Art Ensemble of Chicago (The Pathé Sessions)

 

Nem kell többé lemezaukciók kínálatát böngészve licitálni az eredeti LP-kért, kezünkben a becses tárgy, az avantgárd jazz nagy hatású együttesének két korai párizsi remekét tartalmazó, „Americans Swinging in Paris” sorozatban megjelent cd. A „Pathé-felvételek” elnevezéssel kiadott anyag két LP felvételeit tartalmazza: a People in Sorrow 1969-ben, a Les Stances a Sophie 1970-ben jelent meg a kétéves önkéntes európai száműzetésbe vonult kvintett előadásában. A cd megfordítja a két lemez sorrendjét, okkal: a gospel és rhythm and blues hagyományokon nevelkedett Fontella Bass énekesnővel készített Les Stances a hagyományos formákból kiinduló, annak határait feszegető Art Ensemble viszonylag közérthető oldalát mutatja. A különleges hangszerek használata, a jazz elemeinek (New Orleans, bop), az afrikai utalásoknak (ritmika, csörgők) és az európai komponált zene eszközeinek (Monteverdi-feldolgozás) merész társítása az együttesben rejlő szellemi energiák és kísérletező szellem lenyűgöző tágasságát tárja a hallgató elé. A másodikként következő People in Sorrow tovább hatol az absztrakció világába. A két részre bontott, negyven perces kompozíció a képzelet kötetlen kalandozása a hang birodalmában. A Don Moye dobos nélkül készült felvételen Lester Bowie (trombita), Joseph Jarman, Roscoe Mitchell (nádfúvósok) és Malachi Favors (nagybőgő) megannyi ütő- és csörgőhangszer bevonásával a szabad zenélés, az egymást inspiráló muzsikusi jelenlét és a kreativ gondolkodás ritka koncentráltságú példáját nyújtja. A hang és a csend viszonyát újszerűen megközelítő, lassan építkező, a feszültség visszafogott fokozásával élő, felkavaróan szép zene magán viseli az Art Ensemble of Chicago három évtizedes pályafutásának valamennyi jellegzetes stílusjegyét.

 

(Gramofon, 2002)