Felső-Ausztria - Fészek (Franz Xavér Kroetz)
Fontos bemutató részese lehetett a közönség, a Csokonai Színház Stúdiószínházában március 30-án: Franz Xavér Kroetz bajor drámaíró Felső-Ausztria és A fészek című művei kerültek színre, Pinczés István rendezésében. Az előadással a színház korunk lényeges, aktuális kérdéseit érintette szokatlanul közvetlen, szinte direkt formában.
Kroetz az új nyugatnémet dráma jelentős, ahogyan magáról mondja: „szociálisan elkötelezett" képviselője. Drámakötete magyarul is megjelent, két darabját a televízió játszotta, úgyhogy már nem teljesen ismeretlen Magyarországon. Beszámolónkban ezért a Stúdiószínház előadására igyekszünk összpontosítani – már csak azért is, mert a rendező sem a drámatörténetben elfoglalt helyük felől közelített Kroetz darabjaihoz, hanem érvényességük, a közönséget befolyásoló hatásuk foglalkoztatták elsősorban. Ez az előadás nem szépelgő színházi produkció, hanem helyzetjelentés és intés a nézőknek, hogy szembesüljenek a látottakkal, s rajtuk keresztül saját helyzetükkel, körülményeikkel, lehetőségeikkel, életükkel.
Kisléptékű élet
Alapkérdése tehát, hogy mennyire, s miként éri el célját. A két darab problematikája a társadalmi lét szempontjából igen jelentős. A társadalom nagyobb részét képező, de a mozgási folyamatokat nem alakító, csak megélő, elszenvedő átlagemberek – munkások, alkalmazottak, eladók – perspektívaként legfeljebb csak a komfortosabb lehetőségek vágyát ismerő kisléptékű élete, beszűkült kapcsolatrendszere, tudati sivataga jelenik meg Kroetz neonaturalista műveiben. A Felső-Ausztria szociografikusán pontos, szándékoltan hétköznapi cselekménysorának ábrázolása mögött meghúzódó igazi, mélyebb gondolati mag azonban nem más, mint az embernek a szabadsághoz fűződő viszonya, pontosabban e viszony hiánya. Kroetz antihősei ugyanis nemhogy nem képesek változtatni körülményeiken és sorsukon, hanem el sem jutnak tényleges helyzetük felismeréséhez, tudatos megfogalmazásához.
Hétköznapi drámáik így számunkra valóságosabbak, mint a klasszikus tragédiáké, ahol a hős az új értékrendért folytatott igazságos küzdelemben bukik el. Harcról, bukásról itt szó sincs, hiszen nincsenek cselekvő emberek, és nincsenek eszmék, amelyek nevében cselekedhetnének. Heinz, a férj ösztönös kitörései ugyan sejtetik, hogy a házaspár érzi adott világuk szűkösségét; de ez nem jut el az igazi tudatosság szintjéig. Konfliktusaik – amelyek bennük keletkeznek, elemi igényeik (gyermekszülés) és az ezek teljesülését megakadályozó mechanikus társadalmi követelményszint ellentéte miatt – sem döbbentik rá őket viszonyaik valódi tartalmára. Arra, hogy mi az ára annak a jólétnek (?), amiben élnek. Arra, hogy milyen távolság választja el őket személyiségük kiteljesedésétől, a szuverén emberhez méltó élet lehetőségétől. Olyannyira, hogy vakságuk miatt még televízióbeli hasonmásukban sem ismernek önmagukra és saját helyzetükre.
Videotechnika és filmszerűség
Nekünk, nézőknek annyiban más a helyzetünk – legalábbis itt, a színházban –, hogy a szerző s a rendező segítségével világosan, láthatjuk, mi történik a színpadon; s, remélhetőleg; azt is, hogy mindez nemcsak Heinz és Annie esete, hanem esetleg a mienk is. Pinczés István rendezése mindenesetre nagyon határozottan ezt akarja sugallni. Az egyediben az általánost kereste; ahol tehette, elvonatkoztatott az eredeti utalásoktól, s a számunkra is érvényes pontokra helyezte a hangsúlyt.
