A Bartók kórusverseny történetéből
I. A kezdetek
1982-ben tizedik alkalommal csendül fel Debrecenben a Bartók Béla nemzetközi kórusverseny szignálja. Az évforduló lehetőséget kínál arra, hogy dokumentumok, beszámolók, visszaemlékezések alapján felidézzük a kórustalálkozó történetének fontosabb mozzanatait, kövessük útját a jubileumi, tizedik versenyig, amit az idén július 5-10. között tartanak meg.
Példa nélkül
„1937-ben egy Debrecenben tartott daloskerületi gyűlésen mondta az Országos Dalosszövetség központi küldötte: „Magyarországon Debrecenben vannak az első dalos emlékek, a Kollégiumi Kántus működéséről, s ezért meghajtom az elismerés zászlaját Debrecen dalostörténeti jelentősége előtt. Ami daloskultúra van, az mind innen indult ki." Mottóul aligha lehetne jobb gondolatot választani egy debreceni kórustörténethez, mint a Maróthi György indította többszólamú éneklési mozgalomnak a városhoz kötődését. A múltat a jelennel összekötő ívet megrajzolva pedig a Bartók Béla kórusversenyekhez érünk el s a helyi kezdeményezésnek a nemzetközi nyilvánosságig vezető vonala világosan jelzi, milyen hatalmas fejlődés ment itt végbe.
A Debrecen zenei élete című kötetben így kezdi a város énekkari életét bemutató fejezetet Straky Tibor. Ennél találóbb indítást mi sem adhatnánk sorozatunknak, amely a kórus-hagyományoknak csak utóbbi két év-tízedét kívánja fókuszba állítani. De igazában ezektől a gyökerektől eredeztethető a Bartók Béla kórusverseny, amely méltó folytatása a hagyományoknak.
Hogyan kezdődött? Idézzünk tovább Straky Tibortól: „1954-ben új igazgatót kapott a debreceni zeneművészeti szakközépiskola Gulyás György személyében. A következő két évtized debreceni zenei életére nézve döntő fontosságúvá vált itteni működése, ami elsősorban az általa alapított Kodály Kórus eredményeiben tükröződik. Távolabbi értelemben Debrecen kórusfesztivál-várossá válásában is ő játszotta a kezdeményező szerepet."
„A nemzetközi kórusverseny gondolata Debrecenből pattant ki, a szervezőmunkából a városi tanács, a Népművelési Intézet és a Művelődésügyi Minisztérium egyaránt kivette a részét, s több országos szervezet és intézmény segített a feladatok megoldásában" – írja az indulásról a Népszabadságban Breuer János. Előkészítő bizottság alakult helyi és országos szervek képviselőiből: a tizenkét tagú testületben Debrecent Ördög László, a tanács művelődésügyi osztályának vezetője és Gulyás György képviselte. A bizottság 1960. december 2-án tartotta első ülését: elég későn ahhoz, hogy nyugodtan láthasson hozzá a szervezéshez. Az első javaslat szerint 15 hazai és 15 külföldi kórus részvételét vették tervbe, de az 1961. áprilisi ülésen kiderült, hogy a vártnál nagyobb az érdeklődés. Végül 14 külföldi és 29 hazai kórus kapott meghívást a versenyre. A magyar énekkarokat 100 jelentkező közül választották ki.
A vártnál nagyobb érdeklődés
Debrecen hatszáz éves városi mivoltát, a magyar zenei élet Liszt és Bartók születésének 150., illetve 80. évfordulóját ünnepelte 1961-ben, ami csak növelte a kórusverseny jelentőségét. Felhívásában a Népművelési Intézet így fogalmazta meg a találkozó céljait: „A Bartók Béla nemzetközi kórusverseny megrendezésével alkalmat kívánunk teremteni ahhoz, hogy a részt vevő kórusok bemutathassák nemzeti kórusművészetüket, megismerhessék egymás művészi eredményeit, valamint a magyar kórusélet művészi, társadalmi hatását".
A verseny jellégét a kiírás határozta meg: csak műkedvelő kórusok vehettek részt, vagyis az énekkaroknál csak a karmester és a zongorakísérő lehetett hivatásos zenész. Női, férfi, vegyes, ifjúsági és gyermekkórusok külön kategóriákban, kötött és szabadon választott művekkel indulhattak. Műsorukat úgy kellett megválasztaniuk, hogy abban szerepeljen saját nemzeti kórusirodalmuk egy reprezentáns alkotása és az énekkari irodalom virágkorából származó madrigál. Ezek az előírások igazában nem adtak sajátos arcélt a versenynek; ez csak egy évtized múltán kezdett markánsabban kirajzolódni (Á kötelező művek viszont már ekkor is Bartók és Kodály alkotásai voltak.)
