A hely szelleme (Hudson)
A név. A folyó New York államot észak-dél irányban átszelő, hegyek karélyával szegélyezett völgye. Mindannyian arrafelé laknak, városi zenét játszó muzsikusokként költöztek vidékre, hogy ihletet merítsenek a csendet, nyugalmat árasztó természetből. Amely, mint mondják, arrafelé különleges energiát sugároz.
Ismerték egymást korábbról is, különböző alkalmakkor és felállásban többször játszottak együtt. Jack DeJohnette dobos és John Scofield gitáros a Trio Beyond együttesben; Scofield a Medeski-Martin-Wood trió szólistájaként John Medeski billentyűs hangszeressel; a Brad Mehldau triójában nevet szerzett Larry Grenadier bőgős pedig (akinek helyébe Scott Colley lépett) esetenként mindannyiukkal.
A névválasztást nemcsak a lakóhelyek közelsége ihlette. A Hudson völgyéhez generációs érzületek kapcsolódnak. A környék neves települése Woodstock, a rocktörténet félmillió látogatót vonzó, legendás fesztiváljának helyszíne 1969-ben. A hippikorszakban jelszóvá vált béke és szeretet ideológiája a legmélyebben a rangidős Jack DeJohnette-ben vert gyökeret. Így került az együttes bemutatkozó lemezére Joni Mitchell nemzedéki himnusszá vált Woodstock és Jimi Hendrix Wait Until Tomorrow című háborúellenes dala saját, hasonló szellemben fogant Song for World Forgiveness című szerzeményével egyetemben. Ehhez a helyhez, időszakhoz, gondolatkörhöz kapcsolódik Bob Dylan Lay Lady Lay és A Hard Rain’s A-Gonna Fall, illetve a Band együttes Up on Cripple Creek című darabja is; a CD nagyobbik felét így, legalábbis időtartamban, az 1960-as évek ikonikus popdalainak feldolgozása teszi ki. Nem véletlen, hogy a kvartett 2014-ben a woodstocki jazzfesztiválon mutatkozott be a közönségnek.
Sztárcsapat? Ha rockzenekarról volna szó, bátran nevezhetnénk annak. A jazzben azonban az egyéniség a meghatározó; különböző életkorú és hátterű muzsikusok ritkán egyesítik erőiket választott név alatt. A hely szellemén túl van valami, ami a Hudson tagjait összehozta: a nyitottság, a kísérletező szellem, ami magas szintű hangszertudással párosulva a játék velejét adó közös rögtönzések alapja. A lemez nyitó száma funky ritmusokból induló, spontánul kibontakozó folyamat, ami helyenként a ’60-as évek nagy újítója, Miles Davis elektronikus kísérleteihez hasonítja a zenét. A múlt összeér a jelennel, az eredők a csoportdinamikában összegződnek, az egyéniségek halmazából estéről estére így születik meg az új zene, amit Hudsonnak nevezünk.
(Müpa Magazin, 2018/3)