A rókafejű nagyúr (Ben Jonson: Volpone)
Kitűnő választása volt a Csokonai Színháznak, hogy az évad negyedik bemutatójaként Ben Jonson Volpone című komédiáját tűzte műsorra. Abban az időszakban ugyanis, amikor talán a legfontosabb feladat a közönség bizalmának visszaszerzése, nehezen lehetett volna alkalmasabb darabot találni, amely egyszerre érdekes, látványos, tartalmas, úgy gondolkodtat, hogy közben remekül szórakoztat, és nem utolsó sorban nagyszerű szereplehetőségeket kínál a színészeknek.
Mint a keselyűk a konc felett
A Volpone az egyetemes dráma fejlődéstörténetének abba a vonulatába tartozik, amelynek darabjai nem elsősorban gondolatiságuk filozofikus mélységével, hanem viszonylag egyértelmű alapeszméjük bravúros színpadi megjelenítésével vívtak ki maguknak helyet a remekművek sorában. A pénz imádatának, a kapzsiság jellemsorvasztó hatásának, a kíméletlen szabadverseny embertorzító szellemének bírálata Ben Jonson előtt és után is állandó témája a drámairodalomnak. Az angol reneszánsz szerző azonban talán minden írótársánál gyilkosabban ítélte el az aranyat szinte fétisként tisztelő, a gazdagságért minden elvetemültségre képes, elferdült erkölcsi értékrendű polgártársait. Legismertebb műve a Volpone, amelyet erényeivel („többszólamú”, virtuóz cselekmény, igazi komédiázás, határozott mondanivaló) és hibáival (tézismű, típusjellemekkel, egyoldalú emberábrázolással) egyetemben ma is szívesen játszanak a színházak. A reális és irreális határán mozgó mesében Jonson végső, eltorzult alakjában legszélsőségesebb vonásainak megragadásával állítja pellengére a hamisságot és a kéjvágyat, azt a társadalmi helyzetet, amelyben az értelem és a természetes erkölcs helyét alantas ösztönök foglalják el.
Ben Jonson színpadi világában olyannyira negatív erők uralkodnak, hogy a cselekmény során nem is kerül sor igazi konfliktusra, összeütközésre a jó és a rossz között, mert a jó legfeljebb áldozatként van jelen (Colomba); és szinte természetes, hogy az intézményesült bűnnel szemben alul kell maradnia annak, aki ösztönös erkölcsiségével le akarja leplezni a csalárdságot (Leone). Harc itt valójában az egymástól csak ravaszságban és gátlástalanságban különböző élősdiek között folyik, és a kívülálló néző elégtétellel figyelné, hogyan járnak pórul a marakodó aranylesők – ha végül nem a rajtuk csak fondorlatosságban túltevő ingyenélő, hanem egy magasabb erkölcsiséget képviselő ember kerekedne fölébük. Így azonban a darab befejezése nem igazságosztó és feloldó, mint a vígjátékok esetében általában (például Moliére Fösvényében is), hanem nyugtalanító, hiszen ezzel a győztessel nem azonosulhat a néző.
Nagyvonalú rendezés
A Csokonai Színház Illyés Gyula kitűnő magyar átdolgozásában mutatta be a Volponét, és nem kétséges, Gali László rendező arra törekedett, hogy hűséges legyen a szöveghez. Nem írta át, nem tette a végét az elejére, nem csupán kiindulópontként használta fel a művet saját elképzeléseinek megformálásához, hanem rábízta magát Ben Jonson és Illyés Gyula hátborzongatóan „aranyos” történetére, következetesen a megírt darabot állította színre, arra törekedve, hogy a komédia fordulatait hiteles színpadi viszonylatrendszerré fűzze. Szorosan kézben tartja az előadást, mondanivalóját legtöbbször indirekt módon a darab csomópontjainak fölerősítésével közli (nyitó- és zárókép). Elsősorban rendezői érdem, hogy a Volpone-Mosca hatalomváltás félelmetessége olyan plasztikusan jut kifejezésre. Ritkábban alkalmaz közvetlen intéseket, utalásokat (Mosca monológja), és ezzel a darab aktualitását nem erőltetett, külsődleges eszközökkel érzékelteti.
Általában sikerül elkerülnie a vígjátékoknál kísértő veszélyt, hogy a helyzetekben rejlő tisztán komikus jelenetek eltorzulása a mondanivaló egészének rovására menjen. A darab egyik csúcspontja, a bírósági tárgyalás azonban majdnem elcsúszik a bohózat irányába, holott itt kellene kiderülnie, hogy Volpone magatartása nem egyedi, büntetendő kivétel, hanem a társadalom összességére jellemző. Az érdekeknek megfelelően félelmetes manipulációval ugyanis ekkor törvényesítik a csalást. De éppen a bírósági tárgyaláson jelentkező groteszk és abszurd felhangok kapcsán kell megjegyeznünk, hogy ezeket az elemeket talán az egész előadásban hangsúlyosabban lehetett volna alkalmazni, mert a darab is magában hordja ennek lehetőségét, s mert általuk összetettebben, árnyaltabban lenne megragadható a reneszánsz feltörekvésének mai ítéletünk szerinti ellentmondásossága.