A Hajdú-bihari Napló 1961. augusztus 12-i számában „Debrecen felkészült a nemzetközi kórusverseny vendégeinek fogadására" cím alatt Jávor Nándor tanács vb-elnök nyilatkozott a rendezés körülményeiről: „Nem csak Debrecenben, de még az országban sem volt eddig hasonló nagyszabású dalos találkozó. 11 nemzet 43 kórusának 4-4500 dalosa szerepel a versenyen." A példa s a tapasztalatok hiánya rendkívüli feladatok elé állította a szervezőket Az egész város összefogott a sikerért: versenyiroda alakult Gulyás György vezetésével, a művészeti irányítást külön bizottság végezte, amelynek tiszteletbeli elnöke a Svájcban tartózkodó Kodály Zoltán, elnöke Kadosa Pál lett. A zsűribe neves külföldi és hazai szakembereket kértek fel (a tanácsi beszámoló sajnálkozva állapította meg, hogy a nyugati zsűritagok nem érkeztek meg).
A dal ünnepe
És eljött augusztus 15-e. A Napló négyhasábos szalagcímmel tudósított a nagy napról: „Kedden délután százak és százak sereglettek össze Debrecen lakosai közül az Aranybika előtti téren, hogy tanúi legyenek 2000 dalos színpompás felvonulásának. A zászlódíszbe öltözött hatalmas téren fegyelmezett sorokban vonultak fel a Debrecenbe érkezett külföldi és hazai kórusok, hogy együttes éneklésükkel kifejezésre juttassák a kórusfesztivál eszméjét, a népek közötti barátságot" Este a Kodály Kórus adott díszhangversenyt a résztvevőknek, majd másnap megkezdődött a verseny, amelynek méretei és színvonala elkápráztatták a jelenlevő szakembereket. Újabb lépés volt ez a konszolidáció útján, s nyitás a nagyvilág felé. A bőséges sajtóanyagban lelkesült tudósítások számoltak be az emlékezetes percekről, a kiemelkedő kórusokról, a hangulatról, a rendezésről.
A megyei lap minden számában kiemelt helyen, színes riportokban avatta be az olvasókat az eseményekbe. „Hatalmas érdeklődés nyilvánul meg a verseny iránt" – írta. – „A rendező-bizottság eredetileg arra számított, hogy a közönséget majd inkább a döntők műsora vonzza, azonban kezdettől fogva másként történt, zsúfolásig telt az Aranybika díszterme. Az Országos Filharmónia irodájában naponta 2200 jegyet adtak el." „Egyszer a Népi Muzsika Estje, másszor a külföldi énekkarok hangversenye, egy harmadik alkalommal a Déri Múzeum terén a Népek Barátsága hangverseny, majd a Kollégium udvarán rendezett Országos Kulturális Szemle záróhangversenye – további 30 magyar kórus részvételével –, azután a díjnyertes kórusok hangversenye, végül a díjkiosztást követő díszhangverseny: ez mind belefért hat nap programjába, és a kórusoknak még arra is futotta idejükből-energiájukból, hogy a környező falvakban is fellépjenek" – tájékoztatott az Élet és Irodalom.
A verseny élén öt magyar és két külföldi kórus végzett „Nehéz dolga volt a zsűrinek a sok jó közül a legjobbakat kiválasztani" – írta a Somogy megyei Néplap. Az átütő sikert aratott verseny szakmai mérlegét legpontosabban a Népszabadság kritikusa fogalmazta meg: „Nagy gyönyörűséggel hallgattuk külföldi vendégeink produkcióit, de a 1egfontosabb tanulság számunkra mégis a magyar kórusok művészi színvonalának óriási fejlődése. ... A műsor-összeállítással azonban már kevésbé lehetünk elégedettek. Többségük csakis a reneszánsz kórusirodalmából s századunk klasszikusainak, Bartóknak és Kodálynak, kisebb mértékben Bárdosnak műveiből összeállított műsorral szerepelt. A közbülső évszázadok nyomtalanul elvesztek, s korunk magyar zenéjét sem reprezentálhatja ma már csupán Bartók, Kodály és Bárdos." „A verseny ne csak a kórusok, de a művek és műsorok versenye is legyen: számításba kell venni az előadott művek értékét, s nehézségi fokát is" – utalt a minősítés bizonytalanságaira a Magyar Nemzet is.
A Hajdú-bihari Napló értékelése tágabb összefüggéseket villantott fel: „A gondolat megfogant Debrecenben, és minden bizonnyal nem ez volt itt az utolsó nemzetközi kórusverseny."
Ugyanez volt az állásfoglalása a tanács művelődésügyi osztályának is. Az első nemzetközi kórusverseny csatát nyert Debrecenben. Ám ekkor még nem lehetett tudni, hogy a következő versenyre nem kettő, hanem öt évet kell várni.
II. Az útkeresés évei
Sorozatunk első részében azt írtuk: csatát nyert a kórusverseny 1961-ben Debrecenben. Most tegyük hozzá: csatát, de nem hadjáratot! A Hajdú-bihari Napló értékelésében ugyan Európa kórustérképén Llangollen és Arezzo mellé helyezte a debreceni seregszemlét, s megfogalmazta azt a – rendezők által is táplált – óhajt, hogy a város rendszeresen, két-három évenként adjon otthont a versenynek, ám a következő találkozóra mégis öt év elteltével, 1966 augusztusában kerülhetett sor.
