettől, az országtól, az országok zenei hagyományaitól függően annyiféle irányzat fér meg egyszerre. Olyan is, amelyik az európai népzenei kultúrák és az amerikai jazzformák között próbál szintézist teremteni: olyan is, amelyik a jazz-rockot az indiai zenével ötvözi; vannak zenészek, akik ötvenévesen is ugyanazt a stílust játsszák mint fiatal korukban: tehát az úgynevezett tradicionális jazztől a szving felújításáig minden van, free és távol-kelet felé közelítő irányzat, third- stream és nagyzenekari jazz, main stream és modern jazz zongorázás – azt lehet mondani. hogy az összes irányzat, amit a jazz története során kitermelt, ma egymás mellett él.
- A jazzt gyakran század nemzetközi népzenéjének nevezik. A műfaj valóban nemzetek fölötti, ugyanakkor azonban minden muzsikus mögött ott vannak saját országának zenei-népzenei hagyományai, az a zenei anyanyelv, amelyen nevelkedett. Hogyan egyeztethető ez össze, s vajon eredményezhet-e olyan szintézist, amely a világ bármely pontján egyaránt értékelhető?
– Hadd utaljak Bartók Bélára, aki, mint tudjuk, a Balkánon és Afrikában is kutatott népzenét; eredményei egyetemesen ismertek. A muzsikusok mindig keresik az új forrásokat; olyan ez, mint az élet legtöbb jelensége: rendkívül bonyolult és összetett. Aki mindig más forrásból j táplálkozik, az könnyen talajt veszthet; de éppúgy zsákutcába juthat az, aki mindig csak önálló akar lenni. A legfontosabb a szintézis megalkotása. A jazz eredetét vizsgálva kezdik újra felfedezni Afrika jelentőségét: Amerikáét, amely a kohó és szintetizátor szerepét töltötte be; és Európáét, ahonnan a nyugati zene áramlatai indultak. Az orientáció az afrikai, afro-amerikai és néger forrásvilágról gyakorlatilag a világ egész zenekultúrájára kiterjedt, s egy nagy egészet képez. Ezen belül az érdeklődés az utolsó évtizedben az egzotikus népzenei kultúrák felé fordult, s ma a jazzre – bár a kortárs kompozíciós zene hatása is jelentős – a legnagyobb hatást az indiai, távol-keleti folklór és kultikus világ teszi.
- Lehet-e analógiát találni e folyamat és a képzőművészetekben a századfordulón lezajlott mozgalmak között, amikor a művészek érdeklődésének fókuszába a primitív, törzsi művészetek kerültek?
– Hasonló ahhoz. Ahogy Picassónak volt néger korszaka, ugyanúgy a jazz most olyan periódusát éli, amikor a leginkább avantgárd muzsikusok remek szintézisformákat találnak az ősi kultúrákkal, s kiderül, hogy az avantgárdnak hallatlanul izgalmas, komplementer formái ezek az egészen régi kultikus hagyományok. Feltétlenül jobban illik ez, mintha a bécsi klasszicizmus képviselőivel, Haydnnal és Mozarttal tenné ugyanezt.
- Miért?
– A jazz egész világa egy vonatkozásban alapvetően különbözik a kompozíciós zenétől: létrejötte még mindig eredendően improvizatív és ad hoc jellegű. Talán ez is oka, hogy a naturális zene felé fordul. A zene megszületésének folyamata a népzenében és a jazzban ugyan jelentősen eltér egymástól – a mai jazzmuzsikusok általában képzett zenészek, akik kottáznak, harmonizálnak, hangszerelnek – egészében mégis valami mély közös vonás köti a népzenéhez, ami már azzal is magyarázható, hogy a jazz eredete is népzenei kultúrára vezethető vissza, és ezt a rokonságot a jazz mindmáig tartja.
- Nem játszik-e szerepet ebben az, hogy a modern civilizációs társadalmak felgyorsult, túlhajszolt élettempójától megcsömörlött jazzmuzsikusok egyszerűbb, természetibb megnyilvánulásokat keresve igyekeznek meríteni a „tiszta forrásából?
– Mindenképpen, bár ez nemcsak a jazzmuzsikusok körében figyelhető meg. Hogy a jazz ilyen naturális, a természettel, az anyafölddel szoros kapcsolatban maradt zenei forma, s hogy a kezdeti, szűk körű New Orleans-i zenei praxis ennyire elterjedt és népszerűvé vált a világon, pontosan ezt az igényt fejezi ki.
- Ahol ennyiféle stílus, kifejezési mód fér meg egymás mellett, ott szükségszerűen felvetődik az értékelés kérdése. Esztétikailag hogyan minősíthető ez a sokféleség, milyen szempontok alapján bizonyulnak egyes produkciók értékesnek vagy értéktelennek?
– Az biztos, hogy nem műfaji skatulyák alapján. Egyetlen zenei forma értét sem az határozza meg, hogy melyik irányzathoz sorolható. Minden zene a maga korában kaotikusnak és kiismerhetetlennek tűnő irányzatok összessége. Ma már a legkisebb gondot sem okoz, hogy Beethovent a legnagyobbként értékeljük jelentős és kevésbé jelentős kortársai között. Akkor ez egyáltalán nem volt ennyire egyértelmű, korántsem tartották őt olyan kiugró géniusznak, mint amilyennek ma ismerjük. Ugyanez a helyzet a jazz sokrétűségével. Lehet, húsz év múlva tisztán látjuk, kik voltak a 70-es években az igazán jelentős, kreatív, a zenei világot előrevivő alkotóművészek. Mint ahogy számunkra ma már öt-hat zenész neve fémjelzi a bebopot. 1943-45-ben ezt még nem lehetett látni.
- Tudom, hogy ez ingoványos talaj, mégis tovább faggatom. Lehet-e azokat az általános esztétikai kategóriákat, amelyekkel mondjuk a komolyzene „fölött” ítélkezünk, minden tekintetben érvényesíteni a jazzre? Azért kérdem ezt, mert a jazzben, éppen jelenvalósága, improvizatív volta miatt, egész sor esztétikán kívüli szempont szerepet játszik, mind születését, mind befogadását tekintve.
– Mindenfajta művészi produktumot meg lehet közelíteni kizárólag esztétikai, konkrét szakmai oldalról. A zeneesztétikának a különböző stílusokra és korszakokra kialakult egyfajta terminológiája, szempontok és princípiumok tárháza, amelyek valószínűleg nem érvényesíthetők a jazzre, mert hiszen a klasszikus zenéből szűrődtek le. Voltaképpen mindenfajta zenének – a jazznek is – önálló esztétikája kell, hogy legyen.
- Van?
– A jazznek tulajdonképpen nincs.
- És lehet?
– Én hiszek benne. Miként a marxista zeneesztétikával is csak az utóbbi egy-két évtizedben kezdtek a szakemberek alaposabban foglalkozni, egyszer eljuthatunk oda is, hogy megteremtődik az önálló jazzesztétika. Egyébként külföldön – például a grazi zeneakadémia jazzkutató központjában vagy a hamburgi zenetudományi intézetben – időnként megjelentetnek a jazzt esztétikai aspektusból analizáló tanulmányokat. Ma még meglehetősen nehéz áttekinteni ezt a területet, s pontosan elkülöníteni, hogy mi az önálló jazzesztétika.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)