Gorn/Levin/Marotta: From the Caves of the Iron Mountain

 

A barlangjárás a barlangászok és a bámészkodó turisták kedvtelése, a jazzmu­zsi­kusok meglehetősen ritkán hódolnak ennek a szenvedélynek. Nincs arról tudomásunk, hogy a barlangok különleges akusztikai környezete valaha is arra indított volna valakit, hogy a professzionális stúdiók helyett mondjuk egy cseppkőbarlang nedves kövei között készít­sen felvételeket. Steve Gorn, Tony Levin és Jerry Marrotta CD-je tehát alighanem úttörő kísérlet, aminek értékébõl mit sem von le az, hogy ami a korongra került, valójában nem jazz.

A három muzsikust a New York állambeli Hudson folyó völgyében található Widow Jane Mine késztette a figyelemre méltó vállalkozásra. A felvételek helyszínéül a föld mélyén lévõ, elhagyott bánya tavát választották, ennek partján, illetve csónakban ülve a vizén játszották el programjukat, amelyet Tchad Blake hangmérnök binaurálisan (magyar megfelelõjét keressük), a mikrofonokat a saját fülébe dugva, különbözõ, olykor mozgó mikrofonállásokból rögzített. Levin és Marrotta éveken át Peter Gabriel zenekarával turnézott, Gorn az indiai fuvola képzett játékosa, mindhárman tehát az egzotikus zenei kultúrák iránti érdeklõdéssel és elõadói jártassággal fogtak e hangszeres és akusztikai kalandba.

A tizenhárom rövidebb és egy négytételes, hosszabb darabot tartalmazó lemez mindenekelõtt a barlang auráját megidézõ és közvetítő hangzásélménnyel ajándékozza meg a hallgatót. A barlang a csend, a sötétség és a végtelen nyugalom  birodalma: halljuk a víz csobbanását, érezzük, ahogyan a hangok betöltik a teret, és elhalnak a sziklák járataiban. A hely szelleme ihlette a zenét is, a darabok karakterére már a címek utalnak: Dobolás a vizen, Az öröm tava, Pásztordal, Katakombák, Varázsvölgy. A minimalista témák egy-egy hangulatot, lelki állapotot ragadnak meg, a többnyire aszimmetrikus, ostinato basszus- és dobritmusok fölött kibontakozó fuvolaimprovizációk misztikus képzeteket keltenek. Ez a kamara-világzene nem az értelem, hanem az érzékek tarto­mányába visz, hullámverésének határait a barlang falai jelölik ki. Egyéni ráhangoltság szerint kiben mélyrehatóan, kiben alig hallhatóan visszhangzik; egy picivel több történés az előbbit erõsíthette volna.

Steve Gorn - indiai fuvola, szopránszaxofon, klarinét, okarina; Tony Levin - Chapman Stick gitár-basszusgitár, NS akusztikus basszusgitár; Jerry Marrotta - indián dobok, csörgők

* * *

(Gramofon, 1998/2)