A városi tanács 1964-ben szerette volna megrendezni az újabb versenyt, de kezdeményezése akkor – elsősorban a Pénzügyminisztérium állásfoglalása miatt, amely szerint ötévenként lehet tartani kórusversenyt – nem vezetett eredményre. Egy 1964-es kormányhatározat mégis lehetővé tette a rendezést, a Minisztertanács 1965. január 14-i ülése azonban törölte a debreceni kórusversenyt a nemzetközi rendezvények sorából. A tanács ekkor – bölcs előrelátással – a kérelmet fesztivál engedélyezésére módosította, amire már a felsőbb szervek is áldásukat adták.
Újra indulás
Ezek a bizonytalanságok s a profilmódosulás természetesen nem siettették a találkozó hírének, nemzetközi tekintélyének megszilárdítását. Az első verseny sikere ellenére 1966-ban majdnem mindent elölről kellett kezdeni. Fesztivál lévén, ezúttal nem rangsorolták, hanem minősítették a kórusokat. Míg 1961-ben a Kadosa Pál vezette zsűri 13 tagból állt (s az első díjakat a sztálinvárosi általános iskolának, a Győri és a Miskolci Zeneművészeti Szakiskolának, a szófiai Kaval Kórusnak, a moszkvai Gorbunov Kórusnak és a váci Vox Humana Énekkarnak, valamint a KISZ Központi Művészegyüttesének ítélte oda), addig 1966-ban a Vásárhelyi Zoltán vezette zsűri létszáma ötre apadt, s négy aranydiplomát osztott ki: az Észt Zenetanárok Központi Kórusának, az oxfordi Schola Cantorumnak, a váci Vox Humana Kórusnak és a debreceni Kodály Kórusnak.
Mint az ismertetések megállapítják, ez a fesztivál volt az első, amely egész határozottan a modern kórusmuzsika megszólaltatását tűzte ki célul. Nem sikerült ugyan félreérthetetlenül különválasztani az egyes nemzeti műsorokat a kimondottan kortárs zenei programoktól, de a találkozó mégis elindította a profil kialakulásának folyamatát. Ez volt a leghosszabb fesztivál: nyolc napon át tartott 13 külföldi és 14 hazai kórus részvételével. A dal ünnepére újabb 11 hazai kórus érkezett. A délelőtti minősítőket délután szakmai tanácskozások, este fesztiválhangversenyek, népek barátsága hangversenyek és közös éneklések egészítették ki. A találkozó zenei bemutatóvá is vált, hiszen sok új művel itt ismerkedtek meg a szakemberek. Mint Straky Tibor írta: „A nyitó és záróhangversenyek két sarkpontja között toronyként magasodik ki az oratórium-kantáta est. Bebizonyosodott, hogy amatőr együttesek a hivatásosokéval egyenrangú produkciókra képesek."
A hangulatról így nyilatkozott egy francia karmester: „Nálunk elképzelhetetlen volna a hallgatóságnak ez a bevonása a hangversenybe, hiszen az énekkarok általában magányos szigetként léteznek szinte minden külső támogatás nélkül."
Színvonalban, művészeti egységében ez a fesztivál lényegesen magasabb volt, mint az előző. Ezt részben a kiírás feltételei, részben a kórusok műsorai révén sikerült elérni. Ennek hatására a városi tanács javasolta a kórustalálkozók rendszeressé tételét úgy, hogy kétévenként fesztivál, négyévenként verseny kövesse egymást, s a közbeeső években magyar kórusok találkozóját szervezzék meg, amelyekre nagy számban hívjanak meg munkáskórusokat.
Fesztivál, fesztivál
Így is történt. A következő, 1968-as fesztivál előtt 1967-ben 10 magyar kórus részvételével rendeztek kórustalálkozót, amelyen külön estet kaptak a munkáskórusok.
Az igazi folytatás azonban 1968-ban következett. Az időpont augusztus közepéről június végére került át, a fesztiválra a korábbiaknál jóval kevesebb, hat külföldi és tíz magyar kórus érkezett. Több kórus, zsűritag és szakember nem fogadta el, vagy közben lemondta a meghívást, a magyar kórusok pedig jóformán csak fellépésük idején tartózkodtak a városban. Némi zavar mutatkozott a korábbi célkitűzések érvényesítésében: kevésbé dominált a kortárs jelleg, a kórusok műsorán a zeneirodalom különböző korszakaiból válogatott művek szerepeltek, a madrigáloktól a legújabb kompozíciókig. A magyar kórusok több új mű bemutatására vállalkoztak, egységesen magas színvonalon. Az esti fesztiválhangversenyek nagy érdeklődés mellett zajlottak, a délelőtti matinék, amelyeken inkább kortársi muzsika hangzott el, kevesebb nézőt vonzottak. A minősítéshez első alkalommal sikerült olyan nemzetközi zsűrit biztosítani, amelyben a nyugati országok szakemberei is helyet foglaltak. Végül két kórus – a rigai Dzintars Női Kar és a HVDSZ Szilágyi Erzsébet Női Kara – arany, nyolc ezüst, két bronzdiplomát kapott. A nyitóhangversenyen három debreceni kar – a Debreceni Zenebarátok Kamarakórusa, a Maróthi Kórus és a Kodály Kórus – adott műsort, a záróhangversenyen Kodály Psalmus Hungaricusa hangzott fel.