Gali László rendkívül átgondolt, tudatos, magas hőfokú előadást teremtett a Volponéból. Legfőbb erénye a gondosság, a legapróbb részletekre is kiterjedő figyelem. Minden körülményt sikerült az előadás egészének szolgálatába állítania: Varga Mátyás díszletei olyan nyitott, illúziókeltő reneszánsz játékteret alkotnak, amelyek tág mozgáslehetőséget biztosítanak a színészeknek; Greguss Ildikó játékos jelmezei beszédesen árulkodnak viselőik természetéről; a kellékek stílszerűek, a fényeffektusok megkomponáltan funkcionálnak.
De, éppen mert figyelmének fókuszába minden belekerült, nem lehet pontosan kideríteni, hogy mi az oka – a kivitelezés következetlensége vagy a színészek eltérő játékfelfogása – az előadásban érezhető stílusbeli egyenetlenségeknek, ami némileg zavarja a mondanivaló tiszta kifejtését. Vannak jelenetek ugyanis, amikor a szereppel azonosuló lélektani realista játékmód dominál (Volpone, Corvino); s vannak helyzetek, amikor a karakírozó, kissé megemelt, távolságtartó játékmódot alkalmazzák a színészek (Voltore). Ezek a különbségek azonban végül is nem befolyásolják alapvetően a közlendő érvényesülését.
Félelmetes karakterek
Szereposztás szempontjából hálás darab a Volpone, hiszen több egyenrangú, jellegzetes karaktert vonultat fel; ugyanakkor az is nyilvánvaló, hogy az előadás sikere nagymértékben a színészek alakításán múlik. A Csokonai Színház bemutatója ebben a tekintetben is több magas színvonalú produkciót eredményezett.
Simor Ottó nagy feladatot kapott a címszerepben. Volponéja életerős, java korában levő férfi, aki az aranyban és a körülötte folyó hajszában szinte extatikus gyönyörét leli. Simornak vannak hatásos, erőteljes percei – különösen bizarr például bevezető monológja –, érezhető tudatossággal építette fel alakítását, ám ahogy halad az előadás, kissé elfárad, s a végén már nem képes a vesztes „tragédiáját” kellő súllyal érzékeltetni.
Cseke Péter furfangos, parazita Moscája fokozatosan alakul át az arannyal öntudatot is szerző, könyörtelen úrrá. Cseke csaknem végig a színen van, fáradhatatlanul szervezi a cselekményt, technikailag virtuózán bánik mozdulataival, hangjával, mimikájával, meghatározó személyisége az előadásnak. Nem a varázsló, hanem a komikus fajtájából való a színészeknek, sokféle, sokszínű és kiismerhetetlen. Szerepében színészként jelesre vizsgázik, ám valahogy arra is kíváncsiak lennénk, hogy emberként hol van ő szerepe mögött.
Kóti Árpád viszont az átélés intenzitásával mutatja be a féltékeny és pénzsóvár, a „barátjáért” minden áldozatra képes velencei polgár jellemének taszító vonásait. Corvinója egy elferdült gondolkodásmód lúdbőröztetően groteszk, mégis valóságos képviselője. Újabb bizonyítéka annak, hogy Kóti kitűnő jellemformáló színész.
Oláh György Carbacciója – nincs rá jobb szó – telitalálat; „túlélés” jelenete félelmetes színpadi pillanatokat varázsol. A negatív figurában új oldaláról mutatkozik be sikeresen a színész. Kényes egyensúlyt kell teremtenie a vén uzsorás komikus és embertelen vonásai között, aminek az a veszélye, hogy a mérleg az előbbi javára billen.
Csikos Sándor (Voltore) a bírósági tárgyaláson talál igazán magára, ekkor a már említett távolságtartó szerepfelfogás jegyében a jelenet irányítójává válik. Egyenletesen, igen jól játssza Leone tengerészkapitány bumfordi figuráját Sárosdy Rezső. Canina alakja nem kimondottan Csáky Magdára szabott, s nagyobb lehetőségeket is rejt, mint ami a színésznő alakításából végül kikerekedik. Dzsupin Ibolya naivan butácska és (éppen ezért?) erényes Canina, a kívánalmak szerint. Sz. Kovács Gyula hitelesen, hatásosan formálja meg a pipogya és korrupt bírót, de ostobaságát kissé túlhangsúlyozza. Mulatságos karaktert teremtett Kiss László a részeges poroszlókapitányból. Horányi László, Sólyom Ferenc és Kurgyis László jelenetei színesebbé, mozgalmasabbá teszik az előadást.
Summa summárum: koncepciójában, megvalósulásában elgondolkodtató, átlagon felüli színvonalú előadás született a Volponéból Gali László rendkívül alapos és mégis nagyvonalú rendezésében. Olyan előadás, amely a közönség minden rétegéhez képes élvezetesen, megszívlelendő intésekkel, tanulságosan szólni. Ennél nemesebb célt pedig aligha tűzhet ki színház maga elé.
(Hajdú-bihari Napló, 1979)