Modern Art Orchestra Plays the Music of Kristóf Bacsó
Jellegzetes amerikai lemezcím, amely két entitást feltételez: a játszó és a szerző személyét. Esetünkben mindkettő igazolt klasszis. A Modern Art Orchestra Magyarország két meghatározó big bandje közül a műhelyében érlelődő kompozíciók bemutatásával a saját útját járja, az Amerikában diplomázott Bacsó Kristóf szaxofonos pedig nemcsak hangszeresként, hanem zeneszerzőként is a magyar jazzélet markáns arcélű muzsikusává vált. Együttműködésük érett gyümölcse az elegáns CD, amelynek gerincét Bacsó háromtételes szvitje (Lunar Dance, Too Many Questions Left, Child’s Place) alkotja. Gyermeke érkezése, apja távozása áll a felnőtté válás nagy kérdései által inspirált, megható ciklus hátterében. A szerző hangszerelőként mesteri munkát végzett a színek, hangulatok széles spektrumát bejáró darabokban, amelyek megszólaltatásához olyan kiváló szólisták adták tehetségüket, mint Ávéd János (szaxofon), Fekete-Kovács Kornél (zenekarvezető, trombita), Cseke Gábor (zongora), Fenyvesi Márton (gitár) és leginkább érintettként maga a szerző. A Nocturne az argentin chacacera ritmust elegyíti magyar dallamokkal, a Caffeine Express reggeli hangulatokat fogalmaz meg, a lemezt záró, tág érzelmi amplitúdójú Variations on a Folksong pedig egy népdalszerű melódia és a modern jazz nyelvezetének egyéni ötvözete. Napjaink big band zenéje nem tartozik a szélesebb közönség kedvelt hallgatnivalói közé, ezért minden elismerést megérdemel a grandiózus munkára vállalkozó szerző és a darabokat nagy beleérzéssel megszólaltató Modern Art Orchestra közös erőfeszítése. A Circular inkább a szakma elismerésére tarthat számot: örülnünk kell, hogy ilyen szerzők és előadók emelik magasba a nagyzenekari játék zászlaját.
4,5
(Gramofon, 2014/3)