Bicska Maxi és tsai (Brecht: Koldusopera)
(A TÖRTÉNET) Bicska Maxi, a londoni alvilág fejedelme esküvőjét üli. Szíve választottja Polly Peachum, a kolduskirály lánya. Üzletének jövőjét féltvén azonban az após nem nyugszik bele csemetéje elvesztésébe: zsarolással eléri, hogy Tigris Brown rendőrfőnök elfogatási parancsot adjon ki Maxi ellen, aki egyébként régi katonatársa és barátja. Maxi hírét veszi a fondorlatnak, és még időben kereket old, de menekülés helyett polgári szokásának hódolva kedvenc nyilvánosháza felé veszi az irányt. Ez lesz a veszte: ágyasa elárulja, s újból kattan kezein a bilincs. Már úgy látszik, semmi nem menti meg a kötéltől, amikor – hogy legalább a darab happy enddel záruljon – jó hírrel érkezik a rendőrfőnök. A királynő megkegyelmezett neki, sőt nemesi ranggal ruházta fel, és birtokhoz, életjáradékhoz juttatta.
(A PROBLÉMA) Bertolt Brecht drámaírói művészetének és színházi elveinek utóélete legalább annyira ellentmondásos, mint korabeli fogadtatása volt. Századunk klasszikusaként Brecht jelen van színházi tudatunkban, de csak ritkán születnek olyan előadások, amelyek elméletéhez hűen, stílszerűen volnának képesek közvetíteni módszereit. Ennek oka elsősorban az, hogy az ő színháza alapjaiban különbözik a katartikus hatást célzó, hagyományos pszichológiai- realista játékfelfogástól. Brecht megoldásai a kulináris (élvezeti) színház gyakorlatát támadják: elidegenítő hatáselemeikkel, megszakított jelenetsoraikkal, a dalbetétekkel, feliratokkal és a távolságtartó játéktechnikával a nézők tudatosságának, aktivitásának ébrentartását szolgálják. Egyúttal súlyos kritikai mondanivalót hordoznak: a kapitalizmus törvényszerűségeit ostorozzák agitatív erővel.
(A MEGOLDÁS) Különös fejlemény: az utókor állandóan szembesíti magát Brecht téziseivel, és állandóan keresi azok hatástalanításának lehetőségeit. Elméletét sokan fölösleges koncnak tekintik csupán, amely egy adott történelmi-társadalmi helyzet megragadására volt alkalmas. E nézet szerint a körülmények megváltozása miatt, illetve másfajta körülmények között Brecht propagandisztikus módszerei érvényüket vesztik; műveinek kétségtelenül meglévő, egyetemes értékeit éppen ezért a tan tételektől leporolva, a kor szelleméhez igazítva lehet csak felmutatni.
Ezzel szemben áll az a nézet, amely Brecht drámai oeuvre-jét és színházi módszereit egységes rendszernek, egy rendkívül határozott világkép következetes megnyilatkozásának tekinti. Ez a felfogás nem pusztán egy adott kor és társadalmi alakulat vetületének, hanem általános emberi értékeket felmutató sajátos megközelítési eljárásnak látja a brechti színházat, amelynek mindenkori lényege nem kifejezetten a módszer, hanem a társadalomkritikai alapállás. Brecht színházának aktualizálhatóságát ebből következően mindig a társadalomkritikai álláspont szilárdsága, koherenciája teremtheti meg; s az már belső műhelymunka kérdése, hogy az előadások milyen eszközöket mozgósítanak ennek érdekében. A lehetőségek tágasak, bár Brecht szellemének akkor felelnek meg leghűebben, ha érvényesül bennük a kifejezés ambivalenciája, a „kint” és a „bent” dialektikus ellentéte.
(AZ ELŐADÁS) A Koldusopera a leggyakrabban játszott Brecht-darab Magyarországon, s feltehetőleg nem csupán azért, mert oly kíméletlenül rántja le a leplet a kapitalizmus ellentmondásairól. Elég hallgatni az ösztönös nézőtéri megjegyzéseket ahhoz, hogy elhiggyük: a benne feltárt világ jellemzői (társadalmi feszültségek, növekvő vagyoni különbségek, korrupció, érdek-összefonódások) nem idegenek a mi életünktől sem, sőt napjainkra egyre inkább élő az a problémakör, amit a Koldusopera felvet, bár a hangsúlyok szükségszerűen máshová kerülnek. Ez az ..opera” nem az elesetteké, a kiszolgáltatottaké, hanem a Tigris Brownoké, Bicska Maxiké, Peachumöké; azoké, akik nem szenvedő alanyai, hanem haszonélvezői a dolgoknak. A dal róluk szól, a zenekar az ő nótájukat húzza; a koldusok jószerivel csak statiszták ebben a színjátékban.