A profilért
A városi tanács értékelésében javaslatként fogalmazta meg, hogy „a korszerű törekvések hatásosabb kibontakoztatása érdekében sajátos profilját kell kialakítani a debreceni kórusfesztiválnak, amelyben az általános művészi célok megtartása mellett kiemelkedő, különleges hangsúlyt kap a kortárs művészet bemutatása. Olyan koncepcióval kellene meghívni a fesztiválra Európa legjelentősebb kórusait, hogy saját országuk mai kórusmuzsikáját tolmácsolják."
A kórustalálkozó igazi jellegének kialakulása körüli bizonytalanságokat jelezte, hogy 1967-et nem kísérte 1969, sőt 1971 sem, tehát a hazai kórusok seregszemléje elmaradt a programból.
Így 1968-at 1970, s verseny követte, ismét impozáns méretekkel – 17 külföldi és 34 magyar kórus részvételével –, először hirdetve meg a máig érvényes két versenyágat. „Hazánk felszabadulásának 25. évfordulóján, amely egybeesik Bartók Béla halálának emlékével, a két jubileum szellemében, a népek barátságának további erősítése érdekében rendezi meg Debrecen városa a magyar zeneköltőről elnevezett nemzetközi kórusversenyt. Az idők során kialakult a fesztiválok profilja is. Egyre határozottabban jelentkezik mindenütt korunk zenéjének megismerési igénye. Ez a szándék vezette a verseny rendezőségét, ami kor az 1970. évi versenyben a XX. század zenéjének kategóriáját jelölte meg versenyanyagnak. Mellette folklór kategóriát is megjelölt, hiszen a népi művészet felfedezése éppen a válság fenyegette mai zenét tudta felfrissíteni, új tárta lommal megtölteni" – írta a műsorfüzet előszavában dr. Ács István tanácselnök.
„Egyedülálló rendezvény ez világviszonylatban is, mivel énekkari vonatkozásban nincs még egy olyan város, amely kimondottan a kortársi kórusművészetnek adna fórumot nemzetközi verseny megrendezésével. Az idei kórusverseny minden eddiginél bővebb és sokszínűbb programot ígér" – lelkendezett a Napló tudósítója.
A kiírás szerint a XX. századi versenyágban női, férfi-, gyermek- és vegyes karok, a folklór kategóriában férfi-, női és vegyes karok nevezhettek. A kötelező számok Bartók és Kodály szerzeményeiből kerültek ki. A szabadon választott műsorba „lehetőleg mai modern műveket" kértek a rendezők, de a megengedő jelző miatt nem minden kórus választotta ezt az utat. Érhetően, hiszen elég bizonytalan annak eldöntése, hogy mi is valójában a „mai” és „modern". Ez a későbbiekben is vitaalapul szolgált.
A korábbi formákat – konzultációk, népek barátsága hangversenyek, közös éneklések, tematikus estek – megőrző, sőt – szerenádestekkel – továbbfejlesztő kórusverseny úgy tűnt, megtalálta igazi formáját. A hangversenyekre az egész ország és a külföld is figyelt, a tekintélyes szakemberekből álló nemzetközi zsűri – élén Farkas Ferenccel – nehéz döntések elé került a sok jó produkció hallatán. A győztesek végül a sumeni Bodra Pessen gyermekkórus, a szegedi Tömörkény Gimnázium női kara, a Munkásőrség Központi Énekkara, Veszprém város vegyes kara, a Szófiai Könyvtár női kara lettek. A veszprémi kórus egyedülálló sikert ért el: megnyerte a vegyes kórusok versenyét és a folklór kategóriát is.
A Bartók Béla IV. nemzetközi kórusversenyt 1972-ben ismét fesztivál követte.
III. A megszilárdulás
„Rendkívüli érdeklődés a fesztivál iránt” – tudósított nagybetűs címmel az 1972-es kórustalálkozóról a Napló. A versenyt tehát fesztivál követte, s a felfokozott érdeklődés nem volt alaptalan: több új kezdeményezés kívánta szolgálni a kórusművészet és alkotóművészet kapcsának fejlesztését, a nemzeti sajátosságok érvényesítését, a kortárs zene népszerűsítését.
Ekkor találta meg máig érvényes időpontját a seregszemle: július első hetében hívta bemutatóra a 8 külföldi és 20 hazai kórust Debrecen városa. A fesztivál gyakorlatilag az esti hangversenyekre összpontosult, napközben a magyar énekkarok országos minősítő versenye zajlott, amit az énekkari mozgalmat irányító országos szervek követelményei alapján bíráltak el. A rendezők szerették volna elérni, hogy az esti hangversenyeken – amelyeken a legjobb magyar műkedvelő kórusok indultak – csak modern művek szólaljanak meg. Ez azonban csak részben sikerült, mert mint a Debrecen zenei élete című könyvben Straky Tibor megjegyzi, „a kortárs zene fogalma körül meglehetősen éles viták keletkeztek, és ez megnehezítette a zsűri munkáját is". A négy, trófeával ellátott diplomát ugyanis a modern zenei alkotások kiemelkedő színvonalú megszólaltatásáért kellett kiadni, tehát a műsor modern volta és a művészi előadásmód egyaránt feltétel volt. (Zsűrielnök: Vaszy Viktor.)
