A színház bűvkörében (Halasi Imre)
Kevés ember adhat számot olyan kalandos, változatos életútról, mint Halasi Imre, a debreceni Csokonai Színház gazdasági igazgatója. Művészi pályán és annak közelében forgolódik immár negyvenöt éve, s ez idő alatt annyi munkahelyen, annyi munkakörben dolgozott, hogy már ő maga sem tudja mindegyiket pontosan felsorolni.
Hosszú volt az út az erdélyi vándorszínészettől Debrecenig, s bizony ötven esztendőnek kellett ahhoz eltelnie, hogy végre megállapodhasson, hogy olyan környezetet találjon, amelyet szeret, s amely – talán nem túlzás – őt is szereti.
– Szatmárnémetiben születtem, Nyíregyházán érettségiztem. Utána visszakerültem városomba, egy ügyvédi irodába. Itt láttam először műkedvelő előadásokat, s olyannyira kedvet kaptam hozzájuk, hogy hamarosan betársultam. Ajtay Andorral is játszottam együtt. Egyszer a helybeli hivatásos színház táncos komikusa lábát törte, s az igazgató felkért, hogy ugorjak be helyette. Elvállaltam, s néhány előadáson szép sikerrel helyettesítettem. De még ekkor sem akartam színi pályára menni. Nem sokkal ezután azonban kaptam egy táviratot a nagyszalontai színháztól, hogy szerződtetnek, menjek azonnal. Mentem. Két-három hónap múltán azonban úgy gondoltam, nem vagyok én színésznek való; ezt elmondtam az igazgatónak is. Ő azt válaszolta: nem tudom, fiam, de hogy színházi ember vagy, azt látom.
Ez a nagyszalontai színi igazgató aligha hitte, hogy szavai valóra válnak. Halasi Imre jó időre megmaradt a pályán, s a vándorszínészek kenyerét ette. Társulatok alakultak, bomlottak; hol volt munka, hol nem, s ő mindig odébb kényszerült. Ekkoriban már titkári feladatokat is ellátott. Aztán jött a háború, az ostromot Budapesten érte meg. A felszabadulás után először Orosházára vezetett az útja, ahol a szovjet városparancsnok nagyon szerette a színházat, s megkülönböztetett figyelemben részesítette őket. Itt sem maradt sokáig, a Dunántúlra tette át székhelyét. Pécsi működése alatt beválasztották a művészeti dolgozók szövetségének választmányába, s így éveken át részese volt az országos színházi élet alakulásának. Majd ismét vándortársulat következett, Szekszárd, Székesfehérvár, Mohács főbb székhelyekkel. Aztán jött 1949, a színházak államosításának éve.
– Ami bizony kihúzta alólunk a talajt. Feleségemmel, aki színésznő volt, állás nélkül maradtunk. A munkaközvetítő végül egy mélyépítő vállalathoz ajánlott be bérelszámolónak Mohácsra, ugyanis először oda tervezték a dunapentelei erőművet. Mondanom sem kell, hogy annyit értettem a könyveléshez, mint hajdú a harangöntéshez, s az ottani emberek sem éppen egy kimustrált színészt vártak. De hát akkoriban így mentek a dolgok. A várakozással ellentétben nemhogy kirúgtak volna, de hamarosan irodavezetőnek neveztek ki. Iroda persze még sehol nem volt.
Halasi Imre az ötvenes évek iparfejlesztési politikájának sűrűjébe került Előbb Szegedre helyezték, majd Dunapentelét sem kerülhette el, ahol 1951-ig dolgozott. Akkorra elege lett az építőiparból, s elszegődött a kecskeméti színházhoz főpénztárosnak. Innen a Faluszínházhoz ment szervezőtitkárnak, de az akkori siralmas helyzetnél még az építőipart is jobbnak találta, úgyhogy a balatonfüredi építésvezetőségen telepedett le. Itt futott össze véletlenül Malonyai Dezsővel, a Vígszínház akkori igazgatójával, aki „elcsábította” bér- és munkaügyi vezetőnek. 1954-et írtak ekkor, s a krónikák a „racionalizálás” – tisztogatás – koraként emlékeznek erre az időszakra, amelyben Halasi Imrének is jutott feladat. Mint mondja, játszott már ennél hálásabb szerepekben is. A végleges megállapodásig eztán már csak három helyszín váltotta egymást: 1956-tól 1960-ig Kaposvár, Szolnok (gazdasági igazgató), végül Szőllősi Gyula színigazgató mellett szervezőtitkár Egerben.
– Debrecenbe 1960. augusztus 1-én érkeztem, s ezzel életpályám addigi szakasza lezárult. Rögtön nagy munkálatokba – rekonstrukcióba – csöppentem, ami után, a színház történetében először, egy másik helyiségben, a Hungária Kamaraszínházban is rendszeresen beindultak az előadások. Ekkoriban vállaltuk el a nyíregyházi tájolást, s ma már egy évadban száznál többször szerepel a társulat a nyírség központjában.
Tizennyolcadik éve gazdasági igazgatója a színháznak. Mire a legbüszkébb ebből az időből?
– Sikerült elérnünk, hogy a bérletezéssel a színház anyagi bevétele biztosítva legyen, így nem szorulunk póthitelekre. Leginkább az operatársulat felfutására vagyok büszke. Debrecenen kívül rendszeresen szerepelünk Nyíregyházán, Salgótarjánban, Miskolcon, Szolnokon, sőt a Dunántúlra is eljutottunk. Mindig is azért dolgoztam, hogy a társulat tagjai jobb körülmények között szerepelhessenek. Nyolc éve átléptem a nyugdíjkorhatárt, de még mindig itt vagyok. Ha valakinek az életében megadatott, hogy azt csinálja, amit szeret, akkor nem érzi a fáradságot.
Tulajdonképpen mi a munkája?
– Nincs leírva: fenn kell tartani a színházat. Üzemeltetni, gazdálkodni, a költségvetéssel bánni; a forgószínpadtól kezdve a bérezésig mindenre ügyelni.
Csak a színház tagjai a megmondhatói, milyen feladatok hárulnak a társulat működtetésében Halasi Imrére. Többek szerint ő ennek a mozgalmas „intézménynek” az egyik lelke, területén az ország legjobb szakembere. Azt is mondják, hogy a bolondokháza ehhez képest gyógyszanatórium, s ehhez olyan idegek kellenek, ami nem mindenkinek adatik meg. Halasi Imre igazán akkor érzi magát elemében, amikor „zűr” van, amikor gyorsan kell intézkedni. Nem véletlen, hogy másodállásban egy-két idényre más vidéki színházak is hívták, hogy kihúzza őket a pácból. Tíz éve összesen egy hetet, ha töltött szabadságon; nyáron is szükség van rá, hiszen ekkor vannak a tatarozások.
Munka nélkül ezután sem marad: az idén kezdődik a színház teljes rekonstrukciója. Neki is része lesz abban, hogy néhány év múlva a nézők egy megfiatalodott Csokonai Színház kényelmes páholyaiban ülve hallgassák Thália szózatát.
(Hajdú-bihari Napló, 1978)