Pinczés István, a Csokonai Színház előadásának rendezője tényt állapított meg akkor, amikor kiindulópontul azt vette, hogy a társulatnak nem anyanyelve a brechti színjátszás. Ezzel azonban mintha fel is adta volna a Brecht szellemében fogant színház megteremtésének szándékát, mert a cél, amit megjelölt – szórakoztató, játékos előadás létrehozása enyhe kritikai csipkelődéssel – alatta marad az ő eddigi igényszintjének és talán a társulat lehetőségeinek is. Mintha nem érzett volna kellő indíttatást ahhoz, hogy a kívánt társadalomkritikai alapállásból végiggondolja a Koldusopera keményen időszerű tartalmait, és ezeket a gondolatokat erőteljes, sokkoló, a nézőt kényelmetlenségben hagyó előadásban fogalmazza meg. Utalásszerűen minden érvényes mozzanat jelen van ugyan a produkcióban, de mert szatíra helyett a vígjáték irányába tolódnak el, s nem szervezi őket következetes sorozattá a határozott közlendő, elvesztik komolyabb töltésüket, s a kellemességben oldódnak fel. S ezzel nem az a gond, hogy pontosan az ellentétje Brecht intencióinak, hanem, hogy nincs igazi tétje a színpadon történteknek: egy mesét látunk anélkül, hogy késztetve lennénk megfontolni tanulságait.
(A MÓDSZER) A játék remekül indul. A Cápa-dalt énekelve felvonulnak a szereplők, a songokhoz leeresztett festett függöny mögött árnyjáték dúsítja a hatást. Kasztner Péter kétszintes, félköríves, redőnyös díszletrendszere magasságban és mélységben is kibővíti a mozgásteret. Csak a feliratok zavaróak: konkrét helyszínre utalnak, holott a szín sűrűn változik. Túlságosan dekoratívak Szabó Ágnes jelmezei is, enyhe operettes felhangot adnak a játéknak.
Technikailag az előadás magasan szervezett, a jelenetek többnyire gördülékenyen váltják egymást, a cselekmény egy-két apróbb változtatástól eltekintve hűen követi a szerzői utasításokat. Még a ló is színre lép, ami azért kockázatos vállalkozás, mert előfordulhat, hogy lóként nyilvánul meg, s ez elvonja a figyelmet a lényegről. A rendező sok ötlettel, geggel színesíti a játékot, bár ezek egy része is ludas abban, hogy a poentírozás olykor súlytalanná teszi a történteket. Nem jön létre a stílusegység: igazi brechties megoldások (az akasztottak szárnyalása a fináléban vagy a gengszterek dala a szexuális nyomorúságról) váltakoznak olcsóbb burleszkelemekkel (pofon műkézzel, sípolva alvó rendőr). A finomabb csiszolómunka szemmel láthatólag több időt igényelt volna.
(A ZENE) Kurt Weill muzsikájának szerves része van a darab világsikerében. Ez a hangszerelés azonban nem eléggé meggyőző: inkább korrekt, mint izgalmas. Többet kellene élnie a hangszerek és a hangszínek kontraszthatásával. Ettől függetlenül Pazár István karmester gondos munkát végzett, a songok az előadás kiemelkedő percei, sokszor igazi drámai töltéssel (a legstílszerűbben Csoma Judit találta el a hangot). A dalok sűrűbb töltést hordoznak, mint a prózai játék.
(A SZÍNÉSZEK) Huszonkilenc név a műsorlapon. Köztük nincs egyetlen echt Brecht-játékos. Honnan is lenne? Csendes László sem az, de mert igen jó színész, nagy színpadi fölénnyel és könnyedséggel ölti magára Bicska Maxi kaméleonálarcát. Svádája is a szerepre jogosítja. Kállay Bori Pollyja világosan követhető ívet jár be a „naiv” arától az üzletasszonyig: hamar átlátja a dolgok természetét. Sok arcát mutatja a színésznő, s meggyőzően, de ügyelnie kellene arra, hogy esetenként ne a közönségre koncentráljon a színpad helyett.
A színészvezetés bizonytalansága legszembetűnőbben Peachum alakjában jelentkezik. A koldusok despotájának cinikus, szenvtelen felsőbbséggel kellene igazgatnia a dolgokat, hiszen végül is mindenkit zsebében tart; itt viszont Korcsmáros Jenő a realista felfogás jegyében ágál, veszekedik és fondorlatoskodik. Mintha beérte volna egyébként kitűnő maszkjának védelmével Sárközy Zoltán is; Tigris Brown szerepe még sok kihasználatlan lehetőséget tartogatna a nyájas tettető és a vérengző fenevad pólusai között. A főbb szereplők között említést érdemel még Tikos Sári, Fekete Györgyi, illetve Fésűs Tamás, Dánielfy Zsolt és O. Szabó István.
(EPILÓGUS) Félreértés ne essék: ebben az évadban eszközeinek változatossága, szcenikai ötletessége miatt eddig a Koldusopera előadását éreztük a leginkább színházszerűnek. Hiányérzetünk a lehetőség elmulasztása miatt van, mert ennyi fáradsággal könnyed hangvételű, szórakoztató produkció helyett fajsúlyosabb, hatásosabb előadást is létrehozhatott volna a társulat. Bár tanulsága végső soron ennek is van: nagy színház ott születik, ahol erőteljes, közös gondolat kíván magának megfogalmazást.
(Hajdú-bihari Napló, 1986)