A városi tanács első ízben kért fel magyar szerzőket új művek komponálására: Durkó Zsolt, Láng István és Szokolay Sándor oratóriumát, illetve kantátáját szerzői esten mutatták be. Az alkalomra a Zeneműkiadó megjelentette a művek kottáját, amit a kórusok a helyszínen megvásárolhattak. A szerzői esten kívül nemzeti esteket tartottak, amelyeken bolgár és cseh, finn és litván, lengyel és szovjet, angol és német kórusok adták elő nemzeti kórusművészetük jeles alkotásait. A szakmai tanácskozáson a kórusművek előadói problémáit vitatták meg a résztvevők.
A zsűri diplomáit egy finn, egy cseh, egy angol énekkar, valamint a debreceni Kodály Kórus kapta meg.
Az avantgárd jegyében
A korábbi elképzelések szerint 1974-ben versenynek kellett volna követnie a fesztivált, azonban – feltehetőleg anyagi és technikai okok miatt – ismét „barátságos" megmérettetésre gyűlt össze 7 külföldi és 18 magyar kórus Debrecenben. Ez az év sok szempontból fontosnak bizonyult a kórustalálkozó történetében.
A szervezés – meglehetősen hirtelen – ekkor került át a megyei művelődési központ hatáskörébe, s a rendezvény mindmáig két fő felelőse, Berényi Rozália és Taar Ferencné visszaemlékezése szerint kritikus szakaszokat élt meg az előkészítés. A külföldi kórusok sorra lemondták a meghívást, a létszám csökkenése pedig a fesztivál megrendezését veszélyeztette. Végül 7 külföldi és 18 magyar kórus érkezett meg, de – mint a Muzsikában Szabó Tibor megjegyezte – „mindössze nyolc vegyes kar és egy kamarakórus kérte minősítését". Pedig a rendezők 5000 forintos karnagyi különdíjakkal igyekeztek ösztönözni Bartók és az élő magyar szerzők műveinek előadását, a nemzeti kórusművek tolmácsolását. „A debreceni minősítésnek külön rangja van, de az együttesek vezetőinek véleménye szerint nehéz megszerezni a felsőfokot – írta a Népművelésben dr. Tar Károly, a városi tanács művelődésügyi osztályának helyettes vezetője. – Ezért többen inkább más helyen és más alkalommal szereznek minősítést."
A minősítő hangversenyeken nem volt kötelező a mai darabok bemutatása, a vegyes karok reneszánsz és klasszikus szerzők műveit is előadhatták a külföldi tagokkal „megerősített" zsűri előtt. A kortársi profil érvényesítése ezúttal is inkább az esti hangversenyek feladata maradt. A tanács ezúttal Balázs Árpádot, Fehér Andrást, Károlyi Pált, Kocsár Miklóst, Petrovics Emilt és Sárai Tibort kérte fel új a' cappella művek komponálására, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy a következő versenyre azokból válogat kötelező műveket. Ezek az alkotások külön koncerten hangzottak fel. Emellett tematikus koncerteken szólaltak meg a modern európai és magyar kortárs darabok.
A Farkas Ferenc vezette zsűrik (kettő is volt) a modern művek magas színvonalú előadásáért a Tallinni akadémiai női kart, a Wernigerode-i Rádió ifjúsági kórusát és a Brnói akadémiai kórust jutalmazta oklevéllel, az egyéni karnagyi díjakat Kollár Kálmán, Kövics Zoltán, Párkai István és Szabó Miklós érdemelték ki. Ugyanezért a minősítő hangversenyeken Szabó Tibor és Ugrin Gábor kapott különdíjat.
„A debreceni fesztivál ráirányította figyelmünket kórusművészetünk mai helyzetére, amely rendkívül pozitív képet mutat – értékelte az Alföldben a hallottakat az egyik zsűritag, Nagy Olivér. – Új, haladó technikával készült művek születtek, európai színvonalon. Bemutatásukkal kórusaink ismét léptek egyet előre. Kontinensünk sok együttese vendégszerepelt Debrecenben, s műsoraikkal, előadói stílusukkal hozzájárultak ahhoz, hogy nagyobb perspektívában lássuk. a kórusművészetben betöltött helyünket."
A fesztiválon viszonylag sok avantgárd mű hangzott el, ezért érthető, hogy a közönség és a zsűri vitáinak középpontjában a modernség és az érték értelmezésének kérdése állt. Erre utalt Sraky Tibor is a Naplóban: „Korábban a külföldi énekkarok nem minden esetben értették meg, mit szeretnénk Debrecenben hallani. Az idei fesztivál viszont éppen azzal jelentett nagy előrelépést, hogy az élőadott művek döntő többségükben ide valók voltak... Bizonyos, hogy számos mű kísérletnek tekintendő, de kísérlet nélkül az új nem tud megszületni... Kezdünk tájékozódni a kifejező eszközök világában... A közönség ráérzett á kortársi zenére".
