Cukorváros (Stephen Poliakoff)
Az előcsarnokban harsány rockzene szól, a falon Mick Jagger villogó égőkkel keretezett hatalmas fotója, az ajtó fölött diszkókban használatos pislogó színes lámpasor. Bent, a színpadon egy rádióstúdió berendezései; belép a disc jockey, kigyullad az élő adást jelző tábla, s a hangszóróból puskaropogásszerű sebességgel fölhangzik a „Város Hangja" rádióállomás műsorvezetőjének köszöntője – így kezdődik Stephen Poliakoff fiatal angol drámaíró Cukorváros című darabjának előadása a Hungária Kamaraszínházban.
Kevés olyan darab van, amely már témájával ennyire megosztja a közönséget. Kora, műveltsége, ízlése, érzelmei szerint kinek-kinek mást sugall; az válik hátrányára, ami egyébként előnye: aktualitása. A bemutatott életszelet – bármennyire modellált is – csak vonatkozásainak teljes holdudvarával érvényesülhet igazán érzéki-szemléletes voltában; aki ezen kívül áll, az legfeljebb téziseiben, s nem ábrázolásának tárgyszerűségében értelmezheti a látottakat. Aki például nem tudja, miért voltak „tündöklő, szép napok" 1967-ben, azt sem láthatja világosan, mi ellen lázadozik és végül mivel alkuszik meg a főszereplő, Leonard Brazil; s hogy akkoriban még volt „élet" a beatzenében, ez csak annak mond valamit, aki ismerte is azt a zenét, és ismeri a mai silány utódját, tehát élményei révén képes érzékelni a változásokat.
A popkultúra elértéktelenedésének, a konzumkultúrába integrálódásának lenne hát tükre a Cukorváros? Igen, erről is szól a tömegzenét reklámozó disc jockey története. De szól ugyanakkor a gondolkodó ember felelősségéről is: Leonard Brazil korunk önmagával meghasonlott antihőse, aki az elidegenedő, egyedeire bomlott, érzelmileg sivár világban világosan látja cselekedeteinek személyiségromboló hatását, választásában azonban nem képes morálisan elfogadható döntésre jutni. Így magasabb szinten, de ugyanannak a gépezetnek lesz része, amely – egyebek mellett – manipulatív üzeneteivel megfosztja az embert attól, hogy nembeliségének tudatára eszméljen.
Filozófusok, szociológusok alaposan elemezték a tömegkultúra és a popkultúra jellemzőit, feltárták az elmúlt másfél évtized fejlődésének tendenciáit – de mindeddig, legalábbis Magyarországon, kevés műalkotás merítette témáját ebből a valóságanyagból. Nem informatív értéke méltánylandó hát elsősorban a Cukorvárosnak, hanem az az erénye, hogy művészileg, hatásosan ragadja meg e korszak bizonyos elemeit, s mutatja be a hajdanán szebb reményekkel induló nemzedék(ek) menetelésének állomásait. Az a közeg, amiben Poliakoff darabjának tartalma megjelenik, eszközeivel elsősorban a fiatalsághoz kötődik, így várhatóan az ifjabb korosztályok fogadják majd érdeklődéssel és figyelemmel a Csokonai Színház bemutatóját – ami azért is fontos, mert sajnos kevés olyan darabot játszanak a magyar színházak, amelyek kifejezetten ehhez a korosztályhoz szólnának.
S mivel a kritikus is ehhez a nemzedékhez számíthatja magát, elfogultságot kell bejelentenie Poliakoff darabjának tárgya mellett. Megítélése szerint a popkultúra még mindig sokkal nagyobb szerepet játszik a fiatalság életében, mint ahogyan azt a társadalom hajlandó belátni; ezért az ifjúság nevelése szempontjából fontos a popkultúrán belüli helyes értékorientáció kialakítása, a szubkultúrában rejlő értékek felmutatása és elválasztása a velük keveredő ocsútól. Ehhez adhat hasznos segítséget ez a bemutató is, noha a Cukorváros áttételesebben nemcsak a pop, hanem a fogyasztói társadalomban élő fiatalság helyzetét is érinti.
