Szabó Dániel: Frictions
Nyertes zongoraversenyek, amerikai tanulmányok, neves partnerek dicsérő nyilatkozatai jelzik Szabó Dánielnek a jazz belső körei felé vezető útját. Az újabb elismerések közé kell sorolni azt is, hogy egy vezető nemzetközi cég magyarországi képviselete vállalta fel legfrissebb albuma kiadását és forgalmazását. Ez kevés magyar jazzmuzsikusnak adatott meg eddig. Az eredmény igazolja a döntést: a Frictions (Súrlódások) egy kiemelkedően tehetséges zongorista-zeneszerző markáns névjegye; koncepciózus, elmélyült alkotás. A vállalkozás értékét emeli az, hogy Szabó nem a manapság divatos, külső hatásokból merítő eklektika jegyében, hanem a jazz lényegéből és fejlődéstörvényeiből kiindulva igyekszik megteremteni a saját világát. Kilenc szerzeménye megannyi önálló letét: hol páratlan ritmus (Vertigo), hol változó harmóniamenetek (A-Chord-Dance), hol egy alaphang („A”-Tune), hol ritmikai-metrikai játékok (Quick Fix), hol egy-egy hangulat (Tale, Underwater), hol egy játékos ötlet (A Turtle’s dilemma) szolgál bennük rendezőelvként. Komponistaként és előadóként Szabót kivételes formakultúra jellemzi; zenéjének egyedi vonása, hogy a formai fegyelem ellenére megőrzi spontaneitását – a jazz egyik legfontosabb vonását. Elméleti képzettsége nem teszi az absztrakció rabjává: játékában a harmóniagazdagság líraian melodikus invencióval párosul. Megfelelő előadók nélkül mindez legfeljebb egyéni teljesítményként nyilvánulna meg, de állandó társai (Szandai Mátyás – bőgő, Mohay András – dob) kreatív azonosulással, egy számban Szőke Nikoletta megejtő énekkel, három darabban pedig Kurt Rosenwinkel New York-i vendéggitáros boszorkányos futamokkal járul hozzá a Frictions zenei univerzumának kiteljesedéséhez.
* * * * *
(Gramofon 2007/2)