Három földrész énekesei
És eljött 1976: újból verseny, mégpedig 13 külföldi és 31 magyar kórus részvételével. A KÓTA februári számában Gulyás György ismertette a verseny céljait: „Az elmúlt 15 év alatt kialakult valami, ami a magyar kórusmozgalomban is változást jelentett: 1. Tért hódított a modernebb hangvételű kortársi kóruszene az amatőr mozgalomban is. 2. A hatvanas évek végén pedig már szakmai vitává is dagadt ez a törekvés, sőt programmá is érlelődött. S mint egykor, most is új kórusok nőttek fel ezzel a programmal zászlójukon, s kapcsolódtak az európai kóruszene legelevenebb folyamataihoz. (Arezzo, Llangollen, London, Tours versenyző énekkarai.) Ma már adott Debrecen profilja, s ezzel együtt adott már a kórusok technikai felkészültsége is. Ügy tűnik, hogy a kötelező számok nehézségi foka, stílusa ma már otthonos előadói feladatot jelent kórusaink számára".
A verseny újdonsága volt, hogy Bartók, Kodály, Bárdos kórusművei mellett Balassa, Kocsár, Durkó és Petrovics művei szerepeltek a kötelezők között. A kórusok XX. századi (gyermek-, egynemű-, vegyes és kamarakórus kategóriában) és folklór versenyágban indulhattak, a döntőket elődöntők előzték meg. „Ez volt az első alkalom, hogy a versenyen csak huszadik századi zene szólalt meg" – írta az angol Music Opinion című folyóiratban az egyik zsűritag, Patric Standford. – Hogy ilyen érdekes, változatos és serkentő hatású műsorokat lehet kizárólag huszadik századi kompozíciókból összeállítani, az meggyőzően bizonyítja a mi korunk gazdagságát." A programokat három zsűri bírálta el Mihály András, Maros Rudolf és Gulyás György vezetésével.
A versenyek rendkívül magas színvonalat, feszült „küzdelmeket" és örömteli izgalmakat hoztak. Az egyes kategóriák győztesei a következők lettek: a Tóth Lajos Ének-Zenei Általános Iskola Kórusa (Kaposvár) és a 6. sz. Ének-Zenei Általános Iskola Kórusa (Miskolc), a St. Cecília Női Kar (Trento, Olaszország), a 3. sz. Művelődési Otthon Ifjúsági Kórusa (Jereván), a Dél-Kalifornia Állami Egyetem Kodály Kórusa (USA), a Quezon City Egyetemi Madrigálkórus (Fülöp-szigetek). A folklór versenyág két első díját a szovjet és az amerikai kórus kapta, karnagyi különdíjban részesült dr. Somogyvári Zoltánné, Kissné Weiser Katalin, Czövek Lajos, Reményi János, Kollár Kálmán, Cseszka Edit, Pallós Béla, Zakariás Ildikó, Fehér András.
1976-ban először találkoztak három földrész kórusai Debrecenben, s a sok kiemelkedő teljesítmény között az igazi szenzációt és a közönség legnagyobb ovációját az amerikai és a Fülöp-szigeteki kórus megjelenése váltotta ki. Kritikai hangok is hallatszottak azonban: többen bírálták a férfi- és női karok egy kategóriába sorolását, a folklór versenyág díjainak kis számát. A Kórusok Országos Tanácsának elnöksége kibővített ülésen értékelte a Bartók Béla VII. nemzetközi kórusverseny tapasztalatait. Megállapították, hogy „találkozóinak színvonalával és művészi eredményeivel Debrecen rangos, sőt élenjáró helyet vívott ki magának az európai versenyek között. Tervszerűen úgy alakította ki profilját, hogy az európai kortárs muzsika bemutató fórumává váljék, ugyanakkor a versenyszellem mellett mindvégig meg tudja őrizni baráti találkozó jellegét is. Nagy vitát kavart a kötelező számok által támasztott magas követelmény, a jövőben még gondosabb válogatással kell a meglevő művekből a kötelezőket kijelölni".
Az elnökség sajnálattal állapította meg, hogy a versenyről az élvonalba tartozó magyar vegyes karok közül többen távol maradtak. A megbeszélésen az a vélemény alakult ki, hogy a debreceni versenyt a jövőben a legrangosabb nemzetközi versenyekkel azonosnak kell tekinteni, és a hazánk színeit képviselő együtteseket ugyanúgy ki kell jelölni, mintha külföldre utaznának.
IV. Éljen, nőjön, virágozzék!
„Ezekben a napokban a magyarországi városban, Debrecenben a legnépszerűbb plakát az éneklő főnixmadár, a nyolcadik alkalommal megrendezett Bartók Béla nemzetközi kórusfesztivál emblémája volt" – kezdte beszámolóját a Szovjet Zene című lapban V. Zsivov, a verseny egyik zsűritagja, a neves szakember, az 1978-as kórustalálkozóról. Az eddigi legnagyobb – s utólag kissé túlméretezettnek tűnő – verseny éve volt 1978: 15 ország közel 4000 dalosát (44 magyar és 23 külföldi kórus) dalosát fogadta a város július 10-15. között. A programban nem volt változás a korábbi évekhez képest, de épp a résztvevők nagy száma és a sok kategória miatt igen szoros időbeosztásra kényszerültek a rendezők, amit nagyobb zökkenők nélkül sikerült állniuk.