Balogh Gábor rendező jó tempójú, ötletgazdag előadásban állította színpadra a Cukorvárost. A színpadkép – Dóra Gábor munkája – ugyan kissé zsúfolt, s némiképp zavarja is a cselekmény és a tér viszonyát, de forgószínpad nélkül aligha lehetett volna másképpen megoldani a három helyszín megjelenítését. A statikus tér ellenében kellett hát megteremteni az előadás dinamizmusát, s ez a különféle technikai eszközök (hang, fény) segítségével sikerült is. Szabó Ágnes jelmezeiről észre sem vesszük, hogy jelmezek; talán csak Susan ruhája sikeredett kissé extravagánsabbra a kelleténél. A rendező a fő hangsúlyt a disc jockey munkájának és a stúdió működésének bemutatására helyezte, ezek a jelenetek peregnek a leginkább élethűen, igaz, itt van a színen az előadás motorja, Cseke Péter.
A fiatal színész pályája talán legjobb alakítását nyújtja: mesteri disc jockey. Rajta áll vagy bukik az előadás, s ő könnyedén bírja ezt a terhet. Minden megmozdulása hiteles, s ennek köszönhető, hogy a darabnak ez a szála – a múltat gyógyírként használó, a jelen „nyomorúságát" felismerő, de abba beletörődő műsorvezető vesszőfutása – megfelelő erővel bomlik ki. Leonard Brazil ellentmondásos jellemének és helyzetének a tragikusabb oldalát domborítja ki – jogosan, hiszen a legmélyén valóban tragikus irányban fejlődnek a dolgok, még ha a fecsegő felszín ennek ellentmondani látszik is.
Egy olyan darabban, amely ennyire egy figurát állít középpontjába, nagy a veszélye annak, hogy eltolódnak az arányok a főszereplő és környezete között, s egyszemélyes játékká válik a történet. A Hungária Kamaraszínházban ez úgy jelentkezik, hogy a többi szereplő nem képes Cseke Péter színvonalán megoldani feladatát (talán a rendezőnek is jobban kellett volna ügyelnie erre), s egy-egy kimódolt gesztus kizökkenti a nézőt a játék folyamatából. Emiatt halványabban érvényesül az előadás másik szála: a tömegkommunikáció manipulációjának áldozatul esett, értelmes célok, eszmények nélkül vegetáló fiatalság bemutatása.
Zsolnay András helyenként meggyőzően tárja elénk a disc jockey pozíciójára félelmetes kitartással pályázó technikus jellemvonásait, de sokszor viselkedik természetellenesen, s ami nagyobb probléma: baj van artikulációjának tisztaságával. Bajza Viktória korban és külsőben érettebb az eljátszandó kis bolti eladólánynál; néhol túl passzív, néhol rájátszik szerepére, s nem tudja igazán mélyen érzékeltetni az „évszázad vetélkedőjére" oly buzgalommal készülő tinédzser lelkivilágának hihetetlen sivárságát. Alkatának inkább megfelelő szerepet kapott Vándor Éva, amit azonban úgy játszik el, hogy nem tudjuk elfelejteni, hogy játszik. Herczeg Csilla kis jelenetében viszont remekül formálja meg a kívül nevetségesen divatos, belül kongóan üres versenytárs alakját. Rövid szerepben színpadra lép még Kiss László és Monori Balázs.
E hibák ellenére is érdekes, szórakoztató előadás született a Hungária Kamaraszínházban, amit külön rokonszenvessé tesz az, hogy fiatalok hozták létre, s érezhető mögötte a csapatmunka szelleme (a zenét egy „igazi" disc jockey, B. Tóth László állította össze). Egyetlen pont maradt számunkra kérdéses, ez pedig a befejezés. Leonard Brazil választásának valódi „súlyát" egy mai, silány tucat sláger bejátszása érzékeltethette volna igazán; ehelyett egy ma már klasszikusnak számító szép Beatles-dal kierősítésével ér véget az előadás. Ez a mozzanat feje tetejére állítja az addig következetesen végigvitt mondanivalót, s bizonytalanságban hagy az értelmezés szilárdsága felől. Vagy talán azt akarta ezzel hangsúlyozni a rendező, hogy „gondoljunk mindig csak a régi szép időkre, emlékezzünk és felejtsünk... spongyát a gondokra, amíg ki nem süt újra a nap?"
(Hajdú-bihari Napló, 1980)