Csokonai-díjas: Tarnai György
Tarnai György tizenhárom éve él Debrecenben, ez alatt a város zenei életének egyik jelentős személyiségévé vált. Munkája elsősorban a Csokonai Színházhoz köti, de emellett vezeti a MÁV Járműjavító férfikórusát. A Csokonai-díj tehát sokrétű zenei munkálkodást minősített.
- Hogyan került Debrecenbe?
– A kaposvári színháznál voltam zenei vezető 1967-ig, amikor Rubányi Vilmos, a Csokonai Színház akkori zenei igazgatója karmesternek szerződtetett. Közben jó ideig a karigazgatói tisztet is elláttam. Ha megengedi, megragadom a lehetőséget arra, hogy szót ejtsek Rubányi Vilmos tevékenységéről, mert méltatlanul feledésbe merült az, hogy működése alatt mennyi mindent tett a debreceni opera érdekében. Úgy érzem, nekünk, utódoknak kötelességünk azt a színvonalat megtartani, ami az ő idejében kialakult.
- Az eltelt idő alatt alig volt olyan opera, amelyben ön ne működött volna közre. Melyekre emlékszik vissza a legszívesebben?
– Gyakorlatilag az egész operarepertoárt dirigáltam, eleinte részben Rubányitól vettem át az előadásokat, részben pedig önállóan oldottam meg a feladatokat. Az első önálló vezénylésem a Bohémélet volt, de jó szívvel emlékszem az öt évvel ezelőtti Parasztbecsületre, a három évvel ezelőtti Carmenre és a tavalyi Hoffman meséire. Hadd említsem meg a Nabuccót is, amelyben igazgatásom alatt az énekkar kapta a nívódíjat.
- Van-e valamilyen eszmény vagy ideál, ami szerint kezébe veszi a karmesteri pálcát?
– Az opera alapvető követelménye, hogy a karmesternek úgy kell dolgoznia az énekesekkel, mintha együtt lélegeznének. Az előadás érdekében olyan légkört kell megteremteni a zenekar, az énekkar és a szólisták között, amelynek hőfoka a nézőt is megérinti. Nincs kedvenc operám, csak azt várom, hogy jó zene legyen, és jól lehessen megcsinálni.
- Hogyan látja most a Csokonai Színház operatagozatának helyzetét?
– Az opera nagy színpadot, tömegeket igénylő műfaj, ezért rendkívüli gondokat okoz a színház épületének hiánya. A társulatban az idősebb és fiatalabb generáció között hiányzik az a középnemzedék, amelyik művészileg érett a feladatokra. Ideális szereposztásról ilyen kis létszámú együttessel nem lehet álmodozni, ezért arra kell törekedni, hogy a körülményekhez képest a lehető legjobb teljesítményt nyújtsuk. A tagozat fennállása óta probléma, hogy nincs önálló zenekara, ezért kénytelenek vagyunk együttműködni a Debreceni MÁV Filharmonikusokkal, akiknek egyéb kötelezettségeik is vannak, és sokszor nekünk kell ehhez alkalmazkodni.
- Váltsunk most színhelyet, beszéljünk a MÁV Járműjavító kórusáról. Hogyan, miért vállalta el ennek vezetését?
– Nyolc éve kértek fel erre, akkoriban súlyos nehézséggel küzdött a kórus. Kíváncsi voltam, hogy egy teljesen amatőr énekkarral mit lehet kezdeni, de előbb türelmi időt kértem, hogy rendezhessük az ügyeket A befektetett munka eredménye hamarosan jelentkezett, különböző minősítéseket szereztünk meg, s ekkor már éreztem, hogy érdemes dolgozni. Nagyon megszerettem azóta a Járműjavítót, mert csak munkásokból áll a kórus, akik nem érdekből, hanem igazi lelkesedésből csinálják. Sajnos, újabban gond az utánpótlás biztosítása, megváltozott az ifjúság érdeklődési köre, inkább a pénz után szaladgálnak, nehéz közülük kórustagokat toborozni. Nagy vonzerőt adna, ha több külföldi fellépésre nyílna lehetőség.
- Az opera és a kórus mellett nem gondolt arra, hogy szimfonikus zenekarral is dolgozzon?
– Szívesen csinálnám, s van is ilyen kezdeményezés a Filharmóniával, de az a helyzet, hogy sok a karmester Magyarországon.
- Nem hívták még máshová vendégszerepelni? Nem gondolt még arra, hogy másutt is próbáljon lehetőségeket találni?
– Sajnos, ez nem szokás Magyarországon, pedig mindenkinek – karmesternek, zenekarnak, közönségnek – jó lenne, és mindenki nagyon szeretné. De hát, mint mondtam, sok az eszkimó és kevés a fóka.
(Hajdú-bihari Napló, 1980)