A legnagyobb
A három zsűri ezúttal Maros Rudolf, Petrovics Emil és Gulyás György vezetésével bírálta el a produkciókat. A kötelezők között Bartók. Kodály. Bárdos, Petrovics, Kocsár, Lendvay, Maros, Szokolay és Kalmár művei szerepeltek. Magyarul kellett őket énekelni, ezért a külföldi énekkarok kétségtelenül hátránnyal indulhattak, de hogy ezeket legyőzték, jól mutatja, hogy számos díjat éppen ők nyertek meg a magyar kórusok előtt.
A követelmények ismét ellentétes vélekedéseket váltottak ki. „Ezen a versenyen már a döntőbe jutás is nagy sikert jelentett" – írta zsűritagként a KÓTÁ-ban Nagy Olivér. „Gyenge vagy közepes kórus gyakorlatilag nem vett részt Debrecenben" – állapította meg V. Zsivov. „A XX. századi versenyágban szinte teljes képet kaphattunk századunk zenei stílusáról, jellegzetes kórusműveiről. A folklór versenyág különféle feldolgozások előadását tette lehetővé az egyszólamú népdalszvittől a kimagasló, komplex zeneművekig, amelyekben a folklór elsősorban motívumként s nem stílusmeghatározó elemként volt jelen" – jegyezte meg a romániai Zene című folyóiratban László Ferenc. „A XX. század zenéjének napirendre tűzése kockázatos, de elkerülhetetlen. Századunk zenéjével Debrecen Magyarország legolcsóbb kulturális propagandáját végzi" – fogalmazott a Naplónak adott interjújában Marosán György.
A KÓTA vezető helyén Juhász Frigyes hatoldalas, A csodák és a csalódások versenye címmel számol be a debreceni találkozóról. Csodának tartja a méreteket, a szervezés pontosságát – „a debreceniek megmutatták, hogy ha jól összeszedjük magunkat, mi, magyarok is tudunk szervezni" –, magasnak nevezi a színvonalat, kitűnőnek az esti koncerteket, ahol Kocsárnak, Balázsnak. Marosnak és Szokolaynak a városi tanács felkérésére írt új műveit is bemutatták; s kiérdemeltnek a díjakat. A koncepciót azonban vitatja: „Abszurd túlzás – írja –, hogy a folklór kategóriában a különféle típusú kórusokat egymáshoz mérik, s valamennyinek összesen három díjon kell osztoznia". Sajátos nézőpontból kifogásolja a számszerűséget is: „Jó-e az, hogy a magyar kórusok egymást mészárolják? Nem lehetne-e megkeresni a magyar együttesek hiánya és túltengése között azt az optimumot. ami anélkül biztosítja eredményes részvételüket, hogy nagy morális áldozatokat kelljen hoznunk érte?"
A verseny első díjait egyébként a következő kórusok kapták: XX. századi versenyág: 6. sz. Általános Iskola gyermekkórusa (Miskolc) és Iskra gyermekkórus (Bulgária), Vasvári Pál Gimnázium KISZ-kórusa (Nyíregyháza), Ho Sl Minh Tanárképző Főiskola női kara (Eger) és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola debreceni tagozatának leánykara, Poznani férfikar, Kammerkoret Camerata (Dánia), Novoszibirszki akadémiai kórus (Szovjetunió). Folklór versenyág: Iskra gyermekkórus.
Bartók jegyében
Bartók Béla születésének közelgő 100. évfordulója tiszteletére az 1980-as IX. kórusversenyt a zeneszerző emlékének szentelték, minden kötelező mű az ő alkotása volt. A kulturális kormányzat figyelmét mutatja, hogy a megnyitót Pozsgay Imre miniszter személyesen vállalta. A versenyre optimális létszámmal 51 kórus nevezett be, a zsűriket Petrovics Emil, Gulyás György és Szokolay Sándor vezették. A korábbi észrevételeket figyelembe véve a művészeti bizottság megváltoztatta a versenykiírást; folklór kategóriában csak bemutatókat tartottak, s a legjobb 9 kórus teljesítményét diplomával ismerték el.
A verseny a megszokott magas színvonalon zajlott, mégis több ellentmondást hozott felszínre. Mindjárt a kötelezők kijelölése komoly gondot okozott, hiszen míg a gyermek- és egynemű karok számára 27 Bartók-műből lehetett választani, addig a vegyes- és férfikaroknak jóval szűkebb anyag állt rendelkezésre. Ez különösen az utóbbi kórustípus felkészülését nehezítette meg. Ettől függetlenül – mint Párkai István írta értékelésében – „örömmel állapíthatjuk meg, hogy a Bartók-művek jellegét, hangvételét szinte minden kórus megérezte, és többé-kevésbé megoldotta”. A kubai megfigyelő, Electo Silva ezt így kommentálta a legnagyobb kubai képes hetilapba írt terjedelmes beszámolójában: „A kötelezők kiírása erőpróbának bizonyult a kórusok számára a művek előadási és tolmácsolási nehézségei miatt. Ugyanakkor jelentős sikernek tekinthető, mivelhogy a különböző országok karénekesei dicséretesen állták meg a helyüket; ami viszont Bartók művészetének egyetemet Jellegét is bizonyítja, valamint azt a tiszteletet, amellyel világszerte adóznak műveinek."