Már a díszlet – a jelmezekkel együtt Szabó Ágnes munkája – annyira ismerős, hogy nem is tűnik díszletnek; csak annyiban, amennyiben a néző lakása is díszlete saját életének. A szekrénysor, az ülőgarnitúra, a tévé, a dohányzóasztal, az olcsó papírtapéta, a fehér műanyag; konyhagarnitúra – egy lakótelepi lakás kellékei – azt az érzést keltik, hogy otthon vagyunk, amit látunk, velünk is előfordulhat vagy talán éppen velünk történik. A jelenetek pszichológiailag hitelesen, aprólékos kidolgozottsággal, filmszerűen peregnek. A videotechnika ötletes, újszerű alkalmazása még érzékelhetőbbé tette, hogy mennyire egyirányú s ezért egészségtelen a mozgás a társadalom és a Heinzhez, Annie-hoz hasonló emberek között. Lakásukba a televízión keresztül áramlanak a társadalom közölnivalói, de a visszafelé áramlás lehetőségei csírájukban sincsenek meg.
A premierre az előadás ugyan még nem érett be teljesen – ez sajnos egyre gyakrabban észlelhető a bemutatóknál, a feltehetőleg szűkre szabott felkészülési idő miatt –, de a színészeknek néhány résztől eltekintve így is sikerült illúziókeltően szerepükbe illeszkedniük, s feledtetniük, hogy valójában játszanak. Menszátor Magdolna alakítása igazi meglepetés: korábbi szerepeiben tapasztalt mesterkéltségét szinte teljesen levetkőzte – amiben nyilván döntő szerepe volt a rendezői utasításoknak –, s jóllehet intellektuálisabb alkat a megformálandó figuránál, mégis képes arra, hogy Annie egyszerű lelkivilágát, a jobbra, szebbre, emberi melegségre sóvárgását, de egyúttal korlátait is hitelesen, humánusan érzékeltesse. Sziki Károly első főszerepében szintén igen jó: indulatos Heinz, aki elégedetlen lehetőségeivel, ki akar törni az átlagból – eredménytelenül. Talán neki volt nehezebb azonosulnia szerepével, s ez a folyamat még nem zárult le, de minden jel arra mutat, hogy sikeresen végződik.
Két külön darab
Az est másik darabjáról külön kell szólnunk, pedig a rendezői szándék összekapcsolta, egybefűzte az előzővel. Nem vagyunk ugyanis biztosak abban, hogy jól tette. Ha eltekintünk attól, hogy két különálló darabról van szó, s hogy a stúdiószínpadra alkalmazáskor a külső helyszínek szükségszerű elhagyása leszűkítette a kifejezés lehetőségeit, akkor is több olyan problémája van a második résznek, ami miatt nem ér fel az első érvényességéig.
Mindenekelőtt: a környezet, a közeg változatlan, tehát kiismerhető, dramaturgiailag nem hordoz új információkat. Másodszor: hatásában nem egyenlő súlyú egy tragikus jelenetet a helyszínen eljátszani vagy később másutt felidézni. Harmadszor: A fészek végkicsengése olyan politikai tartalmú megoldást sugall, aminek aktualizálása zavarba ejtő következtetésekre ad lehetőséget. Az a kérdés ugyanis, hogy ki áll a szavát felemelő sofőr mögött, egészen más asszociációkat vált ki az eredeti helyszínen, és mást nálunk. Ott nyilvánvalóan valamilyen társadalmi erőre, munkásszövetségre gondolnánk – itt legfeljebb a protekcióra, s ezzel el is vész a drámai helyzet. Ugyanígy: mint ismeretes, a szakszervezet is eltérő funkciókat tölt be országonként; emlegetése, afféle deus ex machinaként való megjelenése így gyakorlatilag értelmezhetetlenné teszi A fészek befejezését. Ezért van az, hogy az előadás második része kevesebb, ránk is érvényes tanulságot közöl; s ezért lett volna végül is egy darab több mint kettő.
Ám jóllehet, A fészek mérsékli a Felső-Ausztria erőteljes, szinte sokkoló hatását, Pinczés István tehetségre valló rendezése egészében véve mégis nagyon komoly, átgondolt, érvényes figyelmeztetést intéz a nézőkhöz: hogy tudatosan, éberen kell megélnünk mindennapjainkat, mert ez az alapfeltétele a szabad, autonóm emberi létezésnek.
(Hajdú-bihari Napló, 1981)