Hiphop, James jött, látott és győzött (José James)
Jazztavasz című sorozatát az idén ismét a vokális jazznek szentelte a Müpa. A svéd Viktoria Tolstoy, az amerikai Manhattan Transfer énekegyüttes és az ugyancsak amerikai José James a jazz különböző színeit, irányait képviselte a mini fesztiválon.
(Forrás: joséjamsesmusic.com)
Marketing szempontból érthető árukapcsolás, ám kakukktojás került a fészekbe. José James tavaly kiadott Yesterday I Had The Blues című, a példaképnek tekintett Billie Holiday előtt tisztelgő CD-je még jazz volt, új programja azonban már csak érintőlegesen kapcsolódik ehhez a zenéhez. A 38 éves színes bőrű énekes a mai, globális tudatú nemzedék képviselője: mindabból merít, amit a populáris afro-amerikai kultúra az utóbbi évtizedekben kitermelt magából.
Laza, himbálózó járás, felnyírt, bozótos haj, kinyúlt pulóver/zakó, színes póló, szaggatott farmer, kék-fehér tornacipő. Nem a zeneipar sztárolt előadója lép a színpadra, hanem egy ízig-vérig modern személyiség, aki maga az üzenet. Kulcs a termet megtöltő, nagyobbrészt fiatal, jól szituált közönséghez, amely üdvrivalgással fogadja a vendég érkezését.
A zenekar már játszik. A dob (Joe Blaxx) nagyot puffan, a basszusgitár (Solomon Dorsey) funky ritmusba kezd, az elektromos billentyűs hangszerek (Takeshi Ohbayashi) fel- és elúszó akkordokkal dúsítják a hangképet. Besétál és erőteljes baritonján énekelni kezd James. Európai turnéjának utolsó állomása ez, a Müpa mind közül a legkedvesebb helyszínük, árulja el köszöntő szavaiban. Felszabadultság, jókedv sugárzik a színpadról; összeért, együtt lélegzik a csapat.
Hogy James mikor lélegzik, azt csak sejteni lehet, mert néhány hangszerszólót leszámítva végig énekli a koncertet. Blues, soul, rhythm and blues, funky, hip-hop, rap, jazz –mindenik felvillan ezen az estén. Valami történik az óceán túlpartján a fekete közösségekben: egyéniséggé növik ki magukat muzsikusok, akik szintetizálják, és magasabb szintre emelik a sokszor egyszerű fiziológiás hatásmechanizmusokra építő ritmikus zenéket.
A beharangozó szerint James megjelenés előtt álló, a hip-hop jegyében fogant új lemezének anyagát mutatja be, de régebbi számok is elhangzanak. Felismerjük a zsánereket, de eredetvizsgálat helyett az énekest figyeljük, aki sallangtalan fellépésével, szuggesztív előadásmódjával egyesíti magában a különféle zenéket, felülírja a műfaji kategóriákat.
A dalok többsége groove-okra, kemény, szabályos ritmusalapokra épül, a jazz az énekes kiejtésmódjában és a rögtönzésekben jelenik meg. James újszerű megközelítésként nem hangokra, hanem a szövegre, szavakra improvizál: gesztikulációval kísért, szaggatottan ismétlődő frázisai a hangulati és érzelmi fokozás hatásos eszközei. Olykor énekbeszédbe váltó, kitárulkozó előadásmódja folyamatos kommunikáció a közönséggel. Önzetlenül teret enged társainak is, nem tart attól, hogy a basszusgitáros érzelemdús éneke és hangszerszólója learatja előle a babérokat.
Itt járt tehát, és nagy sikerrel mutatkozott be Budapesten a Blue Note jazzlemezkiadó új énekes sztárja.
(José James, Müpa Fesztiválszínház, május 5.)
(Magyar Nemzet, 2016)
http://mno.hu/grund/hiphop-james-jott-latott-es-gyozott-1341556