Ezt erősítette meg az NSZK-beli Lied und Chor című folyóirat szemleírója: „Tárgyilagosan szemlélve megállapíthattuk, hogy ilyen teljesítmény-színvonal a Német Szövetségi Köztársaság kórusainak sem válna szégyenére". Straky Tibor a Naplóban már több év tapasztalatának birtokában értékelt: „A hagyományhoz való kötődés érezhető volt a műsorban, s ez legalább annyira a megismert értékek tiszteletének tudható be. mint az amatőr kórusok természetes éneklési örömének." A folklór értelmezése és az előadott művek értékelése ugyan újabb vitákat kavart, de egyértelmű elismerést váltott ki, hogy verseny helyett bemutató jelleggel szólalhattak meg a folklórművek.
A Veszprémi Napló cikkírója, Czingráber János az amatőr kórusmozgalom szempontjából élesebben érintett néhány fontos problémát: „Az idén különös súllyal vetődött fel egy elvi jelentőségű kérdés: a hivatásos és amatőr énekkarok viszonya. A dicsőségtáblát végignézve kitűnik, hogy az amatőr kórusoknak meghirdetett verseny legjobbjai bevallottan vagy bújtatottan professzionisták. Kérdés, hogy ilyen együttesek mellett meddig „rúghatnak még labdába” a valódi műkedvelők? Lassan hozzászoktunk, hogy a legjobb magyar együttesek letarolják a világversenyeket, Debrecenben meg be kell érniük egy-két helyezéssel.”
Véleménye a kórusversenyen túlmutató gondokat jelez, mindenesetre az 1980-as verseny abszolút sztárja a tallini Ellerhein Kamarakórus lett, amely muzikalitásból, az előadásmód intenzitásából és a korszerű zeneszerzői törekvések vállalásából egyaránt példát mutatott. Mellette a következő kórusok kaptak első díjat: Egressy Béni Zeneiskola gyermekkórusa (Miskolc), Coro Citta di Thiene (Olaszország), Debreceni Zeneművészeti Szakközépiskola Kodály Leánykara és a Norvég Rádió Leánykara, a Plovdivi Zeneművészeti Főiskola Női Kara, a Dél-Karolina Egyetem Kórusa (USA) és a Wernigerodei Rádió Ifjúsági Kórusa (NDK). Debrecen város Tanácsának felkérésére Balázs, Lendvay, Vajda, Szokolay, Soproni, Orbán és Kocsár komponált új műveket. Kellemes meglepetésként a Hungaroton nagylemezt jelentetett meg az 1978-as verseny legjobb műsorszámaiból.
Kapu a világ felé
Most, hogy a Bartók kórusverseny két évtizedes történetét áttekintő, szükségképpen csak a tendenciák felvázolására szorítkozó sorozatunk végére értünk, abban reménykedünk, hogy a rendelkezésünkre álló dokumentumok alapján sikerült a lényeges mozzanatok felelevenítésével megrajzolnunk a történtek ívét. Nem telt el könnyen, zökkenőmentesen ez a két évtized a gondolat megfoganásától az idei jubileumi versenyig A városnak – ahogy Gulyás György, a verseny művészeti vezetője fogalmazta – egészen a legutóbbi időkig állandó vitákban kellett védenie álláspontját a magyar kórusmozgalom vezető testületeivel szemben. Nagyon sok ellenkezéssel találkozott a kortársi jelleg érvényesítése, még olyan vádak is érték a versenyt, hogy „tönkreteszi a kórusmozgalmat". A kulisszák mögött 1968-74 között folyt a „legvéresebb" harc a kortárs zenéért, s talán a részleteket tekintve ma sem szűnt meg teljesen. De hogy végleg eldőlt, azt egyetlen mondat is jelzi a KÓTA művészeti bizottságának 1980. szeptember 13-i üléséről: a debreceni verseny „mint a kortárs (avantgarde) kóruszene elismerten legrangosabb fóruma, a magyar énekkari mozgalom számára Jelenleg az egyik legfontosabb továbbképzési lehetőség is: karnagyaink százai zarándokolnak oda. hogy bekapcsolódjanak a világ kórusmozgalmának aktuális áramlataiba". S ma már sok kórus szívesen vállalja azokat a modern műveket, amiket a verseny révén kénytelen volt megtanulni.
Kitárni a kaput a világ felé, támogatni, befogadni a legújabb zenei törekvéseket, s felmutatni a magyar kórusmozgalom és kórusirodalom legfrissebb eredményeit – ezek az elképzelések alkotják ma is a kórusverseny gerincét, amelyekkel a világon egyedülálló helyet szerzett magának a kezdeményezés. Ugyanakkor az évek során szerves kapcsolat alakult ki a magyar zeneszerzés és a magyar kórusmozgalom között, ami Debrecen nélkül aligha jött volna létre ilyen intézményesen.
„Vivát! Crescat! Flóreat!" – kívánta az első, 1961-es versenyhez küldött táviratában Kodály Zoltán, akit tiszteletbeli elnöknek választottak meg. Kívánhatunk-e mást mi 1982-ben, a X. jubileumi kórustalálkozó előtt, amelyet éppen a Kodály-centenárium jegyében rendeznek meg? Éljen, nőjön, virágozzék!
(Hajdú-bihari Napló, 1982)